• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

MaximusII

The hope of an IQ-free country
81 Badges
Mar 11, 2003
1.700
1
  • Europa Universalis IV: El Dorado
  • Europa Universalis: Rome
  • Semper Fi
  • Sword of the Stars II
  • Supreme Ruler: Cold War
  • Victoria 2
  • Victoria 2: A House Divided
  • Victoria 2: Heart of Darkness
  • Warlock: Master of the Arcane
  • War of the Roses
  • 500k Club
  • Cities: Skylines
  • Cities: Skylines Deluxe Edition
  • Europa Universalis IV: Res Publica
  • Europa Universalis IV: Pre-order
  • Europa Universalis: Rome Collectors Edition
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • Europa Universalis IV: Common Sense
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Cities: Skylines - After Dark
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Cities: Skylines - Snowfall
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Stellaris
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Divine Wind
  • Cities in Motion
  • Cities in Motion 2
  • Crusader Kings II
  • Crusader Kings II: Charlemagne
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Rajas of India
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Darkest Hour
  • Europa Universalis III Complete
  • Hearts of Iron II: Armageddon
  • Europa Universalis IV
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • For the Motherland
  • Hearts of Iron III
  • Hearts of Iron III: Their Finest Hour
  • Heir to the Throne
  • Europa Universalis III Complete
  • March of the Eagles
Hej!
Jag införskaffade EU III: Complete nu i helgen, och njuter av det rakt igenom hittills! Har dock två frågor:

1.) Jag spelar som Sverige och fick ett uppdrag som var typ att jag skulle ha en större armé än Novgorod. Om jag utläst statstikskärmen på rätt sätt så ska jag ha det vid detta laget, men ändå så klassas inte uppdraget som avklarat.

2.) Hur går man med i Hansan? Fördelar/Nackdelar? :)

//MaximusII

Hej!
Jag införskaffade EU III: Complete nu i helgen, och njuter av det rakt igenom hittills! Har dock två frågor:

1.) Jag spelar som Sverige och fick ett uppdrag som var typ att jag skulle ha en större armé än Novgorod. Om jag utläst statstikskärmen på rätt sätt så ska jag ha det vid detta laget, men ändå så klassas inte uppdraget som avklarat.

2.) Hur går man med i Hansan? Fördelar/Nackdelar? :)

//MaximusII

1.) Är du helt säker? Det räcker inte med att ha lika stor. Testa att starta om spelet, eller vänta på en ny månad (kanske är lite segt med uppdragsuppdateringen)

2.) IN: Du behöver flytta Free Trade - Mercantialism åt ett av hållen. Allt står när du kollar på uppdragen (decission, inte mission). Det kan hända att du börjat försent och att Hansan inte längre är aktiv.
Fördelarna är många och jag satsar alltid på Hansan. Speciellt bonusen till Trade Efficiency är bra.

Du är förresten halvvägs på vägen mot en avatar ;) Grattis!

Min armé är större, de ligger dock i krig med Muskwoy (?) så siffrorna stämmer inte exakt, men jag borde ha fler soldater än dem...

Sen tror jag att Hansan finns kvar, det är bara 1400-nånting ;p Jag var dock inte säker på hur de menade med instruktionerna :)

Kan hända att den går efter antal regementen och att Novgorod har många sådana med enbart några hundra man i.

Vilket år och hur många regementen har du?

Code:
# The Hanseatic League

country_decisions = {

join_hanseatic_league = {

potential = {
			has_country_flag = hanseatic_league
			NOT = { has_country_flag = hanseatic_member }
		}
		allow = {
			mercantilism_freetrade = -1
		}

effect = {
			set_country_flag = hanseatic_member
			mercantilism_freetrade = 1
			add_country_modifier = {
				name = "hanseatic_league"
				duration = -1
			}
			any_country = {
				limit = { has_country_flag = hanseatic_member }
				relation = { who = THIS value = 40 }
			}
		}
		ai_will_do = {
			factor = 1
			modifier = {
				factor = 0.0
				year = 1600
			}
		}
	}

Mercantilism måste vara på -1. Sväva med muspekaren över slidern (kan inte komma på nåt bra ord för den) och kolla vilken siffra. Skriv här sen!

När du spelar som Sverige är det smart att erövra skåne sen är det bara att blocka danskarna och plocka Norge, att totalt förgöra ryssland i början är också väldigt smart.

Friman said:
När du spelar som Sverige är det smart att erövra skåne sen är det bara att blocka danskarna och plocka Norge, att totalt förgöra ryssland i början är också väldigt smart.

*self-promoting* Läsa min AAR också *self-promoting*

Ungefär 12 regementen har jag. Året är 1414 tror jag :)

Då tror jag Novgorod har större armé. Men antagligen går den på hur många regementen man har och inte hur stor ens armé är siffermässigt. Håll ut, den novgorodiska armén kommer krympa.

Ainär alltid dum bygg bara Kavaleri också infateri suger det duger till något först då man får de första enheterna med gevär. Jag brukade alltid ha infateri och kvalleri tills jag var med i det stora nordiska kriget och fick stor spö av Ecylions 20k kavaleri arméer

Ainär alltid dum bygg bara Kavaleri också infateri suger det duger till något först då man får de första enheterna med gevär. Jag brukade alltid ha infateri och kvalleri tills jag var med i det stora nordiska kriget och fick stor spö av Ecylions 20k kavaleri arméer

Det är lite svårt för Sverige att ha kavalleri i början av 1400-talet. Dessutom dumt då AI:n ändå inte bjuder upp till nåt motstånd. Däremot bör man alltid ha Hakkapeliter så fort man får råd med sådana ;)

Då tror jag Novgorod har större armé. Men antagligen går den på hur många regementen man har och inte hur stor ens armé är siffermässigt. Håll ut, den novgorodiska armén kommer krympa.
Ok! :)
Ska kanske bygga ut de arméer jag redan har :)

Ok! :)
Ska kanske bygga ut de arméer jag redan har :)

Tips: Aa :)
12 Regementen som Sverige är inte speciellt mycket på 1400-talet :)
Kör du med Historiska Monarker?

Tips: Aa :)
12 Regementen som Sverige är inte speciellt mycket på 1400-talet :)
Kör du med Historiska Monarker?
Yes det gör jag! :)

Tre nya frågor:
* Hur gör jag för att rekrytera explorers/conquistadores? Jag har Quest for the World och en väldans massa mer än 44 dukater. Jag har även 5 (max) kolonisatörer.

* Jag fick en mission att jag ska kontrollera minst ett trade center, vilket rekommenderar ni att jag erövrar? De som går att över utan att behöva annektera ett helt land är Novgorod, men de är allierade med Muscowy, sen har jag Warmia i Polen. Polen är ungefär lika starka som mig, militärtsätt. Min flotta är visserligen större och mer utvecklad än deras, men de flesta krig avgörs ju på land. De har även gått om allierade i Europa.

* Vad är bäst? Men-at-arms eller Latin infantry?

Det är just nu ca 1487, och jag kontrollerar hela dagens Sverige + Finland, mer än halva Norge samt så är Norge mina vasaller.

* Hur gör jag för att rekrytera explorers/conquistadores? Jag har Quest for the World och en väldans massa mer än 44 dukater. Jag har även 5 (max) kolonisatörer.

Ifall du kör med historiska monarker så är det väl inte möjligt att rekrytera ohistoriska ledare (ex. conquistadorer). Fast jag är inte säker egentligen, eftersom jag aldrig själv kör med historiska monarker.

Yes det gör jag! :)
* Jag fick en mission att jag ska kontrollera minst ett trade center, vilket rekommenderar ni att jag erövrar? De som går att över utan att behöva annektera ett helt land är Novgorod, men de är allierade med Muscowy, sen har jag Warmia i Polen. Polen är ungefär lika starka som mig, militärtsätt. Min flotta är visserligen större och mer utvecklad än deras, men de flesta krig avgörs ju på land. De har även gått om allierade i Europa.

* Vad är bäst? Men-at-arms eller Latin infantry?

1. När jag kör Sverige brukar jag bygga ett eget i Stockholm. Kostar 500.

2. Men-at-arms.

Hur bygger man trade centers?
Sen tror jag att jag kan gå efter Novgorod då Moscowy är upptagna i krig mot Polen, så ett krig mot dem borde ta slut realtivt fort tror jag :)

Hur bygger man trade centers?
Sen tror jag att jag kan gå efter Novgorod då Moscowy är upptagna i krig mot Polen, så ett krig mot dem borde ta slut realtivt fort tror jag :)

Du behöver 500 dukater och en core. Dessutom så måste det CoT som provinsen du tänker bygga ett nytt CoT i vara värd mer än 400 dukater.
Ifall du tar Novgorods CoT kommer du inte kunna bygga ett eget i ex. Stockholm, såvida inte Lübecks CoT handlar med Stockholm (vilket är osannolikt)

Om jag bygger ett eget, och sedan tar Novgorod då? :)

Om jag bygger ett eget, och sedan tar Novgorod då? :)

Det går bra. Men tänk på att Lübecks CoT måste vara värt mer än 400 dukater (det brukar vara så att Stockholm handlar via Lübeck)

Förresten, hur bestäms vilket CoT en provins ska tillhöra? Jag har sett helt ologiska saker (som att provinser i Nordamerika handlar via Andalucia när hrannprovinsen går till Woods Cree), vilka fått mig att undra.