• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

MarkusH

First Lieutenant
2 Badges
Nov 12, 2009
229
0
  • Rome Gold
  • 500k Club
Att Bysantine Empire heter just det och inte Roman Empire vilket de borde. :mad:

Att Ungrarna är Västslaver och inte en egen grupp eller med i Finno-Ugric gruppen. :mad:

Att Albanerna är sydslaver och inte en egen grupp. :mad:

Att Rumänerna är sydslaver och inte en egen grupp. :mad:

Att skottarna inte är kelter :mad: och det faktum att jag börjat tvivla på det eftersom de pratar engelska nu :mad: men de är väl av keltiskt blod och inte av germanskt? :confused: eller?

Att afrikanska och amerikanska stater inte kan bygga skepp. :mad:

Att Turkarna tillhör gruppen "Turko-semitic" när de borde tillhöra den altaiska folkgruppen och att Turko-semitic heter som det gör och inte bara Semitic.

Att nationen Skandinavien inte kan skapas på samma sätt som man kan skapa nationen Tyskland :mad:

Att Karelen och Kolahalvön inte finns med i spelet. :mad:

Att fler områden i Sydafrika inte finns med :mad:

Att det finns så få områden på Australien :mad:

Att hela sydön på Nya Zealand inte är med :mad:

Att Portugal inte är ett krav för skapandet av Spanien. :mad:

Och säkert mer.

Vill bara lägga till att jag än så länge bara har Eu3 med In Nomine och Napoleons Ambitions och därför inte vet om om vissa av dessa grejer är fixade i Heir to the trone. ;) Denna mening är tillagd senare.

Detta är också tillagt senare: Någon som håller med?

Last edited:
Prata med Raz han håller nog med dig xD

Varför ska portugal vara ett krav för Spanien?

Att Portugal inte är ett krav för skapandet av Spanien. :mad:

Och säkert mer.

Jag fattar de flesta av dem (vissa har till och med åtgärdats i expansionerna vilka jag antar att du inte har) men detta är ju bara :wacko:

De flesta kulturgrupperna är för att de länderna inte ska ha en överdrivet stor nackdel rent spelmässigt, även om jag håller med att det förstör känslan lite (och vem vet, kanske Osmanerna bestämmer sig för att erövra centralasien, borde de inte få kulturella bonusar då?)
De saknade provinserna leverarades i Heir to the Throne (med undantag för sydafrika), och sen tror jag skottland brukade vara uppdelat mellan keltisktalande skottar och engelsktalande skottar (som då var i olika kulturgrupper) men det ändrades i en tidig patch tror jag, var väl någon som insåg det paradoxala i att skottland självt skulle få kulturella sdtraff för delar av sin skottska befolkning, och eftersom de flesta var engelskspråkiga valde de att göra som de gjorde.

Last edited:
Att Bysantine Empire heter just det och inte Roman Empire vilket de borde.

Østrom skulle det faktiskt kunna heta.

Att Ungrarna är Västslaver och inte en egen grupp eller med i Finno-Ugric gruppen.

Bara før att deras språk ær olika så gør inte det att de inte har samma kultur. Ungrarna beter sig inte som varken finnar eller balter.

Att Albanerna är sydslaver och inte en egen grupp.
I min mod ær de turkar.

Att Rumänerna är sydslaver och inte en egen grupp.
Ær det stor skillnad på bulgarer och bulgarer, serber? De rumænska språket ær en annan stam men ær kulturen så olik?

Att skottarna inte är kelter och det faktum att jag börjat tvivla på det eftersom de pratar engelska nu men de är väl av keltiskt blod och inte av germanskt? eller?

Ær det så stor skillnad på engelsk och skotskt kultur eller var det?

Att afrikanska och amerikanska stater inte kan bygga skepp.

Har några i Afrika eller Indianerna någonsin byggt ett skepp?

Att Turkarna tillhör gruppen "Turko-semitic" när de borde tillhöra den altaiska folkgruppen och att Turko-semitic heter som det gör och inte bara Semitic.

