Vi kanske kan börja gå igenom land för land, de vi har kört. Vi kan ju börja med gamla Sverige.
Sverige börjar ju i krig mot danskarna och norrmännen. Knepet här är att blockera öresund med flottan, då kommer inte Danmark anfalla trots att deras flotta plus norrmännens är mycket större än av Sveriges är.
Sedan får man besegra norges arméer först och sedan börja ockupera.
Frågan är ju lite vilka provinser man vill ha, tar man för många så kommer det bli inefficient administration, något man vill undvika om man vill gå plus.
Ett bra mål på lång sikt tycker jag med Sverige är att forma skadinavien, vilket man gör om man erövrat och har alla som core.
Det är svårt att expandera någon annan stans med Sverige. Kejsaren är för mäktig och provinser runt östersjön kommer bli svåra att hålla från Polen och Rysslands proviser är alldeles för fattiga för att de ska vara värt det. Men man får ändå räkna med att man kommer bli anfallen av Ryssland under spelets gång x antal gånger.
Vilka idéer ska man ta som Sverige? Helst skulle man vilja ta land idéer för att kunna försvara sig mot den ryska björnen, men då kommer man få för lite pengar för att kunna skaffa sig en stor armé. Dessutom är Sveriges provinser fattiga och många fattiga provinser är det sämsta man kan ha om man få hög teknologi :-(
Eftersom man har excellent shipswright, så är det lockande att på sikt skaffa sig scientific revolution, så man kan komma ikapp i teknologin.
Dessutom tycker jag man måste trycka in två idéer som hjälper upp ekonomin och administrative efficiency. Det hade varit nice att trycka in en naval idé till så man slipper pirater och lack of naval interrest. Men jag tycker inte man får plats med det.
Så jag tycker bäst verkar vara:
Startar med: Excellent Shipwrights, Battlefield commisions, Bill of Rights.
8. Engineer Corps 12. Guild Priviliges 18. Bureaucracy 22. Cabinet 28. Patron of the Arts eller Humanist Tolerance 32. Scientific revolutions
Alternativet tycker jag är att inte gå mot någon avancerad idé och ta lite av varje t.ex.
8. Regimental Systems 12. Guild Priviliges 18. Bureaucracy 22. Naval Fighting Instructions 28. Elite Regiments 32. Revolution and Counterrevolution
men kan även tänka sig att trycka in National Trade Policy och National Bank här...
Vilka idéer tycker du Sverige ska ta?