• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

DrZoidberg

Colonel
74 Badges
Oct 21, 2009
909
1.545
  • Arsenal of Democracy
  • Victoria 2: A House Divided
  • Europa Universalis III Complete
  • Europa Universalis: Rome
  • For The Glory
  • Stellaris: Humanoids Species Pack
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Cities: Skylines - Green Cities
  • Hearts of Iron IV: Death or Dishonor
  • Surviving Mars
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Cities: Skylines - Mass Transit
  • Crusader Kings II: Monks and Mystics
  • Hearts of Iron IV: Together for Victory
  • Stellaris: Leviathans Story Pack
  • Stellaris: Digital Anniversary Edition
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Stellaris: Apocalypse
  • Crusader Kings II: Reapers Due
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Stellaris: Megacorp
  • Crusader Kings II: Holy Fury
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Cities: Skylines - Campus
  • Hearts of Iron IV: La Resistance
  • Crusader Kings III
  • Crusader Kings III: Royal Edition
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Hearts of Iron IV: No Step Back
  • Victoria 2
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Europa Universalis IV
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • 500k Club
  • Pride of Nations
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Victoria: Revolutions
  • Crusader Kings II
  • Cities: Skylines Industries
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Imperator: Rome
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
Hej,

Jag har kört endel Manga Mundi innan. Men funderar på vilken land det är kul att starta en ny runda med.

Har ni något tips på något kul land och vad man ska sikta på och ta för NI's och sådant.

Jag kör MMP2 Jul Edition.

Vem kör Magna Mundi när MEIOU finns?

Hur e MEIOU nuförtiden? Jag lirade det alldeles i början men MM körde förbi i ganska rask takt då.

Hur e MEIOU nuförtiden? Jag lirade det alldeles i början men MM körde förbi i ganska rask takt då.

Mindre av MM:s irriterande modifiers -- lol, pirater -- och en interface som går mig att vilja ligga med gigau.

På det negativa kan dock nämnas att det även har färre av MM:s högst välbehövliga modifiers, och att den omarbetade kartan har gjorts i sådan detalj att den har blivit larvigt plottrig.

Mindre av MM:s irriterande modifiers -- lol, pirater -- och en interface som går mig att vilja ligga med gigau.
:D

På det negativa kan dock nämnas att det även har färre av MM:s högst välbehövliga modifiers
Dvs. MEIOU har balance issues?

och att den omarbetade kartan har gjorts i sådan detalj att den har blivit larvigt plottrig.
Jag misstänkte att den skulle bli på det sättet från början, tanken med modden var ju att det skulle bli en bättre karta om man ville konvertera ett spel från CK :p

Dvs. MEIOU har balance issues?

Inte nödvändigtvis, men jag inbillar mig att den i stort ligger ganska nära Vanilla i spelmekanik. Den är ju trots allt fokuserad på grafiska förändringar, så resten har väl fått stryka på foten.

Jag rekommenderar definitivt att pröva den.

Man får ju nästan nörd-o-gasm när man ser MEIOU's grafiska :p

Vi kanske kan börja gå igenom land för land, de vi har kört. Vi kan ju börja med gamla Sverige.

Sverige börjar ju i krig mot danskarna och norrmännen. Knepet här är att blockera öresund med flottan, då kommer inte Danmark anfalla trots att deras flotta plus norrmännens är mycket större än av Sveriges är.
Sedan får man besegra norges arméer först och sedan börja ockupera.
Frågan är ju lite vilka provinser man vill ha, tar man för många så kommer det bli inefficient administration, något man vill undvika om man vill gå plus.

Ett bra mål på lång sikt tycker jag med Sverige är att forma skadinavien, vilket man gör om man erövrat och har alla som core.
Det är svårt att expandera någon annan stans med Sverige. Kejsaren är för mäktig och provinser runt östersjön kommer bli svåra att hålla från Polen och Rysslands proviser är alldeles för fattiga för att de ska vara värt det. Men man får ändå räkna med att man kommer bli anfallen av Ryssland under spelets gång x antal gånger.

