• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Gathenhielm

WHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE EEEE!
75 Badges
May 15, 2002
2.701
3
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Cities: Skylines - Mass Transit
  • Stellaris - Path to Destruction bundle
  • Crusader Kings II: Monks and Mystics
  • Stellaris: Leviathans Story Pack
  • Stellaris: Digital Anniversary Edition
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Stellaris
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Stellaris: Megacorp
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Crusader Kings III
  • Stellaris: Ancient Relics
  • Cities: Skylines - Campus
  • Imperator: Rome Sign Up
  • Prison Architect
  • Imperator: Rome
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Crusader Kings II: Holy Fury
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Stellaris: Apocalypse
  • Europa Universalis IV: Cradle of Civilization
  • Age of Wonders III
  • Stellaris: Synthetic Dawn
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • For the Motherland
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV
  • Divine Wind
  • Europa Universalis III
  • Deus Vult
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Hearts of Iron III
  • Crusader Kings II: The Republic
Efter ha blivit inspirerad av ett visst 900-årigt multiplayerspel så fick jag en idé om att man istället för att spela en mängd länder så kan man istället i någon slags gemensam insats spela ett land (eller en dynasti i det här fallet) genom alla de olika paradoxspelen. Lite grann som stafettskrivning fast med kungar istället. :p

Tanken är att vi börjar i CK och där får varje person spela en härskare ur rurikdynastin fram till dennes död. För att göra det lite svårare, eftersom CK är ett hyfsat lätt spel, så ska vi köra med gavelkind som standard. Dessutom, eftersom vi spelar en dynasti och inget enskilt land, så ska det så klart finnas möjligheten att byta rike till ett annat rike styrt av en rurik om det blir för lätt/svårt.

När den siste ruriken dör efter 1430 (tycker att det tidiga EUIII är rätt segt..) eller om spelet skulle nå 1453 innan dess så byter vi till EUIII, och eftersom det är så lätt att modda så kan vi nog ordna en intressant och korrekt konvertering där. Vi kan nog använda en mod om det är av intresse.

Efter det så fortsätter vi med Victoria (Victoria II hinner nog förhoppningsvis inte bli klart) och sen HoI II/HoI III beroende på vilket som är lättast och roligast.

Till det är här kommer så klart att alla ska skriva en AAR om sitt spel så att det blir roligt för alla som inte är med också.

Intressant? Trist? Andra tankar?

Intresserade:
Gathenhielm (alla) |||
Chaingun (alla) |
Styrbiorn (CK) |
Flooper X (CK+EU3) |
Temrek?
Eärendil (alla) |
PhilleP (EU3)
Lemeard
Mr. G (HoI)
Davisx3m (CK+?) |
Samilou
muffenboy |
Nomble (alla) |

Anmälda:
Gathenhielm
Chaingun
Flooper X
Eärendil
Gathenhielm
Davisx3m
muffenboy/Gathenhielm
Styrbiorn
Nomble
Flooper X
Davisx3m

Rurikar (med länkar till AAR):
Av Kiev grenen
Izyaslav I av Kiev Rurik (1024-1084) Prins av Kiev etc (1054-1077) Prins av Galich etc (1077-1084) Prins av Galich-Kiev etc. (1084) Gathenhielm
Yaropolk I av Kiev Rurik (1047-1112) Regerade 1084-1112 Hertig av Galich, Kiev, Turov-Pinsk, Preussen, Pommern och Ungern. etc. Chaingun
Oleg I "katoliken" av Kiev Rurik (1070-1118) Regerade 1112-1118 Hertig av Kiev, Hertig av Preussen, Hertig av Galich etc. Flooper X
Stepan I av Kiev Rurik (1090-1129) Regerade 1118-1129 Prins av Galich, Preussen, Ungern, Valakiet och Volynien etc. Eärendil
Matfei I "kättaren" av Kiev Rurik (1097-1147) Hertig av Galich-Kiev etc. 1129-1147 Gathenhielm