Inte en aning.

Att nationen Skandinavien inte kan skapas på samma sätt som man kan skapa nationen Tyskland.

Kan man inte? Jo det kan man.

Att Karelen och Kolahalvön inte finns med i spelet.

Som lænder? Før på kartan finns de.

Att Portugal inte är ett krav för skapandet av Spanien.

Va! Varfør skulle det vara det? Den spanska statsbildningen(dubbelmonarkin) har ingen med portugal att gøra.

Om du ger bra motiveringar till saker så kan jag lægga in dem i mina ændringar. Skriv dem isåfall i det æmnet.

Last edited:
Att Bysantine Empire heter just det och inte Roman Empire vilket de borde.

Østrom skulle det faktiskt kunna heta.

Att Ungrarna är Västslaver och inte en egen grupp eller med i Finno-Ugric gruppen.

Bara før att deras språk ær olika så gør inte det att de inte har samma kultur. Ungrarna beter sig inte som varken finnar eller balter.

I min mod ær de turkar.

Att Rumänerna är sydslaver och inte en egen grupp.
Ær det stor skillnad på bulgarer och bulgarer, serber? De rumænska språket ær en annan stam men ær kulturen så olik?

Att skottarna inte är kelter och det faktum att jag börjat tvivla på det eftersom de pratar engelska nu men de är väl av keltiskt blod och inte av germanskt? eller?

Ær det så stor skillnad på engelsk och skotskt kultur eller var det?

Att afrikanska och amerikanska stater inte kan bygga skepp.

Har några i Afrika eller Indianerna någonsin byggt ett skepp?

Inte en aning.

Att nationen Skandinavien inte kan skapas på samma sätt som man kan skapa nationen Tyskland.

Kan man inte? Jo det kan man.

Att Karelen och Kolahalvön inte finns med i spelet.

Som lænder? Før på kartan finns de.

Att Portugal inte är ett krav för skapandet av Spanien.

Va! Varfør skulle det vara det? Den spanska statsbildningen(dubbelmonarkin) har ingen med portugal att gøra.

Om du ger bra motiveringar till saker så kan jag lægga in dem i mina ændringar. Skriv dem isåfall i det æmnet.

Min motivering till att det byter namn till Roman Empire är för att det är det korrekta namnet.
namnet "Bysantinska" användes först flera år efter Konstantinopels fall och av en tysk, namnet användes nog mest för att man inte ville erkänna att det fortfarande var Romarriket.

Romarna själva sa "Imperium Romanum" romarnas imperium eller det romerksa imperiet, folket sa i muntligare talform också Romania. på grekiska skrevs det så här: Βασιλεία τῶν Ῥωμαίων - Basileía tôn Rhōmaíōn, Romarnas Imperium.
Innan rom föll

Och termen Bysantinska användes bara i väst, i mellanöstern och Persien var det fortfarande benämt som "Rom" eller Rum som dem sa.

Tidigare hade påven förklarat att Romarriket var Imperium Greacorum och termen Imperium Romanum reserverades istället för frankerriket och som sen vart det tysk.romerksa riket "Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicæ"
egenligen "Det heliga romerska riket av den Tyska nationen" riket var varken heligt eller romerskt.

Men ingen av dess termer har något med det egneliga Rom att göra och är senare falska yttryck som används av de som associera Rom med sig själva. Som Frankerriket.

Termen "Östromerska riket" slutade användas efter Västroms fall och därefter vart det östromerska riket det Romerska riket. Men det namnet skulle jag kunna acceptera. :p

Bysantinska syftar på den greksika staden Byzantion som sen fick namnet Byzantium under Rom. Att använda den termen är som att kalla det ottomanska imperiet för "Konstantinopoliska riket" eftersom huvudstaden hette så tidigare, inga turkar skulle gilla eller acceptera det.

