• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Skarion said:
Inte så många men områden som Hälsingland, Småland och sånt kan jag tänka mig vara asatro, men det behövs någon annan som tittar på..

Inte så många egentligen... De som kallades svenskar bodde runt kusterna och runt flodomlopp (likadant som i Hälsingland) men skogarna var rätt öde.

Sedan slutet av 1500-talet har adel och sånt stött kolonisering av skogsområdena av Norrland.

Finns rätt många romantiserade böcker om kolonisering från 1800-talet som beskriver det hela som vilda västern situation. :p
Jag tror jag har nån sådan bok hemma :D
Men skall man kunna spela som de som bor i skogsområdenerna eller skall det bara vara koloniseringsbart?

:eek:

allvarligt talat så tror jag att det inte kommer bli någon karta, jag har liksom tappat förmågan.

Kan inte komma tillbaka. Förlorade den nog när jag moddade Eu2.
Innan dess så tröttnade jag på att spela fler spelarläge.
och har börjat tröttna på datorn. :(

Eu3 gör det inte bättre med att tänka på hur svårt det är att modda!

Ne nu går jag ut och ta lite luft och tänker på saken!

Finns det nån därute som kan göra en ny karta för Eu3?

Tackar till Krantz + Är någon intressera av en mod över svea och göta länder?

Tackar, jag uppskattar att du tycker om valet av att använda häraderna.
Hej Krantz och alla andra som, tänkt över en skandinavisk/nordisk mod!
Inser nu att det vara 5 år sen jag postade i den här tråden men ville ändå återkyta. Jag gav endel input på det forum som Kranz startade upp men har inte varit aktiv sen dess.
Tankar kring det som vi pratade om har liggat och "grott" min hjärna. När For the Glory kom ut och jag insåg hur bra moddar det gick att göra med det (verkar bara vara kartorna som är "svåra").
Nu har jag tänkt att försöka mig på en mod.
Omfattningen är mycket mindra än det som diskuterades i den här tråden. I stället för en karta med två tusen provinser som täcker Norden med kringliggade om råden så kommer den modden som jag börjat på bara att omfatta 200 provinser och i huvudsak bara det som var svea och göta länder strax efter år 1000.
Men om det är någon som är intresserad av denna bantade "svenska" mod så skulle jag behöva hjälp.
Jag har med utgångspunkt från Krantz härads-karta gjort en karta. Men jag skulle behöva hjälp med att få den i skick för att användas i FTG (som jag förstått använder samma system för kartor som EUmen med vissa förbättringar som att provinsnamnen kan ligga separat). Jag har börjat gjort en "border" karta" i full storlek. Sen har jag utifrån grundkartan färg lagt provinserna i olika förger. Så det finns en hel del jobb kvar där. Men för den som är en fena på fotoshop (till skillnad från mig) tror jag att 75% av jobbet är gjort. Den som behövs är massa konverteringar och i hopfogningar och sånt som jag inte kan så det tar minst 10x så lång tid för mig. Sen vore det kul med någon som kunde hjälpa till att hitta sköldmärkena för de härader som ska vara med som har sköldar, och någon kreativ person som kan hitta på för de som aldrig har haft. Finns det någon som är intresserad?
Spelidén finns presenterad här. Och de kartor som jag gjort finns här