• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Offa said:
Jag har börjat uppdatera versionen som ligger på modhoi. Det jag gjort hittills är:

Korrigerade enhetsnamn:
Ändrat Nordjsö till Nordsjö
Ändrat Visb till Visby

HMS Gotland bytt från CL II till CVL I 1936-1941. Den byggdes om till 1944, så det har jag inte rört.

Lagt till early light carrier 1936-1945.

Hej förresten, jag är ju ny här :)

Välkommen!

Sveriges flottas OOB är ändrat sedan länge och där är Gotland CVL. Jag har dock aldrig kommit så långt att jag uppdaterat modden. :eek:o

Ack, ibland missar man en del bokstäver eller skriver fel! :eek:o Bra att du rättar. :)

Van der Gent said:
Välkommen!

Sveriges flottas OOB är ändrat sedan länge och där är Gotland CVL. Jag har dock aldrig kommit så långt att jag uppdaterat modden. :eek:o

Ack, ibland missar man en del bokstäver eller skriver fel! :eek:o Bra att du rättar. :)

Nu slog det mig att det kanske är oklart vad jag menade, det händer hela tiden.

Jag har inte skickat något nytt till modhoi, utan har ändringarna på min lokala hårddisk. Det här är ju ditt projekt från början, men jag skickar gärna in uppdateringar till modhoi om du inte har tid själv och ger tillåtelse. Hur releasebar är din privata version?

Offa said:
Nu slog det mig att det kanske är oklart vad jag menade, det händer hela tiden.

Jag har inte skickat något nytt till modhoi, utan har ändringarna på min lokala hårddisk. Det här är ju ditt projekt från början, men jag skickar gärna in uppdateringar till modhoi om du inte har tid själv och ger tillåtelse. Hur releasebar är din privata version?

Jo jag förstod att du moddat dina egna filer, jag tror inte PackMan ersätter mitt arbete utan att fråga mig. :p

Det är en hel del jobb att göra då jag har spritt ut sakerna jag gjort lite här och där, samt inte sammanställt allt från den här tråden.

Har du några ändringar så skickas dessa till mig och sedan kommer de komma med i nästa version. :)

Van der Gent said:
Jo jag förstod att du moddat dina egna filer, jag tror inte PackMan ersätter mitt arbete utan att fråga mig. :p

Det är en hel del jobb att göra då jag har spritt ut sakerna jag gjort lite här och där, samt inte sammanställt allt från den här tråden.

Har du några ändringar så skickas dessa till mig och sedan kommer de komma med i nästa version. :)

Då är allt klarlagt, du har fått PM.

En annan sak jag noterat är att flygbaserna verkar vara felaktiga, men innan jag går in djupare i detalj vore det bra att veta hur stor en "air wing" är i Hoi2. Någon som rotat i det?

Tror att det handlar om ett par hundra plan. Ju högre lvl de är desto färre plan, som i stridsvagnsdivisioner (?).

Jag har redan korrigerat detta.

Code:
province = {
	id = 95
	anti_air = 2
	naval_base = {
		size = 7
		current_size = 7
	}
	air_base = {
		size = 4
		current_size = 4
	}
}

province = {
	id = 98
	anti_air = 2
	naval_base = {
		size = 7
		current_size = 7
	}
	air_base = {
		size = 4
		current_size = 4
	}
}

province = {
	id = 101
	anti_air = 2
	naval_base = {
		size = 7
		current_size = 7
	}
	air_base = {
		size = 4
		current_size = 4
	}
}

province = {
	id = 127
	anti_air = 2
	naval_base = {
		size = 3
		current_size = 3
	}
	air_base = {
		size = 4
		current_size = 4
	}
}

province = {
	id = 104
	air_base = {
		size = 1
		current_size = 1
	}
}

province = {
	id = 100
	air_base = {
		size = 1
		current_size = 1
	}
}

province = {
	id = 119
	air_base = {
		size = 2 #Important airfield
		current_size = 2
	}
}

Code:
	airunit = {
	location = 104
	base = 104
	name = "Västmanlands flygflottilj"
	id = { type = 29600 id = 59 }
		division = { id = { type = 29600 id = 60 } name = "Västmanlands flygflottilj" type = tactical_bomber model = 1 max_strength = 50 strength = 50 }
		division = { id = { type = 29600 id = 61 } name = "Västmanlands flygflottilj" type = interceptor model = 1 max_strength = 50 strength = 50 }
		}

airunit = {
	location = 101
	base = 101
	name = "Upplands flygflottilj"
	id = { type = 29600 id = 62 }
		division = { id = { type = 29600 id = 63 } name = "Upplands flygflottilj" type = naval_bomber model = 0 }
		}

airunit = {
	location = 100
	base = 100
	name = "Östgöta flygflottilj"
	id = { type = 29600 id = 64 }
		division = { id = { type = 29600 id = 65 } name = "Östgöta flygflottilj" type = multi_role model = 0 } # really recon
		}

airunit = {
	location = 119
	base = 119
	name = "Jämtlands flygflottilj"
	id = { type = 29600 id = 66 }
		division = { id = { type = 29600 id = 67 } name = "Jämtlands flygflottilj" type = cas model = 0 }
		}

Offa said:
Då är allt klarlagt, du har fått PM.