Sen, ungrarna är ett ugriskt folk som ingår i den Finsk-Ugriska gruppen, de är alltså närmare besläktade med ester och finnar än med slovaker och polacker. Men jag håller med jag vill inte att de är i samma grupp som finnarna, snarare vill jag att gruppen "Finno-ugric" byter namn till "finnic" och ungrarna blir "Ugric" en bra motivering är att alla folken av "Finno-ugric" som är med i spelet; Finnar, ester, ingrer och samer tillhör subgruppen Finnic, medans den enda folket som är med i spelet och som tillhör den ugriska gruppen är just ungrarna.

Att lägga dem i den västslaviska gruppen är fel på så många nivåer :(.

Och så albanerna, inte besläktade med någon, sägs härstamma från den antika Illyrerna, men den kulturen och även blodet är så borta i dagens sydslaviska länder att det inte kan anses som anledning att de ska vara i samma grupp.
Jag kan dra en pararell; baskerna som är en egen grupp i spelet är lika lite spanjorer och franmän som albanerna är serber.

Så varför kan baskerna vara en egen grupp när albanerna och Ungrarna som är ett stort folk inte kan vara det?

Och rumänerna, samma där de är som närmast besläktade med Italienarna, och har inte ens blodsband med de slaviska folken eftersom dagens rumänien befolkades med folk från hela romarriket Dacerna utrotades nämligen.

Kulturen skiljer sig mycket. att säga att dem beter sig som bulgarer är att säga att tyskar är som fransmän, ja de är grannar men det är för i helvete skillnad. :D

Ja och så var det Skottarna, det råder ingen tvivel om att de historiskt är kelter, men idag är det så att det keltiska språket enbart finns kvar i högländerna, vilket gör folket delat.
Men det skotska (keltiska) kulturen skiljer sig grymt från den engelska.

Men blodet är fortfarande keltiskt. Jag kan faktiskt inte bestämma mig för om jag tycker att de ska vara kelter eller britter...
Men alla håller nog med om att de inte ska vara delade som i vanliga eu3. :(

Och amerikanska och afrikanska stammar, se Etiopien, handlar med araberna vore det så jävla svårt att fråga en arab om de kan lära dem bygga ett skepp?? Romarna fattade inget om det heller, men de lärde sig av greker. Jag tycker iallafall inte att de är en omöjlighet att länder som Inka och Etiopien ska vara oförmögna att bygga skepp, är säker på att östafrikanska länder har haft det, de har varit kustcivilisationer i tusentals år. Och har man en kanot, kan man tänka sig att bygga större om man vet att öar ligger runt en?

Särskiit när europeérna kommer så borde man kunna fatta att bygga.
Jag har till och med fuskat fram l 35 navaltech med inka men ändå, kunde inte bygga. :mad:

Ja turkarna, fråga vem som helst som är insatt i det eller en turk" är turkar släkt med folk soim azerbaijaner och turkmener eller med araber?

jag tycker bara det är fel att de är "turko-semitic" för de folken har inget direkt gemensamt, och turkarnas blir då inte släkt med t.ex. azerbaijaner vilket de är. ungefär samma sak som med ungrarna och polacker.

Ja den skandinaviska nationen, något jag borde ha skrivit är att jag bara har eu3 med In Nomine och Napoleons ambitions. Där kan man inte det. men jag håller på och skaffa heir to the throne.

Kola och karelen. Så de finns med i "heir to the throne"? :rofl:

Och så har vi Portugal. Jag tycker att Lissabon borde vara ett krav, ja. Visserligen skapades Spanien utan Portugals medverkan men i sånnfall borde det vara möjligt att skapa Spanien med enbart Portugal och Aragonien.

En jämförelse. att skapa spanien utan portugal är som att skapa skandivavien utan Norge, det går men hela skandinavien är inte med. Och Portugiserna är Spanjorer precis som kataloner, galicier och Kastiller. Så staten spanien äger alltså inte hela spanien. men dock så kanske inte alla de tre delarna av spanien borde vara med som krav, men jag hoppas verkligen skapandet av Spanien kan utföras av Portugal med.

vad jag menar: Krävs aragonien och kastillien bord portugal krävas också :).

