Brandenburg - Kurfurstendömet Som Överraskade Världen
Hej allihop! Några av er känner kanske igen mig från tråden "AAR På Svenska?", men för er som inte gör det tänker jag förklara bakgrunden till denna AAR. För att fatta mig kort (något som jag vanligtvis inte är speciellt bra på) säger jag helt enkelt: Jag vill testa något nytt för att få inspiration och vilja att börja skriva på min AAR på engelska igen. Jag hoppas också på att kunna väcka lite liv i den här delen av forumet.
Nu tycker jag att vi tar och går vidare till spelet och skrivandet.
Jag valde Brandenburg främst av två anledningar. För det första ville jag kunna skapa Preussen och testa de nya mechanics som kom med Rights of Man. För det andra visste jag att det skulle vara ett relativt starkt land med ganska goda expansionsmöjligheter, men samtidigt inte för lätt.
DLC:
Allt utom Mare Nostrum
Innehållsförteckning:
Prolog
Kapitel I - Grunden Läggs, Friedrich II, Kurfurste av Brandenburg, Nov. 1444 - Apr. 1448
Kapitel II - Europa Ändrar Form, Friedrich II, Kurfurste av Brandenburg, Apr. 1448 - Sep. 1451
Kapitel III - Kriser och Mobilisering, Friedrich II, Kurfurste av Brandenburg, Sep. 1451 - Okt. 1455
Kapitel IV - Två Bakslag, Friedrich II, Kurfurste av Brandenburg, Okt. 1455 - Maj 1456
Kapitel V - Vinden Vänder, Friedrich II, Kurfurste av Brandenburg, Maj 1456 - Apr. 1457
Inledning/Prolog
Jag kommer i den här texten berätta och förklara historien om Brandenburg, ett land som de flesta inte trodde kunde bli något stort. Jag kommer inleda alltihop i november 1444, eftersom det var året som Kurfurste Friedrich II von Hohenzollern slöt de avgörande allianserna med Polen och Sachsen. I hundratals år hade Brandenburg existerat som en elektorstat i det Tysk-Romerska Riket, men som ett långsiktigt, även till viss del kortsiktigt, resultat av allianserna, kunde kurfurstendömet växa sig starkare än tidigare.
--------------------
Friedrich II hade regerat i Brandenburg sedan 1437 och var väl etablerad i kurfurstendömet år 1444. Administrationen i Berlin drev in skatter från Sternberg i öster, Potsdam i söder, Ruppin och Altmark i väster, samt Uckermark i norr. Under hela sin regeringstid hade Friedrich lagt ner mycket arbete på att bekämpa korruption inom denna organisation.
Hans bror och tronarvinge Albrecht Achilles von Hohenzollern förde befäl över det Kurfurstliga Gardet och hade uppgiften att stärka andan och kampviljan inom Brandenburgs väpnade styrkor. Några år tidigare hade kurfursten inlett ett projekt för att bygga sig och sin hustru en ny bostad. Catherine von Wettin, Friedrichs sachsiska hustru, hjälpte honom med sina kunskaper inom arkitektur och minskade kostnaderna och drog in konstruktionstiden. Dock var bygget fortfarande inte slutfört i november 1444.

(Kastilien stavas egentligen bara med ett "l", får fixa den delen av kartan någon gång)
Last edited: