• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Bazti

Scanian Freedom Fighter
82 Badges
May 1, 2007
748
13
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Semper Fi
  • Sword of the Stars
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Crusader Kings II: Holy Knight (pre-order)
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Pillars of Eternity
  • Victoria: Revolutions
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Crusader Kings II: Reapers Due
  • Crusader Kings III
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Rajas of India
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis III Complete
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Hearts of Iron III
  • Heir to the Throne
  • Legio
  • The Kings Crusade
  • Magicka
År 1399, 202 år efter Saladins död, växer hotet mot Mamelukernas rike. Timur Lenk fortsätter ohejdad västerut. Bysanstitiska riket närmare sig sitt fall. Europa är indraget i små krig. De sista Morerna klamarar sig fast på Iberiska halvön.Och långt långt Österut växer Ming-dynastins kejsardöme.

En ny tidsålder är på väg

Kapitel

1. Sand & Blod
2. Sabel
3. Länge Leve Sultanen
4. Profetens Stad
5. Expansionism
6. Helighet
7. Ljuva 1500-tal
8. Jerusalem och Andra ting

Kartor

År 1409

EU3_MAP_MAM_1409828_1.jpg

År 1453

EU3_MAP_MAM_1453419_1.jpg

Last edited:
Sand & Blod

EU3_2.jpg

Al-Nasr Faraj, Sultan av Egypten & Syrien, Jerusalems Herre och Kung av Nubien, sitter på sin Tron i Cairo. Hans rike ser exakt likadant ut som det gjorde på Saladins tid. Men Al-Nasr Faraj ser vad ingen annan ser, ett enat Arabien. Ett rike för alla Muslimer i den kända världen.

EU3_3.jpg

En natt drömmer Sultan Al-Nasr Faraj precis som vanligt, men denna natt kommer en ängel sänd av Allah.

- Hör mina ord. Det är Allahs vilja att du Al-Nasr Faraj ska rädda folket i Massawa från de oheliga Etiopiska hedningarna.

EU3_7.jpg

Sultanen vaknar direkt och sänder bud efter en kurir.

- Detta meddelande ska du rida med till Beirut.

- Ja, min herre.

Det kuriren inte vet är att det han bär med sig en order som innebär en start på omvändandet av hans kristna bröder i Beirut.

Sultanen tänker för sig själv "Imorgon tågar armén söderut längs Röda Havets kust.När den när Etiopien anfaller den för att segra i de rättrognas namn.

EU3_8-1.jpg

Sultanen ser ner på den Etiopiske Stamhövdingen som han jagat kors och tvärs igenom Öknen.

- Du får en chans att leva. Ge mig de provinser jag kom för.

Freden innebär att Etiopien lämnar ifrån sig Awsa, Tigre och Massawa. Den Etiopiska Stamhövdingen betalar 25 besanter ihopp om att aldrig se denna demon på fyra ben och med två huvuden, varav det ena sprutar eld och det andra pratar ett språk få pratar.

EU3_8.jpg

Armen slår läger för natten. I drömmen får Sultanen åter besök av en Ängel.

- Du har segrat. Din uppgift är dock ännu ej utförd. Detta var endast en av tusen.

Last edited:
Jaha ja :) Trevligt trevligt men för lite krigs rapporter! :mad:

Sabel

EU3_11.jpg

Sultanen klarar inte av att de otrogna inte kan betala en ordentlig skatt. Så till Beirut sänds den store Missionären Ahmed. Om någon kan konvertera de kristna till den sanna läran är det Ahmed.

EU3_14.jpg

Det var en solig dag i Cairo, när kuriren kom ridande med budet hade han tårar i ögonen. Ty han var den som burit ordern till Emiren i Beirut för ett år sedan. Men hans tårar var inte av sorg eller ilska. Ty han hade skådat ljuset och hyllade nu Allah och hans profet.

EU3_17.jpg

De hedniska stammarna i Tigre omvänds från sina hedniska Shaman religioner och tillhör nu de första Muslimska Etiopiska krigarna i det inre av Afrika.

EU3_18.jpg

Awsa var en provins som bara gav problem, ändå var de rättrogna i området massor. Sultanen såg det smarta i att sälja detta problem område för en riklig mängd besanter till Adal. 120 besanter för ett område som var fullt av upprorsmän.

EU3_19.jpg

Sultanen hade drömt än en gång. Denna gång så var det ett kriget bud.

- Bygg en armé av unga muslimska bågskyttar. De kommer tjäna Allah och ena Arabien.

Sultanen sprang genast upp ur sin säng och beordrade att 12,000 unga män, skulle tränas till bågskyttar.

Länge leve Sultanen

EU3_12.jpg

- Emir al-Nasr Faraj är död.

- Länge leve Emir Shaikh al-Mahmudi

Detta budskap spreds i det Mamelukiska riket. Detta skulle bli starten för ett blodigt inbördeskrig.

EU3_13.jpg

Rädda Nilen, Det är Allahs vilja.

EU3_23.jpg

Syrien skapas för att ge världen mindre problem.

EU3_25.jpg

Ilyas Kansur krossar här en rebellhär i Nilens Delta.

EU3_28.jpg

- Emir Shaikh al-Mahmudi är död.

- Länge leve Emir Barsbai

Detta budskap spreds i det Mamelukiska riket. Detta skulle bli starten för ett blodigt inbördeskrig. (Har inte detta redan hänt :O)

EU3_30.jpg

Här ser vi vad som ledde till al-Mahmuid:s död. Han kunde inte tillåta sig leva när hädare anföll hans land.

