• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Mar 31, 2004
861
0
En "aar" baserat på CK struktur (fast under 17,18 & kanske 1900 tal.) och släktforskning. Fall jag känner mig själv kommer jag inte ha särkilt mycket tid med denna aar och kanske till och med läggs ned. Men har för närvarande inget att göra så... Lr aar... mest tråkig information =p

Även min första "aar" så den kommer suga. Blir troligvis ganska liten text men många bilder... :p

Johan Brafwer och hans ättlingar.

hw_fourier_1164103943.jpg
Hittar ingen riktig bild på han, tar denna så länge.

Släkten har sitt ursprung Östanstångs i Östergötlands län, dvs. öster om Stångån. Johan Brafwer, föddes i Skönberga socken och hans hustru Anna Persdotter i grannsocknen Mogata, en socken som 1718 delades upp i två, varvid Börrum tillkom.

Johan hade som liten mest hjälpt till på gården eller tagit hand om sina syskon. Han fick ingen utbildning och blev intresserad av militären troligen med hjälp av sin far.

Johan lever i en medelklassig familj som egentligen har det relativt bra. Johan fick som sagt inte någon utbildning men lever ändå ett "bra" liv. Johan var en utmärkt snickare fast fick inte jobba med sin passion tack vare hans far.

Loggahemsida.jpg

5/3 1699 Johan Föds i Skönberga

1719

Johans första glansdag. Han liksom sin far blev antagen som ryttare på rote 45 på Livkompaniet (Brabergs rusthåll) vid Östgöta Ryttarregemente.

smalandshus.jpg

Gifter sig 6/1 1721 i Mogata med Anna Persdotter.

6/2 - 24/5 bor de temporärt i Mogata.

Huset_framifran.jpg

22/4 1723 i Måsdalen, Mogata Föds deras första barn, En dotter.

Döps 26/4 1723 till Kerstin och får efternamnet efter sin far: Jonsdotter.

24/2 1725 i Måsdalen, Mogata Får de sin första son.

Döps 28/2 1725 till Eric Johansson (Bergström)

24/5 1725 Kommer hem till Skönberga
Skonberga99.jpg

16/5 1731 Föds deras andra son i Djupegraf, Skönberga Döptes inte men heter Petter Johansson.

16/5 1731 Får de sin tredje son i Grindtorpet, Skönberga

Döps 23/5 1731 till Jan Jonsson.

20/3 1733 Får de sin andra dotter i Grindtorpet, Skönberga

Döps 23/3 1733 till Catharina Johansdotter.

1/12 1737 Så dör Catharina bara 4 år gammal. Begravs 11/12 1737

Född 1737 Får de sin fjärde son i Grindtorpet, Skönberga. Döptes ej men heter Sven Johansson (Bergström).

25/4 1738 Får de sin Femte Son i Grindtorpet, Skönberga

Döps 30/4 1738 till Lars Johansson

Efter födseln av Lars bestämde paret sig att inte skaffa fler barn p.g.a. matbrist och mycket annat att göra.

8/8 1741 händer en sak Johan inte var beredd på Sverige attakerar Ryssland. Tydligen så ville kungen ha tillbaka de territorier som förlorats till Ryssland i Stora nordiska kriget. Johan och 8000 andra blir inkallad den 9 Augusti under befäl av Charles Emil Lewenhaupt.

Målet är St.Petersburg.

1788a_stor.gif

12/11 1741 Kriget går hittils illa för Svenskarna. Slaget vid Villmanstrand var en stor förlust. Johan förlorade ett antal av hans bästa "krigarkompisar"

21030.jpg

2/2 1742 Slag efter slag har förlorats Johan och hans kompani har förlorat hoppet om en vinst.

3/2 1742 - 15/5 1743 Sverige fortsätte förlora slag och Ryssland marcherar mer och mer in i Finland.

16/5 1743 så går Sverige med på fred. Till Ryssland övergick södra Karelen och städerna Villmanstrand, Fredrikshamn och Nyslott, med fästningen Olofsborg & Freden håller sig i Åbo.

1743.gif

5/6 1743 Så får Johans kompani ett nytt uppdrag. De skall delta i den Skånska kampanjen därför att Karl XII Fruktar att Danmark ska attackera Sverige.

14/11 1743 Får Johan bege sig hem. De nästa 10 åren kommer Johan leva ett relativt vanligt liv utan några speciella händelser.

