• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Van der Gent

Old Guard Admiral
42 Badges
Sep 16, 2004
3.548
273
  • Hearts of Iron IV: Death or Dishonor
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Hearts of Iron IV: Colonel
  • Hearts of Iron IV: Field Marshal
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Europa Universalis IV: Cradle of Civilization
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Imperator: Rome Sign Up
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Hearts of Iron III
  • Arsenal of Democracy
  • Crusader Kings II
  • Darkest Hour
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • For The Glory
  • Hearts of Iron Anthology
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Victoria 2
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Cities: Skylines Deluxe Edition
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
hoiswelog.png

Hejsan alla glada svenskar (och andra skandinaver). Jag har en liten rolig tanke om att vi någon gång i höst borde dra igång ett HoI3 rollspel. Grunden är att en spelare är statsminister Gösta Bagge och det är han som spelar spelet. De andra spelarna agerar ministrar och staber.

Förutsättningarna är som sådana:

Spelet börjar 1936
Högerpartiet vann valet 1932 (De vinner '36 också...)
Gösta Bagge tog över som statsminister 1935 när Lindman dog
Sverige rev 1932 upp 1925 års försvarsbeslut och har påbörjat en begränsad upprustning. Så stor som opinionen tillåter.
Upprustning innebär att Sveriges militär och industrikapacitet är större än vanligt
En del events läggs till innan
Små justeringar för att bättre representera Sverige

Okej, jag tänker som så att den som spelar och leder det hela är statsminister Gösta Bagge. En spelare är kung Gustav VI Adolf (G:V dog 1929 i någon olycka). Sedan finns det en spelare för varje ministerpost. Alla spelare får välja en historisk svensk person som fanns under tidsperioden. Denna ska de rollspela. De får dock sätta sin egen prägel på karaktären. Ministrarnas syften är att utreda, analysera och sedan lägga fram förslag. Sedan för andra ministrar yttra sig om de andra ministrarnas förlsag, diskutera, analysera osv för att utreda hur bra förslagen är.

Vi kan ta ett litet exempel: utrikesminister Christian Günther som rollspelas av mig lägger fram en analys om varför vi måste förbättra våra relationer med Estland. Sen yrkar jag på att vi gör så. Om detta vinner gehör så bör statsministern i spelet följa mitt förslag och förbättra relationerna med Estland.

Om Marinministern, försvarsministern och överbefälhavaren kommer överens om att det är rimligt att bygga 2 nya pansarskepp så bör statsministern i spelet bygga 2 pansarskepp. (Heavy cruisers)

En minister kommer få sitta som minister tills denna frivlligt avgår.* Men under varje minister kan andra rollspelare finnas, dessa kommer fungera som en stab. Dessa kommer samarbeta för att komma fram med gemensamma förslag och analyser. Om jag är chef för armén och har två rollspelare under mig kanske vi delas upp i två läger, jag har ett förslag och de ett annat. Då kan vi lägga fram separata förslag, men mitt väger tyngst. Men man ska försöka samarbeta med sin "stab". Allt handlar om rollspelande.

*Om någon spelare missköter sig allvarligt kommer denne tvingas avgå frivilligt. Det kommer finnas vice-ministrar inom staben.

Om folk tycker det här låter roligt och det hela kommer igång har jag tänkt vara chef för marinen och rollspela som Stig H:son Ericson. Samt att jag kan vara assisterande SL för att hjälpa SL (som är statsministern).

Kungen har inte lika stora uppgifter som resten av ministrarna. Men denne ska lägga in lite perspektiv och idéer. Främsta uppgift är att stödja förslag som denne tycker är riktigt bra och protestera mot riktigt dåliga. Kungen kan ju även kontakta de andra ministrarna för att föra fram sin vilja. Men kungen kommer inte med egna förslag. Han kämpar alltid för nationens bästa och dess säkerhet.

Den som är ÖB (Chief of Staff) skall vara mycket neutral och värna för alla försvarsgrenars utbyggnad. Han ska inte ha så mycket egna åsikter utan främst vara öppen för de andras förslag och försöka överväga och balansera detta. ÖB fungerar som en samordnare för alla försvarsgrenar och dennes åsikt väger tyngst gällande förslag från försvarsgrenarna.

Det är otroligt viktigt att alla rollspelar väl och hänsynsfullt. Man ska naturligtvis favorisera sin försvarsgren, men man ska inte kräva att man ska uppta hela försvarsbudgeten.

Det kommer finnas en del historiska riktlinjer att rollspela efter.

