• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Mr. G

Professional stalker
83 Badges
Mar 21, 2006
3.631
35
www.roglebk.se
  • Crusader Kings II: Reapers Due
  • Surviving Mars
  • Europa Universalis IV: Third Rome
  • Europa Universalis IV: Mandate of Heaven
  • Steel Division: Normandy 44
  • Stellaris - Path to Destruction bundle
  • Crusader Kings II: Monks and Mystics
  • Stellaris: Leviathans Story Pack
  • Stellaris: Digital Anniversary Edition
  • Tyranny: Archon Edition
  • Europa Universalis IV: Rights of Man
  • Hearts of Iron IV: Death or Dishonor
  • Hearts of Iron IV: Field Marshal
  • Hearts of Iron IV: Colonel
  • Hearts of Iron IV: Cadet
  • IPO Investor
  • Hearts of Iron IV Sign-up
  • Stellaris
  • Europa Universalis IV: Mare Nostrum
  • Crusader Kings II: Conclave
  • Europa Universalis IV: Cossacks
  • Europa Universalis IV: Dharma
  • Europa Universalis 4: Emperor
  • Battle for Bosporus
  • Crusader Kings III: Royal Edition
  • Crusader Kings III
  • Hearts of Iron IV: La Resistance
  • Imperator: Rome Sign Up
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Imperator: Rome
  • Imperator: Rome Deluxe Edition
  • Europa Universalis IV: Golden Century
  • Crusader Kings II: Horse Lords
  • Europa Universalis IV: Dharma Pre-order
  • Cities: Skylines - Parklife
  • Europa Universalis IV: Rule Britannia
  • Stellaris: Apocalypse
  • Stellaris: Humanoids Species Pack
  • Hearts of Iron IV: Expansion Pass
  • Crusader Kings II: Jade Dragon
  • Age of Wonders III
  • Stellaris: Synthetic Dawn
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Heir to the Throne
  • Hearts of Iron III
  • Europa Universalis IV: Call to arms event
  • Europa Universalis IV: Wealth of Nations
  • Europa Universalis IV: Conquest of Paradise
  • Europa Universalis IV: Art of War
  • Europa Universalis IV
Rumänien – en makt att räkna med

Förste januari 1936, Rumänien, ”ett litet och svagt land i Östeuropas utkant”. Så väljer stadsöverhuvudet Carlo II att beskriva landet när jag kommer in i hans rum. Jag har just blivit utsedd att få landet på fötter igen, men jag har större planer än så. Rumänien skall bli en stormakt.

rumania0006zh5.png

Jag börjar att ta i tu med ekonomin, upprustningen av industrin och militären. De ekonomiska problemen löses genom ett avtal med Tyskland. De får olja, och jag får det jag behöver, allt utom förnödenheter. Sedan är det dags för den industriella upprustningen. Detta görs genom satsningar på forskningen kring industrin. All överbliven IC går till att förstärka militären, en militär i stark behov av nya rekryter och uppgraderingar.

Sedan är det dags för mig att omfördela mina militära styrkor. Efter en undersökning av det diplomatiska läget finner jag att jag har avtal om att inte visa aggressioner med alla länder vid min gräns, utom ett land, Ungern. Därför beslutar jag mig genast att förlägga en stor del av mina militära resurser mot den ungerska gränsen. Efter vissa om organisationer bland de styrande militärerna börjar det se riktigt skapligt ut.

klippt1lu1.png

Undertiden passa jag på att ge mig själv mer makt genom att flytta mitt land mer mot en auktoritärstat. Allt i hopp om att en dag kunna förklara krig mot Ungern. Viljan att göra detta förstärks av att mina tappra och skickliga spioner finner att de har spioner i mitt ärorika land. ”Detta skall bestraffas” utropar jag i landets alla radiokanaler (en), och folket jublar. Men det gör inte mina politiska motståndare. De svara med att attackera min lag politik. Jag väljer att ge mig själv mer makt och att bryta med mina traditionella ideologiska band, jag för landet åt vänster.

klippt2xi5.png

Forskningen fortskrider. De senaste infanteriteknologierna är upptäckta, och industrin har effektiviserats. Samtidigt flyr framstående forskare från både Grekland och Polen till mitt land och bidrar till min plan om det stora Rumänien.

klippt3vy4.png

”I landets intressen och till folkets glädje har jag, Mr. G, idag beslutat att efter moget övervägande, och efter att ha mottagit information om att Ungern skulle ha sänt spioner rakt in i hjärtat av mitt… *host, harkel* Vårt rike, beslutat att förklarar Ungern krig.” Jublet visste inga gränser när jag höll mitt tal inför folkmassorna i Bukarest. Det gränslösa jublet förstärkts enligt Italienska principer av högtalare i bakgrunden, men dessa syns varken på de propaganda filmer jag kommer att dela ut, eller på radion där talet spela hela dagen.
Först anfaller jag Debrecen. Trots det hårda motstånd som ni ser på bilden nedan så segrar jag. Efter att ha tvingats besegra ännu en armé kan jag tåga in i provinsen till ropet av jublande folkmassor.

krigpt2.png

krig2oe5.png

Del 2 kommer om en liten stund. Håll till godo! :)

Last edited:
TeutonburgerW said:
Mycket bra! Men varför sudda ut dissenten? Är den sååå hög? :p

I mitt land är folket glada.
(utom drygt 10% som är lite missnöjda)