Av Novgorod grenen
Simeon I av Novgorod Rurik (???-1158) Regerade 1147-1158 Hertig av Galich, Kiev, Volhynia, Ungvar, Preussen och Wallachia etc. Davisx3m
Iakov I av Novgorod Rurik Kung av Polen, prins av Preussen, greve av Marienburg, Zemigalians, Czersk och Beresky. (???-1178) Regerade 1158-1178 muffenboy/Gathenhielm
Nikita Jakovitj Rurikovitj (1148-1205) Kung av Polen 1185-1205, kung av Ryssland 1204-1205 Styrbiorn
Yevstafii I "den avskyvärde" av Novgorod Rurikovich (1166-1221) Regerade 1205-1221 Kung av Polen & Ryssland. Prins av Novgorod & Preussen etc. Nomble
Grigorii I av Novgorod Rurikovich (1201-1223) Regerade 1221-1223 Kung av Polen. Prins av Preussen & Novgorod. Greve av Czerk etc. Flooper X
Stepan (II) "den Store" av Novogorod Rurikovich (1203-????) Regerade 1223-???? Kung av Polen & Rus. Prins av Preussen, Novogorod etc. Flooper X

Last edited:
Låter som en väldigt bra idé. Jag är inte så high på CK, men hoppar gärna in när ni kommer till EU3 om det går bra :)

Min tanke är att vi har en kölista så att säga så att man anmäler sig och får en plats i "kön". Sen när personen före i kön är klar så skickar denna sparfilen till personen och sen när man spelat klart kan man anmäla sig igen och hamnar så på nytt i kön.

Min förhoppning är väl att det åtminstone ska vara 5-6 personer i rotationen hela tiden, men det är så klart kul om folk som kanske inte spelar något av spelen så ofta hoppar in och spelar en runda för att ge lite variation och kanske lite utmaning genom att de kan kanske förstöra en hel del. ;)

Kan tänka mig vara intresserad, men hur gör vi med Victoria? Inga ledarkaraktärer finns där, och vad skall vi göra om det till exempelvis blir revultion och dynastin förgörs?

Ah det vet jag inte riktigt än.

Vad jag kan tänka mig är att man kör ett fast antal år och byter efter det.

Vad som händer om dynastin skulle avsättas har jag ingen aning om. Men det är väl något vi får ta om det inträffar, kanske man kan simulera ett inbördeskrig eller helt enkelt bara fortsätta historien utan de kära rurikarna. :p

Edit: Generellt sett är jag väl glad om spelet klarar sig hela vägen till vicky.

Ah det vet jag inte riktigt än.

Vad jag kan tänka mig är att man kör ett fast antal år och byter efter det.

Vad som händer om dynastin skulle avsättas har jag ingen aning om. Men det är väl något vi får ta om det inträffar, kanske man kan simulera ett inbördeskrig eller helt enkelt bara fortsätta historien utan de kära rurikarna. :p

Edit: Generellt sett är jag väl glad om spelet klarar sig hela vägen till vicky.

Det går det med, för övrigt har jag alla de spelen men är horribel på Crusader Kings (har inte spelat det särskilt mycket, helt enkelt) och sätta mig i det skulle troligen leda till en total kollaps av riket...

Jag är på, har CK:DV, EU3:IN och Vicky. Har dock bara spelat CK typ tre gånger, så jag är inget proffs på det, men det blir kanske kul om någon misslyckas ibland.

Sedan flyttar jag snart till Galway, den 3:e september, så jag vet inte riktigt om jag kommer ha tid, det återstår att se.

Sedan flyttar jag snart till Galway, den 3:e september, så jag vet inte riktigt om jag kommer ha tid, det återstår att se.
Förhoppningsvis har vi startat innan dess.

Jag tänkte att man spelar till regentens död i CK iaf. Det kan bli lite slump hur mycket man får spela då, men det är förhoppningsvis inte så farligt. Får någon stackare spela ett halvår så kan denna nog spela en regent till. :)

Deus Vult är det. :)

Jag kan vara med på EU3 delen! ;)

Vilken är den senaste CK: DV patchen?