• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Wetew

Pistrix! Pistrix!
73 Badges
Sep 23, 2006
5.616
3
  • Victoria 2 Beta
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Victoria: Revolutions
  • Europa Universalis: Rome
  • Sword of the Stars
  • Rome: Vae Victis
  • 200k Club
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Crusader Kings II: Holy Knight (pre-order)
  • Europa Universalis III: Collection
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Europa Universalis III Complete
  • Mount & Blade: Warband
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Stellaris Sign-up
  • Victoria 3 Sign Up
  • Europa Universalis III
  • Cities in Motion
  • Crusader Kings II
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Rajas of India
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Deus Vult
  • Diplomacy
  • East India Company Collection
  • Hearts of Iron Anthology
  • Europa Universalis III: Chronicles
  • Divine Wind
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • For The Glory
  • Hearts of Iron III
  • Heir to the Throne
England 1399
Dieu et mon droit​

År 1399 rasar 100-årskriget för fullt. Henry Bolingbroke har precis tagit makten och kunganamnet Henrik IV. Inom landet råder en intern maktkamp och utrikes rådde ett stilleståndsavtal med Frankrike. Den nya kungens framtida lycka skulle till största delen bero på hans förmåga att hålla sig vid liv samtidigt som han regerade.

Regler:
Svårighetsgrad: Normal/Normal.
Mod: Ingen mod.

Mål:
Ena Storbritannien.
Genomföra alla missions i den ordning de kommer.
Erövra Bretagne, Normandie och Gascogne. Spelar ingen roll ifall jag måste ge upp provinser till att börja med.
Kolonisera den nya världen.
Skapa makbalans i Europa. Hindra de stora nationerna från att svälla för mycket.

Monarker:
Henrik IV - 13/10 1399 - ?
Kap 1 - Den nya Kungens första tid
Kap. 2 - Ett enat Britannien?

Last edited:
Kap. 1 - Henrik IV
Den nya kungens första tid.

Kap1-Bild01.jpg

Hovet vid Henriks makttillträde

Anno Domini 1399 hade en ny kung tagit makten i England. Hans namn var Henry Bolingbroke och han tog sig kunganamnet Henrik IV. Den unge kungen skred snabbt till verket. Han omgav sig av de främsta rådgivarna hans rike då hade att tillgå. Geoffrey Chaucer, en briljant man med många strängar på sin lyra var en av de mest framträdande männen i hovet. Han hade varit med länge och enligt många var han ett hot mot den nya kungen. Det dröjde inte länge innan denna författare, filosof, diplomat och poet försvann spårlöst lite över ett år efter att kungen krönts. Hans ersättare blev en tysk adelsman från Baden, Herr Rainer Steiger. Denne man hade gjort sig känd i många av de tyska krigen och hans kunskaper, speciellt hur han organiserade armén, skulle ha stor betydelse i det kommande kriget mot Frankrike.
En tredje adelsman hade stor betydelse för kung Henrik, nämligen Edmund Salisbury. Men mer om denne man senare.

Kap1-Bild06.jpg

Hovet efter Rainer Steigers anländande

Kungen tog ofta hjälp av sin rådgivare. Ett av hans frågor var hur man skulle göra med grannarna i norr, de barbariska skottarna. Dessa hade allierats sig med Frankrike och i varje krig med fransmännen så strömmande massor av långhåriga skottar in över den norra gränsen. Kungens rådgivare hade bara ett råd: Det var dags att krossa Skottland.

Kap1-Bild03.jpg

Rådet beslöt att England skulle vassalisera Skottland

Kap1-Bild04.jpg

Frankrike besvarade det engelska beslutet med en krigsförklaring

Det tog inte lång tid innan fransmännen tröttnade på stilleståndet och återigen förklarade krig. Henrik lät fransmännen belägra provinserna Gascogne och Saintonge medan han hämtade Robert Knolles från sin armé i Frankrike. Denne man reorganiserade snabbt armén tillsammans med den tyske Steiger och tillsammans begav de sig för att möta den skottske kungen Robert III.
En serie sammansdrabbningar skedde, där den engelska armén varje gång segrade, vilket tvingade Robert III att ta tillflykt till de norra delarna av sitt rike.

Kap1-Bild05.jpg

Robert Knolles storslagna fälttåg mot sin namne kung Robert III av Skottland

Samtidigt marscherade Henrik upp med ytterligare 5000 soldater och belägrade Edinburgh. Freden var ett faktum, Skottland var besegrat och Robert III svor sin trohet och lydnad till Henrik IV.
Kungen fick mersmak av den överväldigande segern och trots att England fortfarande var i krig med Frankrike så beslöt rådet att Irland skulle bli nästa mål för den engelska armén.

Kap1-Bild07.jpg

Vassaliseringen av Skottland var ett faktum. Rådet beslöt att de irländska smånationerna skulle erövras

Kriget mot Frankrike pågick i ytterligare tre år innan en serie olyckor för fransmännen tvingade dem till att sluta en vit fred.

Kap1-Bild09.jpg

Den vita freden

I samma veva så gav äntligen Edmund Salisburys hårda arbete lön. England var återigen ett enat land, rikt och mäktigt.

Kap1-Bild08.jpg

Edmund Salisburys skattreform

Last edited:
theFreeman said:
måste varna dig Ain är smartare nu ;)
jag vet... jag betatestade In Nomine ;)

Wetew said:
jag vet... jag betatestade In Nomine ;)
Finns det någontig du inte betatestade?
typotux_012.gif

Kommer följa denna, må turen göra det samma ;)

Denna AAR verkar hålla genomsnittlig längd för det svenska forumet :p
Hoppas bara att jag får fel :)

Gör detta bra nu =)

längsta AARen jag sett :eek:

ahh, kom igen nu wetew, först till 10 uppdateringar vinner

Jag fick annat och göra :eek:o Först en grymt rolig omgång med Osmanerna och sedan en massa jobb. Till skillnad från er småttingar så måste jag jobba för att överleva ;) :p

Men ifall jag kör igång med denna AAR:en så blir det nog med 3.1-patchen.

Tja... Första kapitlet kom tills slut :p Får se hur mycket jag hinner med nu på semestern. Men sen blir det lite jobb och efter det en massa pluggande. Vilket säkert ger mig mer tid för uppdateringar :D

Åh! en uppdatering! :D