EU3_32.jpg

Barsbai's plan var enkel. Anfalla Syrien och sno tillbaka den kust hans Far gett bort.

EU3_33.jpg

Emir Jaqmaq komemr nu leda riket in i en ny tidsålder.

EU3_34.jpg

Han börjar med att slopa det gamla systemet och inför en ordentlig Monarki. Ty nu ska hans ätt härska som Sultaner över Egypten.

EU3_39.jpg

Tigre är vårt för al framtid.

Mellan.jpg

Mellanöstern År 1453.

Noteringar

Jag vet att jag hoppat över en massa bilder.
Jag vet att det är fusk att göra en monark lite bättre. (Men orkade inte vänta till år 1739, innan jag kunde slopa denna dumma Stam sak.

Bra gjort. :)

Vad är ditt långsiktiga mål?

Försöka sno åt mig Arabiska halvön och fortsätta neråt mot Afrikas horn. :)

Lista för De Lata

• Erövra Arabiska Halvön
  • Nå Afrikas Horn
  • Försöka ena alla muslimer
  • Slå ett slag mot kristendomens hjärta, Rom
  • Se till att ni vill läsa vad som händer

Last edited:
Försöka sno åt mig Arabiska halvön och fortsätta neråt mot Afrikas horn. :)

Du är redan en god bit på vägen!

Vad tänker du göra med Osmanerna då? Redigerat: Eh, emu:ad. :eek:o

Vad tänker du göra med Osmanerna då?

Mött dem i fält, de är sannerligen inte imponerande i nuläget. De lät en 20,000 arme husera hur den ville medan de försökte komma förbi Beirut.

Syrien som jag personligen släppt lös, kan bli en motvikt till Osmanerna vilket ger mig fina fördelar.

Profetens Stad

EU3_9-1.jpg

Vi är det 8:e rikaste landet i världen.

EU3_12-1.jpg

Pajdiagram till Folket!

EU3_13-1.jpg

Sultanen av Candar bryter vår allians :(

EU3_23-1.jpg

Attack-planen så som Mamelukerna såg den.

EU3_25-1.jpg

Swahili skänker oss sitt stöd.

EU3_28-1.jpg

Vår här krossa de folk av öknen som trotsar oss.

EU3_30-1.jpg

Krigsöfklaring.

EU3_32-1.jpg

- Vi har idag intagit Medina, Profetens stad.

EU3_33-1.jpg

Erövringar.

EU3_39-1.jpg

De sanna Erövringarna.

EU3_40-1.jpg

En ny Sultan är här. KÛshqadam

EU3_MAP_MAM_146173_1.jpg

Syiren hava blivit mindre, blob time.

Skapa Arab Amiraten! (Om det går :eek:)

*Emiraten

Fixat nu så att det inte blir uppror och att byta från Emir till Sultan tror jag var en belöning för Kungafamiljen.

Jaha ja :D Jag önskar att man kunde ändra så att om man har ett X antal provinser så kan man få ett Mission där man ska få +3 Stability så kan man forma ett Imperium o få Titeln Kejsare (etc) :)

Jaha ja :D Jag önskar att man kunde ändra så att om man har ett X antal provinser så kan man få ett Mission där man ska få +3 Stability så kan man forma ett Imperium o få Titeln Kejsare (etc) :)

Imperial Ambition finns ju. Fixat den nu. Phasha.

Expansionism

EU3_34.jpg

1461 skakas Mellanöstern av ett enormt krig då det lilla riket Nadj på Arabiska halvön förklarar krig mot Mamelukerna. Detta krig kommer avgöra vem som bestämmer i den här delen av världen de närmsta 40 åren.

EU3_41.jpg

Syrierna är inte sena att hoppa in i kriget, något de lär ångra de närmsta 100 åren.

EU3_43.jpg

Osmanerna anser kriget onödigt för dem då deras ambitioner finns på Balkan.
Mot den blygsamma summan av 325 besanter kan de tänka sig att strunta i kriget för all framtid. Sultanen betalar snabbt och löser då Mamelukernas största problem, Osmanska arméerna.

EU3_44.jpg

Nadj:s Emir förstår att utan Osmanerna har man inte mycket att komma med och ger upp sitt rikes Huvudstad och flyttar till Nadj:s kust område , med allt utom 50 besanter.

EU3_47.jpg

Irak hamnar i ett någorlunda dåligt läge. Då man fick behålla hamnstaden Basra sist man var i krig lovade man att inte kriga med Mamelukerna.
Denna gång får de betala mycket mer än bara en provins. Irak förlorar sin ända hamn.

EU3_48.jpg

Syrien har nu allt att förlora. Över Arabiska halvön tågar Mamelukernas horder. Priset blir dyrt. Ty man avsäger sig sina rättigheter till Beirut och Aleppo. Dayz Azor blir en del som binder ihop Mamelukernas Rike med den Irakiska delen.

EU3_49.jpg

EU3_52.jpg

I Cairo kröner sig Khusqadam till Pasha av Egypten ,Syrien ,Medina och andra mindre viktiga delar av det Mamelukiska Imperiet.

EU3_53.jpg

En intressant situation uppstår i Adal/Etiopien.

EU3_54.jpg

Qa'itbay kröns till Pasha av alla de titlar hans far innehade.
Han äger talets gåva. Sorgeveckan kan inledas.