Eller bara en av dem.För kastillien borde kunna skapa spanien om de äger t.ex. portugal med inte katalonien. nu vet jag inte riktigt vad jag menar, men Portugal är en viktigt del av spanien, lissabon är ju t.e. den tredje största staden. iallafall i modern tid.

Visserligen har den spanska statsbildningen idag inget med portugal att göra, men man startar spelet innan det ens existerar ;)

Portugal borde vara ett krav lika mycket som Aragon är det.

Därför stör jag mig på dessa saker.

hmm, fan vad jag skrev mycket. men ville svara på alltihop.

Last edited:
Jag fattar de flesta av dem (vissa har till och med åtgärdats i expansionerna vilka jag antar att du inte har) men detta är ju bara :wacko:

De flesta kulturgrupperna är för att de länderna inte ska ha en överdrivet stor nackdel rent spelmässigt, även om jag håller med att det förstör känslan lite (och vem vet, kanske Osmanerna bestämmer sig för att erövra centralasien, borde de inte få kulturella bonusar då?)
De saknade provinserna leverarades i Heir to the Throne (med undantag för sydafrika), och sen tror jag skottland brukade vara uppdelat mellan keltisktalande skottar och engelsktalande skottar (som då var i olika kulturgrupper) men det ändrades i en tidig patch tror jag, var väl någon som insåg det paradoxala i att skottland självt skulle få kulturella sdtraff för delar av sin skottska befolkning, och eftersom de flesta var engelskspråkiga valde de att göra som de gjorde.

Håller med, (som du säkert vet) :) Skottland kan inte vara delat, det blir helt fel. Men du har rätt, I norra skottland har skotsk Gäliska eller Gaeliska ganska stor utbredning, medans det i den södra halvan av landet nästan bara pratas engelska eller scots. Vilket är en skotsk form av engelska med många nordiska influenser. Det dominerar helt och hållet på Orkney och Shetlands öarna. :p
Ja, i vanliga Eu3 var skottarna delade... hemska minnen... :mad::(

Förresten Är jag den ende som undrar varför Shetlands och Färöarna inte är med?:eek: öarna har ju i modern tid 20 ggr så stor befolkning som t.ex falklandsöarna. de har 2000 medans föröarna har 45 000.

Varför är dessa öar inte med? :confused:
Men jag tycker att det är bättre att Turkarna tillhör den Altaiska gruppen hellre än den Semitiska. De är ju inte ens semiter :mad:

Detta förstör för Turkarna när de får azerbaijan och Crimkanatet, då får de problem pga. kulturskillnaderna när de egenligen är släkt med dem. Och inte med araber och andra semitiska folk. Turkarna har paradoxalt i verkligheten haft problem i de områdena just eftersom de är två helt skilda grupper. Det var en av anledningarna till att araberna inte hjälpte dem i första världskriget. Till skillnad från azerbaijaner, turkmener och kazacker som nära på kan prata med turkarna, väldigt många av dem flyttar till turkiet.

Varför ska portugal vara ett krav för Spanien?

Varför ska Aragonien vara det?

Nej men mer seriöst svar:

Eftersom det inte bara är en del av Spanien utan även en stor del av Spanien.

Men jag har faktiskt ångrat mig lite, hellre tycker jag att alla tre inte borde behövas utan istället enbart två. som t.ex. Kastillien och Portugal eller Portugal och Aragon. Och att alla länder i spanien ska kunna skapa den spanska nationen, vilket jag är övertygad att de kan. har bara inte kollat med alla än. ;)

ytterligare folkgruppsindelningar

Är det bara jag som har funderat på att det vore en idé att ha ytterligare ett led av besläktade folk?