Om ni tycker detta verkar som en kul grej och vi ska köra igång det till hösten antar jag att jag först hittar en SL och att denne och jag tar emot ansökningar där ni får skriva några olika ministerium ni vill tillhöra samt vilka karaktärer ni vill vara. Alla karaktärer ska vara historiska och "svenska", alltså får ni inte rollspela som general Franco som gått i exil i Sverige... Samt att ni i en högerregering t.ex. inte kan rollspela en karaktär som var kommunist. Ni får t.ex. inte heller rollspela som Mannerheim, om nu inte Finland har ingått i en union med Sverige. Då finns det utrymme för sådant.

Sen är det jag och SL som utser vilka som blir ministrar och stabsmedlemmar.

Det kommer ju ta lång tid innan det här dra igång. Så jag tänkte göra tråden nu för att höra vad ni tycker.

Rollspelande sköts här i det svenska forumet, sen rapporterar SL såklart allt genom bollnäs-liknande uppdateringar. Sen kanske vi kan göra en riktig Bollnäs av vårt spel för det engelska forumet.

Edit: Ni kan intresseanmäla karaktärer i den här tråden för att på så sätt kunna "paxa" karaktärer. Men inga poster kommer tillsättas innan en officiell antagningsperiod har genomförts. De fasta karaktärerna Gösta Bagge, Gustav VI Adolf och kronprins Gustav Afold kan inte "paxas". Alla kommer kunna ansöka om att vara kung eller kronprins. Statsminister (coh spelledaren) Gösta Bagge kommer tillsättas av mig innan spelet. Intresseanmälningar för den posten skrivs i tråden så jag kan tänka över det hela!

Last edited:
Så vi rollspelar HOI?

Eller spelar du HOI som någon form av spelledare och gör vad vi säger?

Jag skulle kunna vara med om jag fick någon mindre roll, t.ex. befälhavare över MILO ÖN, efter som jag ändå ska göra lumpen där så tror jag det passar ganska bra för mig^^

Jag är gärna med. Får dock fundera ut lämplig roll.:)

Hej alla! Kul att lite intresse trillat in!

Fick ett PM av the Barris som jag besvarar här: "Rollspelet" är under uppbyggnad och det dröjer ju innan det kör igång. Så kladda i tråden så mycket ni vill!

Alla PM ni skickar till mig nu kommer jag dessutom inte spara och jag glömmer bort innehållet. :p

När rollbesättning ska göras kommer detta annonseras ut tydligt. :)

Andersson i Rasjön är ett umärkt val av karaktär! Men jag är något skeptisk till att ha politiker som chefer för försvarsgrenarna. Däremot finns det ju försvarsminister och utrikesminister. Sen har vi ju minister of intelligence och minister of security. Inte för jag vet hur de bör översättas.

Vi rollspelar våra roller sedan så spelar SL HoI3 och genomför våra beslut. Så det blir som ett rollspel som faktiskt har riktig spelmekanik.

Det blir som ett väldigt djupt strategispel!

Maximus, som medlem i arméstaben kan du såklart ha ett uppdrag såsom militärområdesbefälhavare. Vilket kanske gör att du främst uttalar dig om ditt område och arbetar som någon expert och framför "expertis" till arméchefen. Alltså någon sorts expert för försvaret av Norrland. (Tror ÖN blir för litet ansvarsområde - i början av spelet blir det väl ÖNs trupper samt II. Fördeningen)

Jag är gärna med. Får dock fundera ut lämplig roll.:)

Det beror ju på vilket ministerium som intresserar dig mest såklart. Jag tror dock jag gärna ser dig inom militären. Jag kan tänka mig att du som Thörnell och ÖB kunde vara en ganska bra kombination. Helge Jung var ju visserligen skåning, men jag tror nog Thörnell vore en passande karaktär för dig. Annars tror jag försvarsminister (chief of armament) kunde passa ganska bra.

Anledning till förslag om dessa poster är att jag tror du att borde kunna balansera ihop de andras förslag. Det roller där man måste vara mycket neutral och måste lyssna mycket på de andras förslag. Det är poster där man har en del makt också.

Får man rollspela som Per Engdahl? :D

För radikal för att kunna sitta i en regering. Däremot kan man som militär ha ganska radikala tankar. Men nationalism är ett krav för rollspelandet. Jag tycker dock högerkrafterna i Sverige inom militären verkade väldigt lojala.