Del II - Rumänien växer

Nu börjar det hända saker. Först förklarar Österrike krig. Detta leder till att Jugoslavien förklarar krig mot Österrike. Då tvekar Mussolinis Italien inte en sekund att angripa Jugoslavien, i hopp om att skapa ett nytt romerskt imperium.
Jag erbjuder Jugoslavien att alliera sig med mig så att vi tillsammans kan erövra Österrike och stäva Mussolinis Italien. Men det örat vill inte Jugoslaviens regeringschef, Milan Stojadinovic höra på. Jag kan bara hoppas på att inget annat land förklarar mig krig. Detta skulle ju innebära en katastrof, för dem.
Det verkar emellertid om att världen är så pass förnuftig. Jag skickar ett telegram klockan 23:19 den 19:e september och varnar Österrikesledning att de kommer att få ångra sitt svek mot Rumänien. Två timmar senare förklarar Turkiet, Polen och Grekland krig mot Österrike.
Men krigen slutar inte här. Tjugotre timmar senare förklarar Storbritannien, å de allierades vägnar, krig mot Turkiet. Hitler och Stalin förklarar ett dygn senare krig mot Storbritannien. I Storbritannien rasar man över detta och tillsätter Churchill som premiärminister. Han förklarar Grekland krig. Samtidigt proklamerar Ungern att de nu är i krig med Polen.
Så långt inget som direkt berör mig, med undantag för Österrikes krigsförklaring. Men eftersom Storbritannien förklarar Grekland krig ansluter de sig till Axelmakterna, bestående av Tyskland och Ungern (Tyskland är förövrigt i krig med mig). Alltså befinner jag mig i krig med Ungern, Österrike, Tyskland, och Grekland.
Ytterligare krig drycker upp när Tyskland förklarar krig mot Italien, och Storbritannien gör det samma med Polen.

krig4mi1.png

Till fronten. Sakta men säkert marscherar mina trupper framåt mot Budapest. Miskolce och Szeged intas. Som vanligt jublar folket, men lite ”hjälp på traven” av några gevärspipor tryckta mot halsen. Om det inte hade varit för de förändiska generalerna som ledde trefrontsattacken mot Budapest, samtidigt som Österrikiska och Ungerska trupper drabbade samman, skulle staden varit min vid det här laget.

Efter två misslyckade anfall mot Budapest bestämmer sig Ungern för att ge upp och ansluter sig till Sovjet. De tre ockuperade provinserna som jag innehar, blir mina och jag tvingas acceptera den freden för att inte råka i krig med dess nyvunna allierade, Sovjet. Ungern förklarar, likt Sovjet, Tyskland krig, varpå Bulgarien förklarar Sovjet krig.
Bilden nedan visar Rumänien när jag lämnar över rodret till Dysken ett år. Må Dysken utöka Rumäniens ära, och må han göra det till ett säker land när Van der Gent år 1938 tar över landet, så att han inte kan schabbla bort Rumänens ambition om att bli en stormakt, trots sin inkompetens. ;)

sluthj1.png

Tilläggas bör att vi har gjort landet till en diktatur, och tittulerar oss därför i plural.

slut2sy3.png

Detta efter ett politiskt gräl om försvarspolitiken.

Last edited:
Alla kommentarer uppskattas :)

Mycket bra!

Men i min aar har jag spelat två år, men jag får inte alla de härliga valen att göra mig mer auktoritär, kanske för att jag valde att gå två steg åt vänster mot Hawk 36-38?

TeutonburgerW said:
Mycket bra!

Men i min aar har jag spelat två år, men jag får inte alla de härliga valen att göra mig mer auktoritär, kanske för att jag valde att gå två steg åt vänster mot Hawk 36-38?

Det är slumpen och valen som avgör det.
Jag fick lite dissent när jag valde att gå åt det auktoritära hållet.

För få kommentarer :(
Var de så dålig :confused: :(

Näe det var det inte, dock finner jag fortfarande faktumet att du lämnade gränsen till bulgarien så fri otroligt dumt. :p

Vilket datum slöts freden med Ungern?

Jag tror att mitt år mest kommer handla om att få ner dissenten och kanske besegra Bulgarerna en status quo är okej för min del också.

TeutonburgerW said:
Mycket bra!

Du får dem bara om du är en demokrati.

Zuckergußgebäck vill du vara med på ett hörn kanske?

Du får använda en del av tågfinasieringen åt DD. ;)

Van der Gent said:
Näe det var det inte, dock finner jag fortfarande faktumet att du lämnade gränsen till bulgarien så fri otroligt klokt.

Vilket datum slöts freden med Ungern?

7 November.
Bulgarien var inte i krig med mig då.

Mr. G said:
7 November.
Bulgarien var inte i krig med mig då.

Nej jag förstår att dom inte var det. Men då hade du tid att omlokalisera armén. Vilken nytta gör/gjorde den i Ungern? ;)

Van der Gent said:
Nej jag förstår att dom inte var det. Men då hade du tid att omlokalisera armén. Vilken nytta gör/gjorde den i Ungern? ;)

Skydda sig mot ett tyskt angrepp.
De kommer att erövra Ungern.

Jag är klar med 37' drog över med 7 dagar men det fixar sig sedan.
Ska skriva en full AAR sedan. Ni kommer inte tro mig utan bildbevis :)

Dysken said:
Jag är klar med 37' drog över med 7 dagar men det fixar sig sedan.
Ska skriva en full AAR sedan. Ni kommer inte tro mig utan bildbevis :)

Lägg upp spar filen på gmail tack!

Måste bara spela om December så jag inte drar över. Fixar det om 1 timme eller 2