• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Bazti

Scanian Freedom Fighter
82 Badges
May 1, 2007
748
13
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Semper Fi
  • Sword of the Stars
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Crusader Kings II: Holy Knight (pre-order)
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Pillars of Eternity
  • Victoria: Revolutions
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Crusader Kings II: Reapers Due
  • Crusader Kings III
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Rajas of India
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis III Complete
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Hearts of Iron III
  • Heir to the Throne
  • Legio
  • The Kings Crusade
  • Magicka
Kapitel

Drömmen om en Stad

Den nya huvudstaden i Kalmarunionen, sådan var Erik av Pommerns tanke. Denna stad skulle bli maktens nya boning och visst blev den det men inte var det Erik av Pommern som styrde inte. Alla större städer i Kalmarunioen hade begärt sitt utträde och förklarat sig självständiga.

Det tedde sig så att på tronen ,i det område som blev kungariket Landskrona, hamnade en man vid namn Justus. Han blev krönt som Justus I , Konung över Landskrona. Han's rådgivare ansåg flottan,mindre förösk att provocera folket och att en investering i handeln skulle vara 3 riktlinjer att följa.

EU3_1.jpg

Justus lydde sina rådgivare och tog samtidigt och friade till Kungen av Helsingborgs vackra dotter. Helsingborgs kung gav dem sin välsignelse och tur var väl det.

EU3_2.jpg

Justus får höra från skvallret på hovet, att bortom Svalöv finns ett rike som heter Klippan och dess kung ska vara en mäktig man intresserad av en allians med Landskrona.

EU3_3.jpg

Överlycklig över att ha en sådan mäktig allierad gör att han vågar anfalla grannriket Svalöf, som faktiskt hade en vän i Riket Lund. Dock får Justus bud om att både Lund och Klippan fegat ur. Kriget vinns efter 4 månaders belägring av Svalöf. Och de trevliga Svalöfarna erbjuds vänligt att ansluta sig till Landskrona eller att besöka Skärrselden.

EU3_4.jpg

1,000 av de Svalöfiska männen tar till vapen och anfaller Hans Majestät Justus I av Landskronas härläger. Konungen dör efter att genomborras av två lansar som olyckligtvis knäcks innuti Konungens kropp. Hans bror Kjell, kröns i Svalöfs kyrka till Kjell I af Landskrona, Beskyddare av Svalöf och Landskrona.
Skulle Kjell dö de om ett decennium kommer den ännu ofödda sonen till Justus att bestiga tronen, ty Drottningen är havande och Prästen har hört från gud att det en påg skall bliva.

EU3_5.jpg

Inte allt för dålig start väl. Blev inspirerad av att Kraptokin gjorde en AAR för sitt Mod (Senaste Versionen 0.41). OCh tänkte göra en egen.

Jag kan ju inte ta och beskriva för hemska dödsfall, som jag själv som är avtrubabd som fan kan skratta åt. Dessa spel har förstört mig. Kävlinge blir näta mål.

Miniatyrus

Kjell I af Landskrona, även känd som byfånen, bestämmer sig för att Bjuv's Drottning inte kan regera då hon är en kvinna. Dock hinner Drottningens spioner informera henne och när Kjells armé marscherar mot Bjuv möts de av Jöns , Den Kungliga Kuriren, som bär bud om att Bjuv hava anfallit Svalöf.
EU3_6.jpg

Kjell's son gifter sig borta i Kalmar.

EU3_7.jpg

Ett givande fredsavtal.

EU3_9.jpg

Kjell den late, blir sjuk när detta bud når honom.

EU3_11.jpg

Kriget går bra och Kävlinge tvingas avstå sitt självstyre. Heslingborg tvingas betala en liten summa och Lund hyllas som våran vän.

EU3_13.jpg

Liknar det inte Skåne i en miniatyr?

Kjell den late, blir sjuk när detta bud når honom.
:D

Snart dags för en uppdatering eller? Kom igen, du får inte tappa sugen.

Kaos

Klippan går med på att betala 10 daler och att bli en vassal till Landskrona mot att kriget slutar.

EU3_15.jpg

Från Grönland kommer goda nyheter, dels har man lyckats upprätta en koloni och dessutom finns det massor med sälar i området.

EU3_16.jpg

Malmö ber oss hjälpa dem mot Trelleborg-Helsingborg alliansen. Kjell den Late går givetvis med på att krossa Helsingborg. Kriget går dåligt till Oskar av Malmö lyckas inta Trelleborg. Nu tågar Malmö & Landskronas här mot Helsingborg.

EU3_17.jpg

Kungen av Åstorp äro ett hot.

EU3_18.jpg

Kjell den late sluter fred med Helsingborg.

EU3_19.jpg

Helsingborgalliansen
Malmö/Landskrona/Perstrop förbundet
Klippan, Landskronas Vassal
Lund
Snapphane land

EU3_23.jpg

Den otydliga världen

EU3_MAP_LSK_1423421_1.jpg

Fint att du kom med i Malmöalliansen. Utnyttja dem ett tag innan du oundvikligen måste krossa dem. :)

Höör,Hörby och Kristianstad ger mig total kontroll i Skåne gissar jag på. Då Helsingborg är ute ur leken, måste jag expandera och skaffa en stark armé för att sen slänga ut Malmö :D

Malmö's krav

20 Februari 1426

Malmö förklarar krig mot Lund, vilket innebär att större delen av Helsingborgsalliansen kan dras in. Till Kungens lycka går endast Ystad och Helsingborg in i kriget på Lunds sida.

EU3_31.jpg

EU3_32.jpg

Kriget slutar allt annat än bra för Lund och dess Allierade som förlorar.

En ny kung Peder I.

EU3_35.jpg

Peder beslutar sig för att inte lyda Malmö denna gången.

EU3_40.jpg

Svalöv är vårt för alltid.

EU3_42.jpg

En kort update, bara för att göra Heimdall glad.

Last edited:
Malmö är i min erfarenhet det största hotet mot alla potentiella skånska makter.
Som Lund var jag tvungen att lita på ren tur för att slå ner dem, eftersom jag lät dem annektera sina grannar.
Då var de ändå inte alls lika stora som de är här, jag önskar dig all lycka, se till att de inte växer för mycket.

Malmö är i min erfarenhet det största hotet mot alla potentiella skånska makter.
Som Lund var jag tvungen att lita på ren tur för att slå ner dem, eftersom jag lät dem annektera sina grannar.
Då var de ändå inte alls lika stora som de är här, jag önskar dig all lycka, se till att de inte växer för mycket.

Det är ju det värsta.