Hallsten said:Det ena utesluter väl inte det andra? Det finns ju egyptier i Albanien och albaner i östra Kaukasus...![]()
![]()
Gör det?
Hallsten said:Det ena utesluter väl inte det andra? Det finns ju egyptier i Albanien och albaner i östra Kaukasus...![]()
![]()
#stora biskopsäten:
uppsala = {
trigger = {
owns = X #uppsalas tag
culture_group = svenska
}
prestige = 0.02 #2% mer prestige per år
missionaries = 1 #1 missionär till per år
}
lund = {
trigger = {
owns = X #lunds tag
culture_group = danska
}
prestige = 0.02 #2% mer prestige per år
}
#biskopsäten
Roskilde = {
trigger = {
owns = X #Roskildes tag
culture_group = danska
}
prestige = 0.01 #1% mer prestige per år
}
Odense = {
trigger = {
owns = X #Odenses tag
culture_group = danska
}
}
Hedeby = {
trigger = {
owns = X #Hedebys tag
culture_group = danska
}
}
Ribe = {
trigger = {
owns = X #Ribes tag
culture_group = danska
}
}
Århus = {
trigger = {
owns = X #Århus tag
culture_group = danska
}
}
Viborg = {
trigger = {
owns = X #Viborgs tag
culture_group = danska
}
}
Borglum = {
trigger = {
owns = X #Borglums tag
culture_group = norska
}
}
Bergen = {
trigger = {
owns = X #Bergens tag
culture_group = norska
}
}
Nidaros = {
trigger = {
owns = X #Nidaros tag
culture_group = norska
}
}
Skara = {
trigger = {
owns = X #Skaras tag
culture_group = svenska
}
}
Linköping = {
trigger = {
owns = X #Linköpings tag
culture_group = svenska
}
}
Eskildstuna = {
trigger = {
owns = X #Eskildstunas tag
culture_group = svenska
}
}
Strängnäs = {
trigger = {
owns = X #Strängnäs tag
culture_group = svenska
}
}
Sigtuna = {
trigger = {
owns = X #Sigtunas tag
culture_group = svenska
}
}
Västerås = {
trigger = {
owns = X #Västerås tag
culture_group = svenska
}
}
#huvudstäder
köpenhamn = {
trigger = {
owns = X #köpenhamns tag
culture_group = danska
}
stability_cost_modifier = -0.03 #minskad stabilitykostnad
global_tax_modifier = 0.05 #högre skatt
trade_income_modifier = 0.15 #15% mer handelsinkomster.
merchants = 1 #en extra merchant varje år
}
oslo = {
trigger = {
owns = X #oslos tag
culture_group = norska
}
}
sverige = {
trigger = {
OR = {
owns = X #sigtunas tag
owns = X #skaras tag
}
culture_group = svenska
}
}
#handelsstäder:
stockholm = {
trigger = {
owns = X #stockholms tag
culture_group = svenska
}
}
Visby = {
trigger = {
owns = X #Visbys tag
culture_group = svenska
}
}
Lödöse = {
trigger = {
owns = X #Lödöses tag
culture_group = norska
}
}
Kungahälla = {
trigger = {
owns = X #Kungahällas tag
culture_group = norska
}
}
Novgorod = {
trigger = {
owns = X #Novgorods tag
culture_group = slaviska
}
}
#tyska handelsstäder(bättre)
Lübeck = {
trigger = {
owns = X #Lübecks tag
culture_group = tyska
}
trade_income_modifier = 0.25 #15% mer handelsinkomster.
merchants = 2 #två extra merchants varje år (lübeck var väl viktigast?)
}
Hamburg = {
trigger = {
owns = X #Hamburgs tag
culture_group = tyska
}
trade_income_modifier = 0.15 #25% mer handelsinkomster.
}
Stettin = {
trigger = {
owns = X #Stettins tag
OR = {
culture_group = tyska
culture_group = slaviska
}
}
trade_income_modifier = 0.25 #25% mer handelsinkomster.
}
Danzig = {
trigger = {
owns = X #Danzigs tag
culture_group = tyska
}
trade_income_modifier = 0.25 #25% mer handelsinkomster.
}
Allt beror på vem som var kung över de tre kronorna... Då hamnade huvudstaden där kungen kände sig mest säkerDysken said:Jag trodde Sigtuna var huvudstad, alternativt Skara.
add_core =
Owner =
cOntroller =
culture =
religion =
hre =
base_tax =
trade_goods =
manpower =
fort1 =
capital =
discovered_by
kaske ska dela upp dem, så att inte två gör samma (eller en gör alla)Flisberg said:Provinser
Jag har börjat skriva på provinser utifrån Krantz lista. Kommer fylla på med mer efter att Krantz lägger upp provinser, har dock inte skrivit in mer än detta i filerna:
Jag har lagt ner filerna för nerladdning Här. Dom ligger i ett rar arkiv. Om ni läggar till någonting så skicka ett pm så får ni min e-mail att skicka dom till.
Märkte till min stora iritation att jag har skrivit textfilerna med å,ä och ö, bara för att upptäcka att dom troligtvis inte kan vara det... åtgärdar det imorrn.
Så här tänkte jag:Hallsten said:Har ett par frågor/kommentarer:
Svealänning passar väl bättre än Mälardalsk? Mälardalen är ju Svearikets kärnland.
Färöarna och Island kan väl få en gemensam "ö-norsk" kultur?
Angående de pommerska kulturerna så passar väl "Främre-pommersk" och "Bortre-pommersk" bättre om det ska vara helt på skandinaviska?![]()
Venderna var väl västslaver precis som polackerna, och inte balter? Angående balterna, var ska "pommersk" passa in?