En annan sak jag noterat är att flygbaserna verkar vara felaktiga, men innan jag går in djupare i detalj vore det bra att veta hur stor en "air wing" är i Hoi2. Någon som rotat i det?

Planer på att lägga upp det du samlat ihop?

Riktigt sugen på ett svea parti igen ;-)

(läser the man in the high castle o måste testa en grej)

/Crilloan

En fråga om events.

Säg jag har ett event som gör att en minister dör innan ens landet skapas. Går det?

Det jag tänker på är att göra ett event som innefatta Ernst Wollweber. Ernst Wollweber var en av Nazitysklands mest eftersökte sabotör/terrorist. I och med tyskarnas ockupation av Norge så flyr han till Sverige 9 maj 1940 där han grips i Värmland av svensk militär.

De olika alternativen som spelare då ska få välja emellan är

1 Ge Wollweber till Tyskland. Följden är då att SWE-GER relationerna blir bättre med kanske 30, och relationerna med Sovjetunionen försämras med lika mycket (eller aningen mindre). Följden blir då att Wollweber då blir avrättad av Tyskarna och då om DDR skapas senare så kan han ju inte vara tillgänglig som minister.

2 Ge Wollweber till SSSR, med följden att SWE-SSSR relationerna blir bättre men relationerna med Tyskland blir lidande.

3 Arrestera honom själv. Då blir båda relationerna med Tyskland och Sovjetunionen lidande fast inte lika mycket, kanske bara 10-15 poäng. Detta skall också ha högst sannolikhet för att AI:n att välja detta då det är det som skedde historiskt. Kanske mellan 70-90%.

Till detta så behövs det ju vissa trigger som jag har förstått. Ett borde ju vara att Tyskland annekterar Norge.

Eller någon som kan skapa detta event åt mig?

När jag uppdaterar modden ska du få en lista. Det enklaste vore faktiskt om du tog bussen till närmaste affär och införskaffade Doomsday eller Anthology. ;)

Det är ganska troligt att jag faktiskt gör en uppdatering nu under jullovet, så det bör inte dröja så länge innan du får din lista.

Min stationära är på service, så jag har förlorat en hel del arbete jag gjorde på den datorn. Men jag har precis uppdaterat techteams, jag har även gått igenom OOB för den svenska flottan och flertalet skepp är tillagda. Det finns 3 skepp som har 30 i strength, detta symboliserar att de inte är i aktiv tjänst eller reserven längre utan används som depåfartyg eller liknande. Det krävs då en hel del reparationer och modernisering för att få de i stridbart skick igen, vilket representeras av att man lägger IC på "reinforcements". Det finns 2 skepp som har strength på 50 detta för att de var väldigt omoderna och togs ur tjänst 1937.

Nya techteams är Ehrensvärd och Nobelinst. Är det något team någon tycker saknas? Helge Jung och Manne Siegbahn är borttagna.

Jag har även moddat Sveriges starteknologi så den är mer historisk, det är främst teknologier rörande flottan som Sverige har fler av. Sverige har Lvl III i de flesta skepp, undantag är CVL och CV. Detta därför att Sverige hade flera projekt under 20- och 30-talen gällande flottan. Man byggde helt enkelt inga skepp och när man hade tänkt bygga skepp så ställde man in detta pga krigsutbrottet.

Jag har inte testat denna nya teknologinivå med modifierade techteams. Kanske blir Sverige lite för avancerat, det får jag se och isåfall göra lite justeringar.

Att göra:

Nya historiska ledare ska inkluderas. Det kommer bli främst pensionerade och överstar. Dock är frågan, ska jag ta randombilder eller ska jag inte ha bilder där det inte finns?

Gå igenom OOB för de andra vapenslagen.

Revidera models.

Lägga in Zuckers unitnames för flottan.

Events

(Kanske något mer jag inte har i huvudet just nu)

:)

Last edited:
Det kommer den antagligen att göra precis som den förra versionen. :)

Jag körde ett testspel igår och jag tycker teknologier och techteams är välbalanserat. I början känner man att man ligger ganska bra till men när tiden går känner man att man ligger lite efter. Och Sverige med sina två techslots kan ju inte konkurrera med stormakterna. Men Sverige är ju en väldigt stark nation i förhållande till sin "storlek".

Det kommer den antagligen att göra precis som den förra versionen.

Jag körde ett testspel igår och jag tycker teknologier och techteams är välbalanserat. I början känner man att man ligger ganska bra till men när tiden går känner man att man ligger lite efter. Och Sverige med sina två techslots kan ju inte konkurrera med stormakterna. Men Sverige är ju en väldigt stark nation i förhållande till sin "storlek".

Har du något emot ifall jag inkluderar din nya mod i min mod? :)