Martin Ekström kan nog få plats i arméstaben. (Inte för att där ryms så mycket politiska tankar, men det är inget politiskt rollspel)

(Nej fråga inte vad det är med mig och fascister)

Ditt svar är beundran. :p ;)

Maximus, som medlem i arméstaben kan du såklart ha ett uppdrag såsom militärområdesbefälhavare. Vilket kanske gör att du främst uttalar dig om ditt område och arbetar som någon expert och framför "expertis" till arméchefen. Alltså någon sorts expert för försvaret av Norrland. (Tror ÖN blir för litet ansvarsområde - i början av spelet blir det väl ÖNs trupper samt II. Fördeningen)

Låter bra :)

Men ÖN lär väl vara rätt så stort i HoI3? Så du kan ju tilldela det en front-AI, och sedan kan jag... Göra något^^

Andersson i Rasjön är ett umärkt val av karaktär! Men jag är något skeptisk till att ha politiker som chefer för försvarsgrenarna. Däremot finns det ju försvarsminister och utrikesminister. Sen har vi ju minister of intelligence och minister of security. Inte för jag vet hur de bör översättas.
Okej, sitter och googlar runt lite på kända svenskar från den här tiden och vad som jag tror kan passa mig, men försvarsmister kanske låter kul, speciellt då Gustaf arrangerade sig i den frågan väldigt djupt.

Låter bra :)

Men ÖN lär väl vara rätt så stort i HoI3? Så du kan ju tilldela det en front-AI, och sedan kan jag... Göra något^^

Geografiskt sett mäter vi det i kvadratkilometer, inte provinser. :p

Sen lär du inte kunna ha så många fördelningar där uppe ändå.

Det är dock i övre Norrland som alla vet att eventuella anfall kommer komma. Ryssen kommer givetvis anfalla genom Finland och slå till just i Övre Norrland. För som alla vet, finns det ingen annan fiende än Ryssland för tillfället. Åland kommer ryssen försöka anfalla också, det vet vi, men där kan nog flottan hindra landstigning.

Okej, sitter och googlar runt lite på kända svenskar från den här tiden och vad som jag tror kan passa mig, men försvarsmister kanske låter kul, speciellt då Gustaf arrangerade sig i den frågan väldigt djupt.

Man kommer ansöka om att få spela en karaktär sen vilket ministerium man vill tillhöra. Man får söka till flera ministerium med samma eller olika karaktärer. (En karaktär per ministerium) Dock så spelar alla tillslut enbart en karaktär i ett ministerium. Sen är det SL och ass. SL som bestämmer vilka som blir ministrar, viceministrar och andra stabsmedlemmar.

När det gäller militärer kan jag lämna karaktärsförslag om ni vill. Men politiker har jag inte allt för mycket koll på. Att kolla på vilka som finns som ministrar i HoI2 är ett bra sätt att se på eventuella karaktärer.

Edit 2: Jag tror alla ministrar kommer få välja trait och få rollspela därefter.

Edit 3: Sitt inte och kom på allt för knasiga idéer långt innan rollspelet är formulerat. Det kommer finnas riktlinjer för vad som är mer eller mindre acceptabelt, detta kommer dock ändra sig något med tiden och händelser i världen. Men det är också en högerregering som styr. Tänkandet ska vara därefter. (Inte för att någon formulerat någon tanke, men bara så ni vet)

.

Last edited:
Snarare beundran av uniformer och en fascination av diktatorer och "speciella" ideologier (Inkluderar Sovjets version av kommunism bl.a) :eek:o :p

Hur ansöker man förresten? Skickar man ett PM till dig?

Skriv ditt intresse här i tråden. Skriv gärna vilken karaktär du är intresserad av så att andra spelare inte vill ha samma.

När rollspelet är klart (kan påbörjas alltså), vilket blir någon gång efter spelet är släppt och alla lärt sig spelet, kommer officiella ansökningar att tas in. Men just nu är allt i planeringsstadiet. Om jag inte hittar en spelledare kommer projektet att falla. Jag som assisterande SL kommer sköta mycket av själva rollspelet i sig. Men någon kommer behöva spela och vara statsminister. Det är dock ett tufft jobb, men jag tror inte SL kommer få spela särskilt lång tid i taget. Det är ett långsiktigt projekt det hela!

Vi måste också lära känna spelet noga innan vi kan göra regler och så. Får se hur tufft själva spelandet kommer bli för SL t.ex. Med ökad "AI-kontroll" kommer det ju bli lite lättare tror jag.

Kunskap om militär strategi och säkerhetspolitik under tiden är ett plus för de flesta ministerposter. Men utan så stor kunskap kan man göra stabsarbete, men man får ju såklart "forska" en del!

Jag är intresserad av att vara Kung Gustav VI Adolf! :)

Denne är dock inte nazist, bara så du vet. :p

Alla som vill får dock anmäla intresse för de två "fasta" karaktärerna.

Kronprinsen* kan man spela också, vilken fungerar som vice-kung och kan vara med i den militära staben om denne önskar. Kungen kan ju bli sjuk eller åka iväg på uppdrag så någon behöver ta över. Att ha en vice för allt vore mycket bra.

