• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Showing developer posts only. Show all posts in this thread.
Är 50 år gammal nu så jag dör nog snart. :rolleyes:

Får sitta och ta det lugnt ett tag, har ackumulerat rätt hög bad boy genom att återrövra de tre provinser jag förlorade mot Ungern.

Edit: Killen är 65 och vid god vigör.....

Last edited:
Så där. Han fångades i en gisslantagning vid 66 års ålder (tror jag) och trots att jag betala dog han (hans främste son som tidigare var marskalk dog på samma sätt).

Min efterträdare kommer få en j*kla uppgift, revolter överallt att ta i tu med där rebellerna måste omvassaliseras med militära medel. Treasure står på -800 pga. gisslangrejen.

Edit: Vart skall jag skicka saven?

Last edited:
Länk till sparfilen: http://www.sendspace.com/file/4yl9g2

Jag ska skriva AAR så fort jag kan sedan men det tar tid med tanke på att rätt mycket hände.

Bild över territorierna vid det högtidliga firandet av autosavens helande kraft:
finalterritory.jpg

Vi gränsar både till Östersjön och Svarta havet. Närmaste kungatitel är nog Litauen, där vi har 8/17 + fler claims (IIRC).

Last edited:
Så länge du inte utplånas helt är allt tillåtet. :)

Väldigt vilket långsmalt rike, delades det något när kungen dog?

Och vilket rike är det som är grått och ligger ungefär i nuv litauen-lettland?

Nej, det fanns bara en arvtagare. Jag håller med om att det ser rätt fult ut på kartan. Det är mestadels ett naturligt resultat av att CK föredrar att man jagar Pagans istället för att attackera kristna länder (som kräver korkat prestige-dyra claims).

Det gråa är Ungern som tog resten av Litauen utan att jag kunde göra något åt det (pga. revolter). :(

Antar du vet hur man kommer in i advisor screen. Jag tror en marskalk måste ha militär utbildning, ifall du inte har någon courtier med det är du screwed.

Det finns en utväg till ifall folk stycker situationen efter mig är för jobbig; vi kan edita och ta bort lite BB och släppa lös några struntvassaler för att balansera.

Man skulle också kunna ha en regel om att edita ner BB med 20% eller så efter tronskifte. Jag tror det ursprungligen fanns en sådan mekanism i CK, men att den togs bort pga. de anti-world conquest paranoida.

Då var man klar och det är faslig röra som jag lämnar över till nästa spelare... :(

Å andra sidan dödade jag min kung med flit för att han varit ex-communicated alldeles för länge.. :(

Nåväl när väl röran är avklarad så tror jag att Galich har en massa poential.

Jag kan ta över! :)

Tog en titt på den nu, kör dock klart den först imorgon eller i övermorgon om det vill sig illa med en 60+ årig härskare.

Intressanta saker jag såg: Det egentliga Sverige behärskas till stor del av Danmark, medan Sverige är största staten i Ryssland. :rofl: Spaniens tre kungadömen och Portugal är enade i en mäktig iberisk stat. Polen går det bra för, vi får nog ta itu med dem snarast möjligt. Värre ser det ut för Frankrike som inte ser ut att existera.

^ Det beror på vad du modifierat. Är det bara grafik/ljud och scenariomoddar borde det vara okej, men är det någonting som modifierat spelreglerna (dvs. framför allt filerna i underkatalogen 'db') måste du installera en fräsch kopia av CK (dock kan du spara din gamla kopia).

----

Kan någon annan ta över istället? Jag fick ingen tid idag och har ingen de närmsta dagarna kom jag på...

Sparfilen: http://www.sendspace.com/file/33rqwm