Utöver de som finns så skulle man kunna ha t.ex. den slaviska gruppen, den germanska gruppen, den romanska eller latinska gruppen.

Så för att ge ett exempel med Svenskar:

Svedish vilket är en del av Scandinavian men Scandinavian skulle tillsammans med brittish och germanic utgöra gruppen germanic.

(germanic (tyska) borde byta namn till German)

Med detta sytem skulle även t.ex. rumäner italienare, frasnmän och spanjorer bli besläktade till en viss del.

Detta skulle göra det mer riktigt. Svenskar är t.ex. närmare släkt genetiskt, lingvistiskt och kulturellt med tyskar och engelsmän än med kineser eller polacker.

Det skulle bli lättare att hålla pannationalistiska stater och större imperium. För t.ex. spanien som får det enklare med italienska områden än med t.ex. tyska.

Men det finns ju lite problem. kelterna t.ex. och östasiaterna och altaiska gruppen. det finns inga de kan förenas med, och det beror på att de redan är indelade i huvudgrupper. den altaiska gruppens motsvarighet är den indo-europeiska, men i spelet finns inte ens subindelningarna för indoeuropeér, som germaner och latinska. Så de olika folkgrupperna spelar inte på samma nivå i spelet.

Om man skulle indela europas folk som man gjort med asiatiska så skulle ju europa vara en enda grupp nära på, den indo-europeiska. men jag förelsår ingen sådan indelning eller en uppdelning av asiatiska grupper utan bara att självklara grupper i europa skapas, som den germanska och latinska.

Exempel:

Germanska gruppen: en ytterligare grupp som innehåller den skandinaviska gruppen, den brittiska och den tyska.

den tyska som heter "germanic" vilket betyder germanska borde istället heta "german" och den ytterligare gruppen Germanic.

Latinska gruppen: En grupp som innehåller den franska, den spanska, den Rumänska (som jag föreslår som en egen) och den latinska (den italienska som heter latin, borde istället heta italian). Egentligen borde Malteserna vara en egen och ingå här med. men det kanske blir overkill.

Slaviska gruppen: en med Östslaverna; ryssar, ruthener, vitryssar osv. Västslaver; polacker, tjecker, slovaker men inte ungrare. och den sydslaviska; serber, kroater, bulgarer, men inte albaner och rumäner.

Detta är bara en tanke jag grunnat på länge, och det kanske borde ligga i en egen tråd.

I min mod ær de turkar.

Så vitt jag vet är de inte turkar, men det är en inntressant tanke. Har du då lagt dem i Turkosemitic eller i Altaic då? Och får jag fråga varför du bytte? :) av ren nyfikenhet. :p

Amerikanska och Afrikanska nationer kan väl bygga skepp om de moderniserar?

Inteså vitt jag vet, är inte säker dock.

Jo, det kan de, kanske en HttT-grej (man kan inte modernisera armén i IN väl?) men jag kunde göra det redan innan jag gjorde military modernisation så förmodligen inte. jag tycker det är bra så, de länder vi talar om var inte precis kända som sjöfararnationer.. :p makes sense att de måste reformera sitt samhälle för att kunna bygga en slagkraftig flotta

Spelade en omgång som Inka Riket i NA redan, då kunde jag i alla fall (efter att jag moderniserat) bygga en flotta och ta de europeiska rikenas huvudstäder så jag kunde tvinga dem att ge upp sina sydamerikanska kolonier.

Något gammal tråd, men anledningen att kulturgrupperna är indelade som de är, har med spelbalansen att göra.
I vanilla hörde inte turkarna och araberna ihop och då tenderade Osmanska Riket att strunta totalt i att invadera mamelukerna och antingen blev Osmanska Riket helt förintat eller så blev det nån Österrikeliknande blob i södra Ryssland/Balkan. Har för mig att Johan har nämnt detta, för längesen.
Skulle tro att de andra grupperna ser ut som de göra av någorlunda samma anledning.

