• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Alltos

Recruit
1 Badges
Aug 31, 2010
6
0
  • IPO Investor
Jag tänkte ta och köra igång en gammal klassiker, nämligen Svea Rike 2. Till spelet har det släppts en patch som fixar några irriterande buggar (hattar/mössorbuggen bland annat), men den tycks inte gå att få tag på längre. Google har ingen hjälp att erbjuda och Levande Böcker, från vars hemsida man en gång i tiden kunde hämta uppdateringen, har upphört att existera. Efter Levande Böcker har Paradox Interactive tagit över rättigheterna till serien, men inte heller de har uppdateringen.

Så jag tänkte jag också skulle höra efter här. Finns det någon som fortfarande har nämnda uppdatering lagrad? Skulle denna vänliga själ i sådana fall kunna dela den med mig? Jag skulle vara evigt tacksam.

Misstycker inte alls. Jag passade tvärtom på att ladda ner patchen själv, eftersom vi inte hade kvar den... Tackar. :)

Undebart! :D

Härligt! Tack Zuckergußgebäck du är min hjälte.

Ifall någon undrar har jag testat patchen och den fungerar precis som den ska. För instruktioner gällande hur man får Svea Rike 2 att fungera på XP om det krånglar (kanske även fungerar för andra OS) se följande länk: http://www.interactivefilmschool.com/support/version1.html

En snabb sammanfattning är att man ska ha mindre än 500 MB virtuellt minne, alternativt mer än 3 GB minne totalt (ändra mängden virtuellt minne för att kompensera om det behövs). Man bör också köra programmet i kompabilitetsläge för Windows 95.

Mössor here I come!

Misstycker inte alls. Jag passade tvärtom på att ladda ner patchen själv, eftersom vi inte hade kvar den... Tackar. :)

Härligt! Tack Zuckergußgebäck du är min hjälte.

Ifall någon undrar har jag testat patchen och den fungerar precis som den ska. För instruktioner gällande hur man får Svea Rike 2 att fungera på XP om det krånglar (kanske även fungerar för andra OS) se följande länk: http://www.interactivefilmschool.com/support/version1.html

En snabb sammanfattning är att man ska ha mindre än 500 MB virtuellt minne, alternativt mer än 3 GB minne totalt (ändra mängden virtuellt minne för att kompensera om det behövs). Man bör också köra programmet i kompabilitetsläge för Windows 95.

Mössor here I come!

:)

Jaha, vet i f*n om jag ens visste att det fanns en patch. Synd att jag inte har cd-läsare på min bärbara (den här datorn), annars hade min sysselsättning för dagen varit klar. Varför städa, diska och laga mat när man kan spela SRII? :)

Tre hurra för Zucker!

@Xzaivan: Det som krånglade för mig (på XP) var att spelet inte ville starta över huvud taget. I stället fick man ett felmeddelande vid uppstart. Detta löstes av instruktionerna som jag postat ovan, och därefter fungerade spelet som det skulle med undantag för några få slumpmässiga krascher här och där.

Jag har inte prövat att spela i Vista, men vad man skulle kunna göra om det inte fungerar är att gå igenom alla de olika kompabilitetsalternativ som finns. Med andra ord: pröva att starta i kompabilitetsläge för andra OS än Windows 95 och även utan något kompabilitetsläge aktiverat. Pröva också de andra kompabilitetsalternativ som finns i olika kombinationer (inaktivera visuella teman m.m.). Baserat på din felbeskrivning låter det som att spelet inte kan navigera till den adress den vill när du ska spara ditt spel, så ovanstående kanske kan avhjälpa det hela.

Ett annat alternativ är att pröva någon typ av emulator för att emulera Windows 95 eller emulera Windows XP och försöka köra Svea Rike 2 i kompabilitetsläge inom XP-emuleringen. En snabbsökning på Google gav att Microsoft faktiskt släpper egna emulatorer mellan olika Windowsversioner. Dessa går under namnet Virtual PC och kan laddas ner t.ex härifrån: http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=04d26402-3199-48a3-afa2-2dc0b40a73b6. Det är dock möjligt att Microsofts emulatorer inte fungerar med home-versioner av Vista.