1/9 1753 Tar Johan avsked vid generalmönstringen.

6/8 1755 Börjar Johan få "pension" från Vadstena Krigsmanshuskontor, dvs blev gratialist. Detta innebar 6:24 riksdaler banco/år.

7/8 1755 Flyttar hela familjen till Källsätter där de planerar att bo en lång tid.

Ja det var slutet på del ett. Heh var lite små kul att skriva. =P Hoppas det inte blir för tråkigt att läsa. Jag skulle säkert tycka det var skit tråkigt att läsa det =p Säg gärna till fall ni läst en värre aar =P

Last edited:
Jag har läst värre, jag har läst Zuckers. :p Näe, skojar bara... Bara man skriver en AAR här så läser jag..

Skall läsas! :)

Vad är det som är dåligt?

Van der Gent said:
Vad är det som är dåligt?

Vet ej har väl bara dåligt självförtroende :p

Hur kom det sig att en del ungar inte döptes? Eller skrev du bara inte med det? Varför 3 olika efternamn till alla ungar?

Van der Gent said:
Hur kom det sig att en del ungar inte döptes? Eller skrev du bara inte med det? Varför 3 olika efternamn till alla ungar?

Vet ej det är baserat på släktforskning och håller på att ta reda på det. Och antar att vissa inte döptes.

Jo jag förstod att det var baserat på släktforskning, men med bergström, jonsson och johansson... Det känns fel. Och att en del barn inte döptes, känns jättekonstigt, fadern anade nog att de var oäktingar och därmed djävulens avkomma...

Har tagit reda på det dem hette Johansson men när de flyttade till Sthml så bytte de efternamn till Bergström så skall ändra det till Johansson och sätta bergström inom ()

Men varför de inte döptes har jag ingen aning om tyvär.

Fäjnt! Eller så var de odöpta bortbytingar så dom var troll! :eek:

Van der Gent said:
Fäjnt! Eller så var de odöpta bortbytingar så dom var troll! :eek:

:rofl:

Mycket bra AAR Yuriswe, alltid lika roligt att läsa lite ovanliga AAR's. :)

Ska börja del 2 med lite mer info om Skönberga och närtrakten.

stuga.gif
Skönberga
Ligger närmast sydost om Söderköping, begränsad i norr av Lillån och Slätbaken. Mycken bergig och skogbevuxen mark förekommer och det är i synnerhet i östra och norra delarna, vid den norrut flytande Tvärån, som större odlade stycken anträffas. Ytan är 0,480 kvmil, varav 0,476 land.
mj-fadderort.JPG
Mogata
Beläget sydost Söderköping längs sydsidan av Slätbaken till sjön Strålången i syd. Marken är oftast ojämn och bergig med odlade dalar samt ganska mycket skog. Ytan är 0,691 kvmil, varav land 0,686
kartdetalj.jpg
Börrum
En lång och smal landsträcka, i öster gränsande till vikar av Östersjön. Marken bergig med skog, dalarna delvis odlade och jordbruket huvudnäring. Skogsavverkning, fiske samt någon gruvdrift (järngruvor, kalkstensbrott) är även att nämna. Ytan är 0,302 kvmil, varav land 0,295
loftbodstuga400.jpg
Ringarum
Ligger längst i sydost, vid den inom socknen belägna köpingen Valdemarsvik trängande fram till en vik av Östersjön. Den stora sjön Yxningen skiljer i syd från Kalmar län medan den stora socknen i norr når Drothem som gränsar till Slätbaken och Söderköping. Marken är bergig och höjer sig mångenstädes till 350 fots höjd över havet samt splittras av vikar från Yxningen och andra sjöar, t ex Tjen och
Strålången, vilka nästan alla avrinna norrut genom Gusumsån eller Tvärån till Slätbaken. Mycket skog förekommer. Största öppna bygden omringar kyrkbyn vid Strålången. Järn och koppar har förr brutits ur många gruvor i den nordöstra delen. Två större gods är Fillingerum och Gusum, det senare betydligt järn- och mässingsbruk. Åtskilliga hemman tillhöra Borkhults bruk och Engelholms fideikomiss. (Borkhult tillhörde tidigare Engelholm, men bröts ut.) Ytan är 2,827 kvmil, varav 2,549 land.

För trött för att skriva ngt mer just nu så ni får nöjja er med detta =P

Skönberga ser ut att vara ett vackert ställe, mycket intressant!

Och fina bilder dessutom!

uppdatering?