• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Jan 4, 2010
4
0
Jag fick Hearts of Iron av en kompis i julklapp, han har en version som heter (MIFK) jag där emot har en som heter HiO 1.3 (IAEK) ??
Jag kan inte connecta till hans spel om vi spelar via Hamachi , de andra två som fick samma spel samtidigt kan det och har samma version men inte jag ??
Hur kan det komma sig ?? och vad gör jag??

Last edited:
Jag fick Hearts of Iron av en kompis i julklapp, han har en version som heter (MIFK) jag där emot har en som heter HiO 1.3 (IAEK) ??
Jag kan inte connecta till hans spel om vi spelar via Hamachi , de andra två som fick samma spel samtidigt kan det och har samma version men inte jag ??
Hur kan det komma sig ?? och vad gör jag??

För det första: Har du Hearts of Iron I, II eller III (min gissning är att du har I eller II eftersom ni måste använda Hamachi).

Har du uppdaterat spelet? Om du har det så gör en ominstallation och kolla om det löser problemet. Antagligen har ni olika versioner (möjligen pga. att du och dina vänner har olika uppdateringar).

Eller så har kompisen installerat ett mod, vilket gör att din och hans version inte går ihop.

För det första: Har du Hearts of Iron I, II eller III (min gissning är att du har I eller II eftersom ni måste använda Hamachi).

Har du uppdaterat spelet? Om du har det så gör en ominstallation och kolla om det löser problemet. Antagligen har ni olika versioner (möjligen pga. att du och dina vänner har olika uppdateringar).

Jag har HoI 3 de har samma spel också eftersom han köpte det vid ett och samma tillfälle.
Jag har testat att installera om det men det hjälpte inte.
Han har ingen mod installerat.
Jag det har uppdaterats via STEAM där spelet köptes
Vad menar man med tex IAKE egentligen?

Jag har HoI 3 de har samma spel också eftersom han köpte det vid ett och samma tillfälle.
Jag har testat att installera om det men det hjälpte inte.
Han har ingen mod installerat.
Jag det har uppdaterats via STEAM där spelet köptes
Vad menar man med tex IAKE egentligen?

Om ni alla har HoI III så kan ni lika gärna registrera spelen och använda er utav metaservern, så slipper ni skitprogrammet Hamachi (som är en rätt stor säkerhetsrisk för datorn). IAKE är en checksum, som kontrollerar att alla har samma filer etc. installerat och således möjliggör onlinespel.

Registrera ditt/era spel på My Games/Registration ovanför (registreringen är inget farligt utan ger bara dig en liten ikon och ger dig tillgång till tech- och bugsupportforumen på HoI III-subforumet) och skriv i tech-supportforumet

Edit: Mitt tips är att rensa cache-filerna... Det kan hjälpa... Fungerar ibland på Eu3 när man har fel checksum.
Kom ihåg att man får en annan checksum om man resignar ett spel istället för att avsluta till skrivbordet. Det är en grej P-dox la in för att det ofta blev synk-fel i vissa multiplayerspel där visa inte orkade starta om hela spelet...

Edit: Läste något om att det var lite problem med checksummen på Steam... Den riktiga skall vara JYVE

Last edited:
Om ni alla har HoI III så kan ni lika gärna registrera spelen och använda er utav metaservern, så slipper ni skitprogrammet Hamachi (som är en rätt stor säkerhetsrisk för datorn). IAKE är en checksum, som kontrollerar att alla har samma filer etc. installerat och således möjliggör onlinespel.

Registrera ditt/era spel på My Games/Registration ovanför (registreringen är inget farligt utan ger bara dig en liten ikon och ger dig tillgång till tech- och bugsupportforumen på HoI III-subforumet) och skriv i tech-supportforumet

Edit: Mitt tips är att rensa cache-filerna... Det kan hjälpa... Fungerar ibland på Eu3 när man har fel checksum.
Kom ihåg att man får en annan checksum om man resignar ett spel istället för att avsluta till skrivbordet. Det är en grej P-dox la in för att det ofta blev synk-fel i vissa multiplayerspel där visa inte orkade starta om hela spelet...

Edit: Läste något om att det var lite problem med checksummen på Steam... Den riktiga skall vara JYVE
Att regga spelet på ett forum löser knappast mina problem men tack för tipset 0)
Vilken cache mapp ska jag rensa i steam ? eller i HoI mappen i steam?

Att regga spelet på ett forum löser knappast mina problem men tack för tipset 0)
Det kan lösa problemen såtillvida att Paradox själva är mer benägna att hjälpa medlemmar som bevisligen köpt sin spelkopia.

Det kan lösa problemen såtillvida att Paradox själva är mer benägna att hjälpa medlemmar som bevisligen köpt sin spelkopia.

Dessutom får han hjälp utav moderatorer vars jobb är att hjälpa personer med just dessa problem :rofl: Men, men....

Dessutom får han hjälp utav moderatorer vars jobb är att hjälpa personer med just dessa problem :rofl: Men, men....

Ingen kan alltså inte svara på frågan varför man får olika spel från samma leverantör?
Ingen som vet skillnaden mellanv1.3 IAEK och1,3 MIFK?
Det ska räcka med att man har en cd check som visar att spelet är lagligt för att kunna få hjälp

Ingen kan alltså inte svara på frågan varför man får olika spel från samma leverantör?
Det ska räcka med att man har en cd check som visar att spelet är lagligt för att kunna få hjälp
IAEK och MIFK är hashvärden, så man kan inte utläsa något ifrån dem.

Fråga på tech-support forumet. De kanske kan ge dig mer hjälp.

"cd check"?

Skillnaden mellan de två olika bokstavskombinationerna har jag förklarat, det är vad som kallas en checksum och som möjliggör mp mellan personer med samma checksum (denna kod ändras om man ändrar något i filerna, allt från att skapa en event själv till att lägga in en annan flagga). Om ni inte gjort något men trots det har olika checksum så får ni ta upp det med den ni köpt spelet från (steam) eller den som tillverkat spelet (paradox). Om ni vill ta upp det med paradox kräver de att ni bevisar att ni köpt spelet (genom att registrera en liten ikon under ert namn/avatar). Detta visar också att spelet är lagligt. Vad jag inte förstår är varför en registrering är så svår om man nu har fått spelet lagligt :S Det är inte så att någon farlig programvara installeras, eller att ni accepterar några krav (de regler som finns accepterade ju du redan när du skapade ditt konto ;)).

Det hetaste tipset är att registrera ert spel och fråga i HoI III:s forum om varför ni har problemet. Att be om hjälp på det skandinaviska forumet kommer inte fungera, eftersom vi varken jobbar för P-dox eller är moderatorer på HoI III-forumet ;)

Plus att ikonerna = respekt! Mycket bra att ha! :cool: :D