Helt seriöst, varför skulle Lissabon krävas för att skapa Spanien?
Att Lissabon/Portugal skulle krävas för att skapa Iberiska halvön, det är Jag med på.

Helt seriöst, varför skulle Lissabon krävas för att skapa Spanien?
Att Lissabon/Portugal skulle krävas för att skapa Iberiska halvön, det är Jag med på.

Tja Portugal är ju en del av Spanien eftersom Iberiska halvön/Iberien är synonymt med Spanien.

Jag tänkte att eftersom det egentliga Spanien består av tre större stater borde alla dessa tre krävas, även om Spanien historiskt enbart skapades med två.

Men isånafall skulle det kunna gå och skapa Spanien med enbart Kastillien och Portugal och inte behöva inkludera Aragon. Så jag tycker det egentligen borde räcka med en av dessa tre.

Men andra ord: Det är ingen skillnad på begreppet "Spanien" och begreppet "Iberien/Iberiska halvön"

Något gammal tråd, men anledningen att kulturgrupperna är indelade som de är, har med spelbalansen att göra.
I vanilla hörde inte turkarna och araberna ihop och då tenderade Osmanska Riket att strunta totalt i att invadera mamelukerna och antingen blev Osmanska Riket helt förintat eller så blev det nån Österrikeliknande blob i södra Ryssland/Balkan. Har för mig att Johan har nämnt detta, för längesen.
Skulle tro att de andra grupperna ser ut som de göra av någorlunda samma anledning.

Jag tycker ändå det är mer störande att Turkar förlorar bonusar i Azerbaijanska områden och i centralasien där de borde få dem. Och historiskt så var ju de arabiska områden problemområden så Turkarna borde inte få någon bonus där, det blir fel.

Dock håller jag med om att Mamlukriket måste vara lockande för turkarna att erövra, men inte genom att det är samma folk. kanske ge dem core på det? eller som någon form av nationellt uppdrag att lägga under sig egypten.
Att göra dem till samma folk för den anledningen vore jämförbart att göra finnar, ester och letter svenskar för att sverige ska ha en vilja att erövra dem.

Och varför finns inte kurder med? Har mellanösterns anti-kurd ideologi färgat av sig i spelet med?

Känner bara att jag måste ha med det här:

Är det någon som också funderat på hybridfolk? där man inte kan lägga ett folk i en specifik grupp?

T.ex. Skottland, att låta skottar vara besläktade med både keltiska och brittiska folkslag, men i sin tur inte låta t.ex. walesare var släkt med engelsmän. ett specifikt folk som tillhör två grupper. Eftersom de borde få fördelar jämtemot båda.

Last edited:
Men nu syftar ju du på geografin som ett land, så att man egentligen skulle kunna forma "Europe", inte "European Union"?
Men visst, man skulle ju då kunna skapa "Hispania", "Greater Spain" eller "Iberia" när man erövrat hela halvön?

Men nu syftar ju du på geografin som ett land, så att man egentligen skulle kunna forma "Europe", inte "European Union"?
Men visst, man skulle ju då kunna skapa "Hispania", "Greater Spain" eller "Iberia" när man erövrat hela halvön?

Jag syftar både på geografin och kulturen, Portugiser är Spanjorer och Portugal ligger i Spanien, oavsett om Portugal inte ingår i den moderna staten Spanien.

Visst namnen "Hispania" "Greater Spain" och "Iberia" funkar med, men är onödigt eller mindre korrekt, spelet är engelsspråkigt och därför borde det engelska namnet (Spain) användas inte det latinska Hispania (som jag åter vill peka ut; har samma betydelse).

Greater spain, jovisst, men onödigt, man ser inte "greater" framför Germany och Scandinavia.

Och Iberia. ja det är uteslutande geografiskt. Har för mig att det namnet härstammar från Karthagernas namn på Spanien, minns inte säkert dock. Oavsett härstammer dagens Spanjorer kulturellt från romarna och däörför tog de en "modernisering" av namnet Hispania = Espana.