• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Naryas

Corporal
5 Badges
Mar 27, 2007
49
0
  • Crusader Kings II
  • Darkest Hour
  • Europa Universalis III
  • 500k Club
  • Europa Universalis III: Collection
Hej!

Jag har börjat arbeta med en mod över svea och göta länder för FTG.
Först vill jag tacka Krantz som jag tror har gjort den kartan som jag utgick från. :)

Lore:
Året är 1014 kristendommen har just etableras i götar och svears länder. Kraftfulla släkter kämpar om makten. De vill har land och ära och att män från deras ätt ska väljar till kung.

Spelidé
Tidsperiod: 1014 - 1266 (Start grundandet av skara stift. Slut Birger Jarls död).

Område: Medeltida Götaland, Svealand, Gottland och Åland.

Grupperingar som kämpar om makten: släkter (ersätter altså länder i For the Glory).

Kunga val: Kungen motsvarar kejsaren i FTG default. Kungen välja av släkter.

Kulturer: Vid spelet start har varje “land” en kultur. Med land menas här folkland, de historiska landskapen.

lojalitet: Varje provins är lojal med en släkt eller en region eller med kyrkan. lojalitet ersätter religion.

Det finns också “kyrkostäder”. Dessa styrs av biskopar. De hanteras på ett likande sätt som Påven i FTG med 2 undantag vilka jag kommer till senare.

Storleken på provinserna är i stort se de härade och hundare som fanns på den tiden.

Lite mera detaljer:
Som spelare styr man en av de ätter som hade flera kungar vid den tiden (Stenkilska ätten, Sverkerska ätten, Erikska ätten, Segersälls ätt ) eller Bjälboätten.
För den som gillar Arn's böckerna är Sverkerska ätten och Erikska ätten de ätterna som krigade om makten under den senare delen av tiden när spelet utspelar sig. Bjälboätten kallas i de böckerna för folkunga ätterna.
Man kan även välja att styra en fiktiv ätt som styr över ett härad.
För mera detaljer see: http://forum.paradoxplaza.com/forum...-where-elected-and-the-clans-fought-for-power

Tack för tipset.
Snygg karta :)
Tror du att han skulle vara intresserad att hjälpa till att göra en karta baserat på härader?
Jag har redan var jag vill att gränserna ska gå. Men jag är inte vän med hur man fixar till det snyggt och får in det i FTG-filer än :)