• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Kriga inte då, så kanske du slipper bli överkörd av ryssarna. :p

Men jag krigar ju inte ens med ryssarna! Jag krigar mot någon annan, det går som bäst sådär, sedan attackerar Ryssland mig och tar halva landet. o_O Nej, tacka vet jag något så idiotsäkert som Crusader Kings, där behövs minsann varken skicklighet eller tankekraft.

Men jag krigar ju inte ens med ryssarna! Jag krigar mot någon annan, det går som bäst sådär, sedan attackerar Ryssland mig och tar halva landet. o_O Nej, tacka vet jag något så idiotsäkert som Crusader Kings, där behövs minsann varken skicklighet eller tankekraft.

Men kriga inte då, man behöver inte kriga i Victoria för att ha kul.
Jag krigar inte om det inte är nödvändigt och jag har chans att vinna, ett utdraget krig med stora förluster är inte skoj.

Spela Schweiz så blir du aldrig invaderad

(förutom möjligtvis genom en event vid mitten av spelet, men risken är inte stor och du får England som allierad)

Men kriga inte då, man behöver inte kriga i Victoria för att ha kul.
Jag krigar inte om det inte är nödvändigt och jag har chans att vinna, ett utdraget krig med stora förluster är inte skoj.
Detta håller jag, trots mina krigiska tendenser i mina Bollnäsor, med om. Bland de roligaste omgångarna man kan spela är när man är Preussen och bara krigar genom events. Det är lättsamt, roligt och historiskt intressant :p

Sen har du ju också en poäng i det att man inte egentligen tjänar något på stora krig a'la WW1, det enda som händer är att man förlorar några miljoner av sin befolkning, för ökad revoltrisk och några provinser som inte ens täcker kostnaderna för den första månaden av krig. Ibland kan det vara kul ur RP-syfte, men knappt det heller.
Egentligen börjar jag nästan aldrig kriga förrän runt 1910, då bör man ha uppnått en "kritisk massa" som tillåter en att mer eller mindre äga vilket annat land som helst.

EDIT: Om nu någon annan också skulle vilja spela som Bollnäs i victoria kan ni få modden här: http://www.box.net/shared/dvkd1t17os
Det borde inte förändra något, men för säkerhets skull kan ni ju alltid göra en backup av de berörda filerna innan ni lägger in detta. ANnars är det bara att extrahera raren i victoria-mappen och spela

Last edited:
EDIT: Om nu någon annan också skulle vilja spela som Bollnäs i victoria kan ni få modden här: http://www.box.net/shared/dvkd1t17os
Det borde inte förändra något, men för säkerhets skull kan ni ju alltid göra en backup av de berörda filerna innan ni lägger in detta. ANnars är det bara att extrahera raren i victoria-mappen och spela

Tack för att du lade upp den. Men tyvärr funkar den inte för mig. När jag startar spelet så kommer jag till när spelt laddar men "mätaren" nere på skärmen börjar aldrig mäta.:(

EDIT:

Denna kommer också upp
bollnas_error.jpg

Last edited:
minimera spelet och kolla om du fått ett felmeddelande.
Kan hända att jag glömt en fil

testa ladda ner den nu (med samma länk)

Kan du spela andra kampanjer?

Soos, du har aldrig tänkt på att det kanske beror på att du saknar rev.?

Soos, du har aldrig tänkt på att det kanske beror på att du saknar rev.?
:rofl:
Det förklarar en hel del :p

Borde gå ändå visserligen, det är nog bara partifilen som är annorlunda

Låt inte denna Bollnäs sluta som alla andra, i glömska!

Låt inte denna Bollnäs sluta som alla andra, i glömska!

Knappast, den heter ju Bollnäs! Det glömmer man inte så lätt :p

Kapitel IV:
It's Alive!

ScreenSave68.png

...fast budgeten är lite knagglig.

Som ni ser ovan har Liberalerna lamslagit det lilla Bollnäs. Deras otrevliga och inkomstfientliga politik har tvingat många statliga projekt (inklusive, kanske, det Ni just nu läser) att ställas på väntelistan, och med en splittrad opposition finns det inte mycket att göra åt det hela.

ScreenSave69.png

Inte mycket att hänga i granen...

Det största oppositionspartiet ligger på 20%, det tidigare regeringspartiet 'Reformativa Valmannablocket' har helt tappat folkets förtroende efter att ha givit officiellt stöd åt revolutionen 1848, och Kommunisterna, som inte anser att revolutionärerna gick långt nog, har norpat de sista möjliga väljarna från detta tragiska pseudo-parti.

Även den otrevliga nuvarande regeringen tvingas dock inse att något måste göras. Med en massa kolonier i Afrika finns det bara en logisk följd, att sälja dem!

ScreenSave70.png

Flera ambitiösa förslag gavs till den ryska Björnen...

Tyvärr var ryssen inte så intresserad som vi trodde, och det planerade övertagandet av Lettland fick vänta. Eller åtminstone gå lite långsammare:

ScreenSave71.png

...Men i slutändan blev det en halvmesyr som segrade.

I vilket fall som helst blev Bollnäs större, eller, tja, det Européiska bollnäs blev större, att vi gav bort områden större än hela Européiska bollnäs för att uppnå det är ...ehrm... Irrelevant!
En karta skissades snabbt upp av Bollnäs finaste kartografer:

ScreenSave72.png

Det mäktiga östersjöväldet!

ScreenSave73.png

Irrelevant nonsens!

Regeringens uppgift, att skaffa pengar, löstes därmed mirakulöst trots det självskadebeteende som var liberalernas skattepolitik. Vinsten var, faktiskt, återställd till det normala läget. Detta gjorde oppositionen ännu svagare, eftersom det blev tydligt att Liberalerna var otroligt lyckade ledare, se bara hur starkt de förhandlade med Ryssen, mötandes som två likställda ledare över varsin Europeisk stormakt. Just det, och våga inte säga något annat!

ScreenSave75.png

Budget i balans!

ScreenSave76.png
ScreenSave77.png

Mer av samma dundermedicin!

ScreenSave78.png

Bollnäs!

ScreenSave79.png

Äntligen av med det irrelevanta skräpet.

Efter dessa diplomatiska eskapader är det dags för någonting helt helt annat. Bollnäs är nu redo att slå på multikontinental nivå, och en invasion av det lilla, försvarslösa och i stort sett ganska värdefulla Korea är vad Liberalerna anser vara nästa steg på vägen mot frihet. En expedition förbereds under total sekretess, inte ens mina kameror får fotografera skeendet innan invasionen genomförs. (OOC: jag glömde visst ta screens :eek:o)

ScreenSave80.png

Södra Korea faller snabbt

Kriget går inledningsvis bra, men det visar sig att mitt tidigare antagande var korrekt, det krävs en ganska stor armé för att kunna hålla Korea. Snart knyts hela hären upp av partisaner, och vi tvingas sluta fred för tillfället.

ScreenSave81.png

Koreanska folket reser sig konstigt nog mot sina befriare

ScreenSave82.png

Vi lyckas iaf. befria vissa av dem...

Detta är självklart ett misslyckande som kommer att ställas tillrätta framöver, men direkt avreagering krävdes också för att stilla den Bollnäsiska vreden.
Ett litet land, med obefintlig armé, som kan invaderas riskfritt och enkelt. Och som vi kan behålla utan dåligt samvete.

ScreenSave84.png

En liten idyll vid Tysklands nordkust

Snabbt förbereds kriget, så snabbt, så att inte ens den snabbaste av åskådare hann se kriget genomföras (den uppmärksamme ser att kriget egentligen redan genomförts när jag först lade märke till landet...)

ScreenSave87.png

Och så är det en del av Bollnäs

Till nästa gång, ta hand om er, och lär av Lübeck: bara för att ni konverterar hela er befolkning till Soldater betyder inte det att ni blir en stark militärmakt!

ScreenSave86.png

Totalt bortgjorda...

Till nästa gång, ta hand om er, och lär av Lübeck: bara för att ni konverterar hela er befolkning till Soldater betyder inte det att ni blir en stark militärmakt!

Va?! Jag trodde att det var en fool-proof metod! :eek:

Vad sker härnäst, tro? :p

Måste bara säga att jag älskar Viccy-AAR utav någon underlig anledning. Jag har inte spelat det mer än en handfull gånger, men det är något otroligt tilltalande med själva berättandet med Viccy som bakgrund. KUTGW!