*Arvprinsen som dog '47 i verkligheten

Vet inte vem (historisk person) som bör vara vice statsminister, antar att det bör vara en "fast" karaktär.

Denne är dock inte nazist, bara så du vet. :p

Alla som vill får dock anmäla intresse för de två "fasta" karaktärerna.

Kronprinsen* kan man spela också, vilken fungerar som vice-kung och kan vara med i den militära staben om denne önskar. Kungen kan ju bli sjuk eller åka iväg på uppdrag så någon behöver ta över. Att ha en vice för allt vore mycket bra.

*Arvprinsen som dog '47 i verkligheten

Vet inte vem (historisk person) som bör vara vice statsminister, antar att det bör vara en "fast" karaktär.

Meh.. Jag vet! Dock var ju Gustav V lite coolare än Gustav VI Adolf pågrund av kungens kurva :p

Men två "fasta" karaktärer, rollspelar man som två då eller har man en i reserv?

Isåfall ansöker jag som Sven Hedin och ansöker han till utrikesministeriumet! (Han finns ju trots allt som minister av nån anledning :p)

Intresse anmäls härmed.

Bah, alla ni Norrlänningar kommer säkert tjata om vikten av att bygga ut Bodens fästning och att ha fler förband i Norrbotten. Ni kommer ju aldrig inse att det är Kustflottan och kustförsvaret som behövs byggas ut, samt att den där fördelningen ni vill ha ska finnas i Stockholm för att kunna sättas in på Åland! :p

Jag skojar bara såklart. Alla norrlänningar välkomnas naturligtvis varmt!

Jag ville dock med mitt skämt ge er en liten inblick i hur rollspelet kommer fungera. :cool:

Meh.. Jag vet! Dock var ju Gustav V lite coolare än Gustav VI Adolf pågrund av kungens kurva :p

Men två "fasta" karaktärer, rollspelar man som två då eller har man en i reserv?

Isåfall ansöker jag som Sven Hedin och ansöker han till utrikesministeriumet! (Han finns ju trots allt som minister av nån anledning :p)

:p

Jag valde att låta Gurra V dö för att den VI hade lite roligare politisk syn och var inte lika försiktig. Med Gustav VI och en högerregering kan man hoppas att Sverige deltar aktivt i vinterkriget t.ex.

Alla är en karaktär. När det gäller fasta karaktärer väljer man dock inte frivilligt en karaktär utan får nöja sig med t.ex. Gustav VI Adolf. Man kan tänka sig att det finns 4 fasta karaktärer. Statsministern, vice sådan, Kungen, vice sådan.

Om den som spelar statsminister åker på semester en vecka så är denne i rollspelstermer sjuk eller på ett uppdrag någonstans och då tar den vice över. Sedan kommer den vice och den reguljäre få samarbeta.

Förresten ska vi nog inte ha en vice statsminister. Är statsministern borta får vi väl pausa då denne är spelledare.

Sven Hedin är ett bra val av karaktär tror jag! Jag tror bestämt du får kryssa i "Tysklandsvän" på din karaktärsbeskrivning isåfall! ;)
Sen ska tilläggas att denne inte var nazist, men verkligen inte anti-nazist. Men ja, han hamnar väl ganska nära politiskt ändå, så det är ett väldigt intressant val.

Last edited:
Har gjort en enkel med snygg logo som nu finns i början av tråden. :)

Det beror ju på vilket ministerium som intresserar dig mest såklart. Jag tror dock jag gärna ser dig inom militären. Jag kan tänka mig att du som Thörnell och ÖB kunde vara en ganska bra kombination. Helge Jung var ju visserligen skåning, men jag tror nog Thörnell vore en passande karaktär för dig. Annars tror jag försvarsminister (chief of armament) kunde passa ganska bra.

Anledning till förslag om dessa poster är att jag tror du att borde kunna balansera ihop de andras förslag. Det roller där man måste vara mycket neutral och måste lyssna mycket på de andras förslag. Det är poster där man har en del makt också.

Mitt huvudintresse är militären och utrikesministeriet. Jag tar gärna och blir ÖB eller liknande :)

Mitt huvudintresse är militären och utrikesministeriet. Jag tar gärna och blir ÖB eller liknande :)

Du har du härmed lämnat intressanmälan som ÖB (Chief of Staff) och generellöjtnant Olof Thörnell. :)

(Du får såklart ändra dig och ansöka om olika poster senare om du vill, men ingen behöver ju sno Thörnell under tiden)

Edit: För enkelhetens skull kan posten som ÖB skapats 1935