Hejsan alla glada svenskar (och andra skandinaver). Jag har en liten rolig tanke om att vi någon gång i höst borde dra igång ett HoI3 rollspel. Grunden är att en spelare är statsminister Gösta Bagge och det är han som spelar spelet. De andra spelarna agerar ministrar och staber.
Förutsättningarna är som sådana:
Spelet börjar 1936
Högerpartiet vann valet 1932 (De vinner '36 också...)
Gösta Bagge tog över som statsminister 1935 när Lindman dog
Sverige rev 1932 upp 1925 års försvarsbeslut och har påbörjat en begränsad upprustning. Så stor som opinionen tillåter.
Upprustning innebär att Sveriges militär och industrikapacitet är större än vanligt
En del events läggs till innan
Små justeringar för att bättre representera Sverige
Okej, jag tänker som så att den som spelar och leder det hela är statsminister Gösta Bagge. En spelare är kung Gustav VI Adolf (G:V dog 1929 i någon olycka). Sedan finns det en spelare för varje ministerpost. Alla spelare får välja en historisk svensk person som fanns under tidsperioden. Denna ska de rollspela. De får dock sätta sin egen prägel på karaktären. Ministrarnas syften är att utreda, analysera och sedan lägga fram förslag. Sedan för andra ministrar yttra sig om de andra ministrarnas förlsag, diskutera, analysera osv för att utreda hur bra förslagen är.
Vi kan ta ett litet exempel: utrikesminister Christian Günther som rollspelas av mig lägger fram en analys om varför vi måste förbättra våra relationer med Estland. Sen yrkar jag på att vi gör så. Om detta vinner gehör så bör statsministern i spelet följa mitt förslag och förbättra relationerna med Estland.
Om Marinministern, försvarsministern och överbefälhavaren kommer överens om att det är rimligt att bygga 2 nya pansarskepp så bör statsministern i spelet bygga 2 pansarskepp. (Heavy cruisers)
En minister kommer få sitta som minister tills denna frivlligt avgår.* Men under varje minister kan andra rollspelare finnas, dessa kommer fungera som en stab. Dessa kommer samarbeta för att komma fram med gemensamma förslag och analyser. Om jag är chef för armén och har två rollspelare under mig kanske vi delas upp i två läger, jag har ett förslag och de ett annat. Då kan vi lägga fram separata förslag, men mitt väger tyngst. Men man ska försöka samarbeta med sin "stab". Allt handlar om rollspelande.
*Om någon spelare missköter sig allvarligt kommer denne tvingas avgå frivilligt. Det kommer finnas vice-ministrar inom staben.
Om folk tycker det här låter roligt och det hela kommer igång har jag tänkt vara chef för marinen och rollspela som Stig H:son Ericson. Samt att jag kan vara assisterande SL för att hjälpa SL (som är statsministern).
Kungen har inte lika stora uppgifter som resten av ministrarna. Men denne ska lägga in lite perspektiv och idéer. Främsta uppgift är att stödja förslag som denne tycker är riktigt bra och protestera mot riktigt dåliga. Kungen kan ju även kontakta de andra ministrarna för att föra fram sin vilja. Men kungen kommer inte med egna förslag. Han kämpar alltid för nationens bästa och dess säkerhet.
Den som är ÖB (Chief of Staff) skall vara mycket neutral och värna för alla försvarsgrenars utbyggnad. Han ska inte ha så mycket egna åsikter utan främst vara öppen för de andras förslag och försöka överväga och balansera detta. ÖB fungerar som en samordnare för alla försvarsgrenar och dennes åsikt väger tyngst gällande förslag från försvarsgrenarna.
Det är otroligt viktigt att alla rollspelar väl och hänsynsfullt. Man ska naturligtvis favorisera sin försvarsgren, men man ska inte kräva att man ska uppta hela försvarsbudgeten.
Det kommer finnas en del historiska riktlinjer att rollspela efter.
Om ni tycker detta verkar som en kul grej och vi ska köra igång det till hösten antar jag att jag först hittar en SL och att denne och jag tar emot ansökningar där ni får skriva några olika ministerium ni vill tillhöra samt vilka karaktärer ni vill vara. Alla karaktärer ska vara historiska och "svenska", alltså får ni inte rollspela som general Franco som gått i exil i Sverige... Samt att ni i en högerregering t.ex. inte kan rollspela en karaktär som var kommunist. Ni får t.ex. inte heller rollspela som Mannerheim, om nu inte Finland har ingått i en union med Sverige. Då finns det utrymme för sådant.
Sen är det jag och SL som utser vilka som blir ministrar och stabsmedlemmar.
Det kommer ju ta lång tid innan det här dra igång. Så jag tänkte göra tråden nu för att höra vad ni tycker.
Rollspelande sköts här i det svenska forumet, sen rapporterar SL såklart allt genom bollnäs-liknande uppdateringar. Sen kanske vi kan göra en riktig Bollnäs av vårt spel för det engelska forumet.
Edit: Ni kan intresseanmäla karaktärer i den här tråden för att på så sätt kunna "paxa" karaktärer. Men inga poster kommer tillsättas innan en officiell antagningsperiod har genomförts. De fasta karaktärerna Gösta Bagge, Gustav VI Adolf och kronprins Gustav Afold kan inte "paxas". Alla kommer kunna ansöka om att vara kung eller kronprins. Statsminister (coh spelledaren) Gösta Bagge kommer tillsättas av mig innan spelet. Intresseanmälningar för den posten skrivs i tråden så jag kan tänka över det hela!
Last edited: