• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Pioniere

Field Marshal
17 Badges
May 29, 2006
5.329
344
  • Hearts of Iron III
  • Europa Universalis III: Collection
  • 500k Club
  • Rome Gold
  • Europa Universalis: Rome
  • Europa Universalis III Complete
  • Iron Cross
  • Heir to the Throne
  • Hearts of Iron Anthology
  • For The Glory
  • Europa Universalis III: Chronicles
  • Europa Universalis III
  • Darkest Hour
  • Hearts of Iron II: Armageddon
  • Arsenal of Democracy
For det første er de merklig å skrive på norsk..ehmm noen som holder med meg om at vi vi muligens kunne trenge noen nye revolt stater i scandinavia?? :D hva med Åland, Island eller Bergen?

Last edited:
Skåne och Dalarna!
:mad:

poenget er at disse "stater" ikke nødveidgs skal kunne bli laget som vassaler men at de kan bryte ut etter my problemer med opprør, krig og relgions konflikt.

Dacke-småland! :D

Om man sätter som kriterium att dessa stater skulle behöva vara livskraftiga på något sätt antingen genom gynnsamma geografiska förutsättningar eller genom tillräckligt befolkningsunderlag så ser inte jag så många fler möjliga stater i Norden, det blir väl i princip Island, Gotland, Finland, Svealand, Götaland, Jylland... ja blir det så många fler?

Om man sätter som kriterium att dessa stater skulle behöva vara livskraftiga på något sätt antingen genom gynnsamma geografiska förutsättningar eller genom tillräckligt befolkningsunderlag så ser inte jag så många fler möjliga stater i Norden, det blir väl i princip Island, Gotland, Finland, Svealand, Götaland, Jylland... ja blir det så många fler?

Det behöver man ju dock inte, de kan bara vara en pain in the ass och sen återannekteras när/om allt stabiliserats...

Det behöver man ju dock inte, de kan bara vara en pain in the ass och sen återannekteras när/om allt stabiliserats...

Men varför? I EU3 får man ju tänka på att om det är nationalistiska rebeller så kommer dom att stanna inom gränserna för den stat dom vill skapa. Om man skapar en massa potentiella OPM:s så betyder ju det bara dels att rebeller blir nerfade då dom bara snällt sitter i en provins tills deras event löses ut och dom blir en stat, och dels att det blir en jäkla massa extra BB om du skulle behöva återannektera dom.

Känns dessutom konstigt om folk i Bergslagen skulle få för sig att bli ett eget land tycker jag då, finns liksom inget historiskt exempel och och skulle vara en väldigt märklig geopolitisk konstruktion under allt utom väldigt speciella omständigheter.

jo, på ett sätt representeras väl sådana konstruktioner, i den mån de existerat, helt enkelt av rebellockuperade områden. Däremot är väl annektering numera BB-fri om man har cores? Eller har jag spelat för mycket vic2?

jo, på ett sätt representeras väl sådana konstruktioner, i den mån de existerat, helt enkelt av rebellockuperade områden.
Fast, annars så är ju rebellockuperade områden redan med i spelet, det är dom där provinserna som är ockuperade av rebeller vettu :p

Däremot är väl annektering numera BB-fri om man har cores? Eller har jag spelat för mycket vic2?
Mig veterligen så drar en annektering BB även om man har cores (dock mindre)?

Fast, annars så är ju rebellockuperade områden redan med i spelet, det är dom där provinserna som är ockuperade av rebeller vettu :p
Det där låter rätt mycket som min poäng :p

Mig veterligen så drar en annektering BB även om man har cores (dock mindre)?

Ptja, jag vet inte som sagt, Håller med om att det är dumt att få BB för sånt dock, men jag har alltid gillat små länder som bryter sig loss, speciellt när de lyckas stanna och bli något. Smått emotionellt värde, som bara blir än mer kittlande när det handlar om min egen hembyggd/hemland ;) Allt jag säger är att spelet redan kommer eliminera politiskt/ekonomiskt ohållbara stater på egen hand, så det skadar inte nödvändigtvis att ta med dem

Det där låter rätt mycket som min poäng :p
Är det? Spelet gör skillnad på ockuperat och annekterat område, det första kan man återta genom att med våld erövra ett område, det senare kräver fredsförhandlingar eller event.

Frågan är ju om dom ska vara ockuperade provinser som spawnar rebeller som drar vidare och är lite ambitiösa och vill uppnå storpolitiska mål eller om man vill ha att dom ska stanna där dom är och upprätta "sockenkungadömmen" som blir återannekterade inom 2 år. Med Småland som en möjlig revolter skulle t.ex. Dacke i troligtvis bara sitta på arslet i Värend istället för att försöka kasta riket över ända.

Jag tycker nog inte att mer nödvändigtvis är bättre i sådana lägen. Roligare med en 20 000 mans härskara som drar mot Stockholm efter att ha ockuperat halva landet än 5 000 man som väntar på att slaktas i Jämtland. Undantaget blir vissa öar och regioner som skulle kunna överleva på egen hand så som jag ser det.

Problemet blir väl att om t.ex. Dalarna skulle få för sig att revoltera, så skulle antagligen rebelarmén blir större än befolkningen, ett par gånger om.