Ja, om vi antar att befolkningen i kaukasiska Albanien kallade sig "albaner", balkan-egyptierna kallar sig dock "egyptier", så de får väl heta det...Dysken said:Gör det?
Kan nån förklara vad denna diskussionen gör här i Scandinavica Universalis-tråden?? Jag gissar att det har nåt med skillnader på folkslag, men försök då hellre komma på nordiska folkslag som går att använda i moddenHallsten said:Ja, om vi antar att befolkningen i kaukasiska Albanien kallade sig "albaner", balkan-egyptierna kallar sig dock "egyptier", så de får väl heta det...![]()
Diskussionen kommer av huruvida de slaviska venderna borde kallas vender eller inte, eftersom att befolkningen i Vendel i Uppland också kallar sig "vender". Jag menar att om det kan finnas albaner i kaukasus och egyptier i Albanien så borde det kunna finnas "vender" i Nordtyskland också...Wetew said:Kan nån förklara vad denna diskussionen gör här i Scandinavica Universalis-tråden?? Jag gissar att det har nåt med skillnader på folkslag, men försök då hellre komma på nordiska folkslag som går att använda i modden![]()
Undrar vilken tid som räknas som start tid?boswe said:Var inte Stockholm ganska obefintligt vid denna tid, och skapades väl egentligen som ett resultat av landhöjningen, mest som ett lås där saltsjön och Mälaren möttes, till skydd för Sigtuna? Dessutom var väl Strängnäs en betydande stad vid denna tid. Stockholm började väl växa ordentligt under 1500-talet och tillväxten accelererade under 1600-talet.
Tayya said:Kulturer och kulturgrupper, av mej och Dysken. V 0.9Code:Svenska = { Norska = { Østlændsk Bergensk Trømsk Jæmtlændsk Hærjedalsk #Færøisk #Ev. #Islensk #Ev. } Danska = { Sjællendsk Jyllensk Fynsk Skånsk #Räknas som Östdanska Halländsk #Räknas som Östdanska #Bornholmsk #Räknas som Östdanska } }
ÄNTLIGEN, välkommen dansk, nu kan vi sannerligen kalla oss ett skandinaviskt forumJanIv said:Lite korrektioner av stavning:
Formodligen ska dom norska våra såhär (jag är dansk):
Gutnisk = {
Gutnisk (även Fårö+Dagö)
}
Nordvestskandinavisk = {
Trøndersk (med Herjådaln)
Jamtsk
Nordlansk
}
Nordöstskandinavisk = {
Norrländsk
Österbottnisk
}
Östskandinavisk = {
Svealändsk (namn?)
Dalsk
Helsingsk
osv.
}
Götsk = {
Västgötsk
Östgötsk
Småländsk
}
Sydskandinavisk = {
Østdansk (eller liknande)
Jydsk
Sjællandsk (behövs Fynsk?)
}
Vestskandinavisk = {
Íslensk
Føroysk
Norn
}
Vestlandsk = {
}
Østlandsk = {
}
Bra idé och jag har själv gått i sådana tankar. Men hur lägger man in det att ifall en person dödade den nuvarande kungen så blev han själv kung. Så funkade det under stora delar av våran tidsepok...Motherwar said:Ett förslag till hur det hela skulle kunna funka med desna SU är ju att att ni importerar funktionen med "Papalstate" och "Holy roman" - alltså att importerar detta till att fungera som Sverige, Norge och Danmark - precis som tyskromerska riket i EU III. Där man spelar som olika ätter precis som Ni vill - men att någon kan bli kung - precis som kejsare i EU - t ex på samma sätt som där - den som har mest positiv cred får bli kung - men att alla kan göra lite som dom vill ändå - lika lössläppt som tyskland är i EU - för så var ju norden också i början, runt 1100 som ni snackar om som startdatum. Sen kan man ju lägga in att man kan utropa sig som kung - men som sagt, utan tillräckligt stöd så skulle det kunna resultera i krig mot den som för tillfället är kung osv...
Har precis läst böckerna med Arn (jag läser mycket historiaböcker om Sverige, så jag är inte bara inne på fiction), men många tankar från dessa böcker ger många uppslag om hur sverige kom till. Mycket i böckerna stämmer ju överens med verkligheten - starka ätter under den tiden (1150) var ju de sverkiska, folkkungarna och erikarna - borde inte de lyftas fram under den tiden - har inte sett så mycket av dessa ätter i era diskussioner - ni har bara nämnt rena adelsätter - men de är ju senare konstruktioner...
Jag tycker också att man ska ha tillgång till att få anlägga en stad eller en borg vart man vill - utöver de som redan finns vid start - men självklart som nämndes, det ska vara en dyr historia - man ska ju inte som i EU ha en borg i varje "provins"... :wacko:
Själv är jag intresserad av borgar - så jag skulle kunna ge en hjälpande hand angående borgar innom "nuvarande" svenska gränsen... Bara ni har ett startdatum för detta SU I![]()
Att kräva att den förlorande makten får ge upp sitt krav på kungakronan funkar bra, likadant som att spioner borde kunna mörda kungen så att maktne går över till en själv. Det är nästan ett måste om man skall kunna skapa ett spel som utspelar sig i denna tidsepoken. Hoppas bara att det går att få in i speletMotherwar said:Nja, jo man skulle ju kunna döda någon - t ex använda sig av spionfunktionen kanske... Men man skulle ju också kunna gå i krig mot den nuvarande kungen för att få kronan - kanske blanda in det i fredsförhandlingarna att ge upp kronan etc...
Jag är värdelös på EUIII spelet och modding - kunde lite på de andra men EUIII är ju lite annorlunda - kanske detta skulle bli för svårt att få in i modden?!