Vilka idéer ska man ta som Sverige? Helst skulle man vilja ta land idéer för att kunna försvara sig mot den ryska björnen, men då kommer man få för lite pengar för att kunna skaffa sig en stor armé. Dessutom är Sveriges provinser fattiga och många fattiga provinser är det sämsta man kan ha om man få hög teknologi :-(

Eftersom man har excellent shipswright, så är det lockande att på sikt skaffa sig scientific revolution, så man kan komma ikapp i teknologin.
Dessutom tycker jag man måste trycka in två idéer som hjälper upp ekonomin och administrative efficiency. Det hade varit nice att trycka in en naval idé till så man slipper pirater och lack of naval interrest. Men jag tycker inte man får plats med det.

Så jag tycker bäst verkar vara:

Startar med: Excellent Shipwrights, Battlefield commisions, Bill of Rights.
8. Engineer Corps 12. Guild Priviliges 18. Bureaucracy 22. Cabinet 28. Patron of the Arts eller Humanist Tolerance 32. Scientific revolutions

Alternativet tycker jag är att inte gå mot någon avancerad idé och ta lite av varje t.ex.
8. Regimental Systems 12. Guild Priviliges 18. Bureaucracy 22. Naval Fighting Instructions 28. Elite Regiments 32. Revolution and Counterrevolution
men kan även tänka sig att trycka in National Trade Policy och National Bank här...

Vilka idéer tycker du Sverige ska ta?

Den Tyska Ordern är mycket intressant att spela som i MM!!!

Btw, varför posta detta i OT?

Woo! post count xd

MEIOU ser ju mycket trevligt ut, riktigt snyggt interface och sånt, nackdelen är väl att det inte här helt olikt vanilla spelmässigt ;)

MM tycker jag är helt kass interface-mässigt och det är inte kul att behöva lägga 120% de första 50 åren av ens budget till att bekämpa "pirater".

Baffa - i så fall lägger du för mycket pengar på att bekämpa pirater. Det beror ju naturligtvis på vilket land du spelar, pirater är värst för länder som handlar mycket och har kolonier. Om du får de mesta av dina pengar från skatt, så ska du nästan inte satsa något alls på pirater.
Jag bygger en limited provincial defense i ungefär varanan kustprovins. För vissa länder som har lång kustlinje behövs dock limited defenseplan och 1-2 naval NIs.

Hur kör ni Portugal?

Portugal är spännande för man kan köra de på många olika sätt. 29:e maj 1453 är det viktigt att sälja Ceuta till Marocko - man kan få upp emot 48 guld för den - en bra deal. Dessutom är det viktigt att vänta med att ta spice exploration rute, dvs den som gör att man upptäcker sjövägen till Asien och Brazilien. Jag tycker man alltid ska ta att upptäcka Asien först. För man kommer få Naval provisioning och viceroy från den.
Så man har en chans att ta en NI innan dess på lvl 8. Om man inte tar en NI som ger bättre AE så kan man inte bygga några kolonier alls till lvl 16 (om man blir administrative kingdom) eller 22 då man har chans att ta en NI.
Egentligen vill man ju ta national tradepolicy här och det är effektivt när man upptäcker asien och det funkar bra om man kombinerar det med att gå mot market ekonomy och INTE berättar för de andra europeerna var europa ligger då får man +65% trade efficiency för en 20-30 år. Då kan man minta max om man lyckas få 5 st merchants i t.ex. Malacka.
En annan möjlighet är att ta Humanist Tolerance för att få 10 extra AE vilket typ betyder att man kan ha 5-10 provincer till, den e fin för att man starta som innovative. Då kan man erövra lite länder i afrika. Bästa länderna att erövra är enligt mig Swahili och Mputu (Zimbabwe), där finns massa guld där och är enklare att erövra än Mali.
Eller så man kan kolonisera och ta Bureacracy (och gå mot centralized) och bygga kolonier, de bästa kolonierna är öarna på afrikas västkust, Sydafrika och "Pampas" det som heter Uruguay idag, mellan Argentina och Brasilien. Har man extrem tur kan man ta Golden Empires sen och hindra spanien från att upptäcka sydamerika, det är dock inte speciellt troligt.
Eller så kan man ta guildpriviliges och kombinera det här ovan. Varför inte erövra Kongo, de har ju ett gömt center of trade med.

Hatar att spela Medelhavsländer i MM just pga dom äckliga Berber Pirates -.-