• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Tayya

Seglar mot nya världen i 1822
36 Badges
Mar 6, 2007
728
0
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Cities: Skylines
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Europa Universalis IV: Cradle of Civilization
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Crusader Kings III
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Cities in Motion
  • Cities in Motion 2
  • Crusader Kings II
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Hearts of Iron Anthology
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Hearts of Iron III
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Supreme Ruler 2020
  • 500k Club
Välkommen till denna AAR.

Spelarlandet är Latinien, år 1786, när Revolutionen inträffar. Modden är 1742, version 1.0 Untested (+ vissa ändringar, närmare bestämt i Ostindien). Jag spelar Vanilla 1.3.

Husregler:
Inget fuskande
Inga samarbeten med monarkier, undantaget Preussen, Storbritannien, Yerushalayem, Goterna och Gibraltar
När vissa länder besegras kommer sparfilen att ändras, och jag kommer att annektera dessa länder
Jag komer att ändra mina relationer manuellt
Scenariot slutar när jag kontrollerar (obs, äger inte!) någon av provinsena Ostpreussen, Moskva eller Rom
Regenter kommer att rollspelas olika beroende på deras stats - glöm vassaliseringar med en DIP 3-rikskansler!
Mer kan läggas till.

Last edited:
Tayya said:
Husregler:
Inga samarbeten med monarkier, undantaget Preussen, Storbritannien, Yerushalayem och Gibraltar
Hycklare :mad:

Montpellier, 4 juli 1786

Tre män satt samlade runt bordet i Montpelliers slott, i vad som en gång varit kungahuset Millerands boning. Efter Revolutionen hade slottet använts som högkvarter för Triumviratet - revolutionens ledare.

"Hur ser vår diplomati ut?" frågade Stavangers Slaktare, Karl Amundsen, på kraftigt bruten franska.

"Bra." svarade Maximillien Robespierre, Triumviratets ende Latinskfödde medlem. "Trots revolutionen har vi ändå hyfsade relationer med omvärlden, i synnerhet Grekland och Östgoterna, våra allierade, och vår enda kvarleva efter Korsriddarna, Georgien. Vi har även bra relationer med Bretagne och Yerusalayem. Vår prestige är hög, tack vare revolutionen. Vi är i krig med utbrytarstaterna i Anatolien, Italienska Konstantinopel och Angora."

EU3_1-1.png

"Insidan då?" frågade den tredje mannen i rummet, Manfried Masenbach.

"Jo tack. Vi tre är, som alla vet, kompetenta i vårt styrande. Vi har anställt tre ledande revolutionärer som våra medhjälpare; Gaston de la Tour d'Auvergne, en före detta adelsman som leder det Ostindiska Kompaniet, mycket kompetent, överbefälhavaren Nicolas de La Ferrandie, också lovande, och ledaren av spionnätverket, Guy de Bonneuil. Vi har två arméer på fastlandet, och en armé under general De Buonaparte på 67.000 man i Antalya."

EU3_2.png

EU3_3-1.png

Latinien är en Revolutonär Republik, mycket centaliserad, mycket upplyst och med hög kvalité på trupperna

vädligt sintessant , hoppas att dulyckges och att revolutionern segrar!

men hur funker det nmead resvolustiona när du inte har NA?

Ska bli skoj att följa. Men glöm inte att jobba vidare på modden bara :mad: :p

theFreeman said:
synd att mitt land inte finns med i ditt modd
Jag tror att det gör det faktiskt. Om jag inte såg helt fel när jag kollade senast.

Heja Azow! :cool:
Bra AAR, skall följas! :)

Flooper X said:
vädligt sintessant , hoppas att dulyckges och att revolutionern segrar!

men hur funker det nmead resvolustiona när du inte har NA?

Inte alls. :p Har lagt in en über-government istället.
theFreeman: Ta sånt i modtråden, men det är hyfsat stort iallafall...
Wetew, Mr. G: Tack. :)

Anatoliska krigen

Under kaoset i Latinien innan Revolutionen hade dess territorier i Mindre Asien, undantaget en liten markplätt vid Antalya, fallit till två upproriska riken; Det Italienska Kungadömet i Konstantinopel, och Angora. Planen var att dessa skulle besegras innan årets slut.

Under kompetenta generaler som Napoléon de Buenaparte och Alexandre de Auvergne gick krigen lätt, och stad efter stad föll. Den 29 december slöts slutligen en fred i Smyrna, där rikena reducerades till Trakien respektive en liten bit mark i västra Anatolien.

EU3_6.png

Världen i övrigt:
Latinien gick med Grekland i ett krig mot Moesien, som endast sköttes av grekerna. Det lev en vit fred efter ett tag.

Kolonin i Elfenbenskusten attackerades flera gånger av infödingar.

Upptakt till dominans

År 1787 introducerades den nya latinska flaggan, Le Bicolore; med ett ljusblått fält för Latinien, och ett vitt för det nya, förändringen.

EU3_7.png

1787 var ett händelselöst år. Kolonin Côte d'Ivoire attackerades av infödingar, och general de Buonapartes far valdes in som kardinal. En frihandelspolitik introducerades officiellt.

EU3_8.png

Den första januari år 1788 tågade latinska trupper in över den franska gränsen, och och med det var Latinien, Östgoterna, Grekland och Georgien i krig med Franska Påvedömet, Nederländerna och Irland. Kardinal de Buonaparte proklamerade i kurian de södra delarna av Påvedömet tillhörandes Latinien. (Fabricate Claims)

(TBC...)

Ditt land sträcker ju säg över precis hela det som är Occitanien:
occitania.gif

Tycker det hade vart ett bättre namn. :p

soos said:
Balkanska Unionen skulle ägt ut de på en kvart. :cool:

Nu när du har necropostat, så kan jag lika gärna förklara at jag i och med nyare versioner har tagit bort min save.

Eventuellt så blir nästa det Franska Riket i det tredje Koalitionskriget. :cool:

Hur går det för kära Azow? :cool:

Ser nice ut tycker jag, fast du spelar inte värdigt nog för sverige! :mad: ;)