• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Bazti

Scanian Freedom Fighter
82 Badges
May 1, 2007
748
13
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Semper Fi
  • Sword of the Stars
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Crusader Kings II: Holy Knight (pre-order)
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Pillars of Eternity
  • Victoria: Revolutions
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Stellaris: Galaxy Edition
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • Crusader Kings II: Reapers Due
  • Crusader Kings III
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Rajas of India
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Europa Universalis III
  • Europa Universalis III Complete
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For The Glory
  • Hearts of Iron III
  • Heir to the Throne
  • Legio
  • The Kings Crusade
  • Magicka
Då min senaste och första AAR gick utmärkt tills 3 allianser bestämde sig för att ge igen samtidigt. Denna gången beger vi oss till dagens Tjeckien, då tidens Böhmen i Tysk-Romersk Riket.

Kapitel 1. I Europas hjärta

EU3_6.png

Vi inleder vår berättelse i riket Böhmen som vi kommer följa under en fortfarande obestämd tid framöver. Insprängt norr om Österrike och väster om Polen och Ungern, kanske man inte alltid ska känna sig trygg.

Kungen heter något så otroligt och o uttalbart som Vladislav I Polurobek. Vi kan nöja oss med att kalla honom "Vladde". Han är en rolig typ med statsen 6-6-5.

EU3_7.png

Vladde inträder en allians med Österrike, och bestämmer sig för att slå Saxarna på käften, med Österrikes kejserliga hjälp givetvis. Och de kriminella Saxarna får betala stort vid freden i Erfurt, onsdagen den 18:e November 1453. Saxarna förlorar Dresden och 50 skinande dukater.

EU3_9.png

Livet leker ett tag för Vladde som åker runt och kastar ruttna tomater på de numera Böhmiska Saxarna. Men i herrens år 1455, tycker Österrike det är dax för en gentjänst i form av en expansion in i Ungern. Slaget om Moravia vittnar om en 25% förlust av manskap på Ungerns sida. Samtidigt får Vladde en chans att imponera på de adliga då ett ljushuvud kommer på att nu kan man faktiskt införa Byråkrati.

Kriget avslutas med nya landområden till Österrike, vilket ger dem ytterligare några mil kustlinje mot Medelhavet.

EU3_11.png

EU3_13.png

EU3_14-1.png

EU3_15.png

Bönderna ,de små råttorna, anser sig ha rätt till bekvämligheter som Vin och Kött. De har börjat bränna borgar och kloster. Vladde skiter i Bönderna krav och passar på att gifta in sig i den Kejserliga familjen nere i Wien.

Herrskapet i Wien kräver än en gång de tappra krigarna från Böhmens hjälp, men denna gång ska man slå Bosnier och Montenegros folk på käften.

EU3_16-1.png

EU3_17.png

EU3_18-1.png

Mitt i all hysteri tar Ferdinand I över tronen. En 7-4-8 , kanske inte ett militärt geni, men givetvis något vi kan ha nytta av här i Europas Hjärta.

Men nu ser dessa konstiga Lausitzare sin chans att bli fria, not. Böhmens Kung driver personligen ut dem ifrån deras lilla fästning medan, Österrikes lokala avdelning av Fredsbevarande trupper slaktar rebeller. Rebellerna slaktas sannerligen i slaget om Böhmen.

EU3_20.png

EU3_22.png

EU3_23-1.png

Pilarna pekar ut alla länder jag och mina allierad besegrat.
De större länderna och de mer viktiga är utmärkta med namn.

EU3_24-1.png

Enjoy!

Lycka till! Det känns konstigt med ett rött Österrike dock :p

Efter att ha spelat IN känns det ganska fränt med ett österrike som inte blir ägt av Milano, ungern och polen :p
Lycka till, låt inte österrike bli för starka

Min Europa Universalis 3 Complete box, borde ju ramla ner i brevlådan vilken dags som helst. Så alla länder bytar typ färg i IN ^^

Jo, Österrike måste man hålla i örat.

Min Europa Universalis 3 Complete box, borde ju ramla ner i brevlådan vilken dags som helst. Så alla länder bytar typ färg i IN ^^

Bara Österrike (och danmark, kanske något mer), som ett resultat av poster som nästan, men inte riktigt, var exakt likadana som wetews post

Slå på Polen og ungern dær du inte får skattenegationer, læmna de germanska kulturerna ifred.

Så Ungrare,Polacker och Litauer är enemy of state nu då :rofl:

Den måste jag köra på, expansionen mot Öst.

Tråkigt på förra AAR:en! Hände nästan samma sak för mig tidigt i min AAR, att jag hamnade i krig mot alla mäktiga grannar. Men jag lyckades hålla ut, av nån anledning. Fast det är väl lättare om man är ett öland.

Tråkigt på förra AAR:en! Hände nästan samma sak för mig tidigt i min AAR, att jag hamnade i krig mot alla mäktiga grannar. Men jag lyckades hålla ut, av nån anledning. Fast det är väl lättare om man är ett öland.

Jo, med ett land om Mecklenburg som ligger så dåligt placerat kan skit uppstå.

Sen för att glädja alla, Complete ska hämtas hos posten efter 16.00, de har inte öppet innan.

Min sparfil gör så spelet hänger sig om jag laddar just denna AAR's spelomgång, någon vill inte låta mig fortsätta skriva :mad::mad::mad:

Vet inte varför men sparfilen verkar inte accepteras av Complete versionen. :wacko:
Kan vara de två expansionerna som ställer till det...

Mitt råd är att börja om från 1399! :D

Med tanke på att det finns tonvis med tillägg och förbättringar i expansionerna så var väl chansen att du skulle kunna fortsätta med samma fil minimal. Gör som Flooper säger och starta om kampanjen :p

Alla vet att Böhmen är inkörsporten till att bli Kejsare av Österrike!