• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Jo, jag fixar de i mån eftersom jag ska ge den gode Oleg titlar o dyl och länka till AAR:n.

Eftersom salic innebär att män som är släkt genom män (son, bror, sonson, brorson osv) är de enda som räknas och alla dessa per automatik i spelet är av samma ätt så kan det inte gå fel..

Aha, så det är mer "spelavslutande arvingar räknas inte" än "alla räknas". Då blev det ju plötsligen annorlunda :p

Det slår mina tre år (eller det var fyra tror jag) :p

Det enda felet du gjort är att slösa bort allt mitt sparade Badboy-kapital på att annektera områden! ;)

Oj, jag trodde du hade längre tid.

Såhär i efterhand skulle jag nog agerat lite annorlunda, men jag överskattade lite motståndet i kriget samt risken för upproriska vasaller. Sedan var egentligen målet att vasallisera Turov-Pinsk, men den möjligheten fanns tydligen inte. Är det för att de var ett Principality?

Jag tyckte jag gjorde hyfsat i alla fall, riket var stabilt och hade en inkomst på 30 i månaden, trots att scrutage var på 0. Jag byggde flera byggnader i alla provinser och jag hade ganska låg BB vid överlämnandet.

Att vasallisera hedningar ger tydligen 0 BB?

Såhär i efterhand skulle jag nog agerat lite annorlunda, men jag överskattade lite motståndet i kriget samt risken för upproriska vasaller. Sedan var egentligen målet att vasallisera Turov-Pinsk, men den möjligheten fanns tydligen inte. Är det för att de var ett Principality?
Principialities (Hertigdömen) kan i regel inte göra andra hertigdömen till sina vassaller. Ibland verkar det dock inträffa i spelet.

Då var man klar och det är faslig röra som jag lämnar över till nästa spelare... :(

Å andra sidan dödade jag min kung med flit för att han varit ex-communicated alldeles för länge.. :(

Nåväl när väl röran är avklarad så tror jag att Galich har en massa poential.

Jag tror nog inte jag kommer kunna vara involverad mer, i alla fall inte på ett tag. Åker till Galway på torsdag och måste förbereda en massa tills dess. Får se hur det ser ut när jag är där.

Det var i alla fall kul att bidra med 11 år.

Vi vill see en AAR-uppdatering :).

Då var man klar och det är faslig röra som jag lämnar över till nästa spelare... :(

Å andra sidan dödade jag min kung med flit för att han varit ex-communicated alldeles för länge.. :(

Nåväl när väl röran är avklarad så tror jag att Galich har en massa poential.

Jag kan ta över! :)

Jag kan ta över! :)
Mailar den då.

Edit: Om någon undrar varför jag lekt grunt med "grenar" (finns det något bättre ord) så är det så att Olegs båda söner inte fick någon legitim avkomma, det är numera en avlägsen släkting och ättling till prinsen av Novgorod som är prins.

Last edited:
Tog en titt på den nu, kör dock klart den först imorgon eller i övermorgon om det vill sig illa med en 60+ årig härskare.

Intressanta saker jag såg: Det egentliga Sverige behärskas till stor del av Danmark, medan Sverige är största staten i Ryssland. :rofl: Spaniens tre kungadömen och Portugal är enade i en mäktig iberisk stat. Polen går det bra för, vi får nog ta itu med dem snarast möjligt. Värre ser det ut för Frankrike som inte ser ut att existera.

Intressanta saker jag såg: Det egentliga Sverige behärskas till stor del av Danmark, medan Sverige är största staten i Ryssland. :rofl: Spaniens tre kungadömen och Portugal är enade i en mäktig iberisk stat. Polen går det bra för, vi får nog ta itu med dem snarast möjligt. Värre ser det ut för Frankrike som inte ser ut att existera.
Jag funderade på att göra en genomgång av världen, men det var så mycket konstigheter att jag struntade i det. :p

Angående Sverige så blev den stora hertigen i Ryssland, Peryasalvl, av någon anledning vassall till Sverige, efter det blev han vald till kung och skaffade sig ett gäng till ryska vassaller. Sen dess har titeln roterat vidare, med både norrmän och fler ryssar som kungar.

Anågende Polen, de är fullständigt livsfarliga. De har väldigt många claims på vårat land och de har en dubblet så stor armé. En positiv sak är däremot att det mesta av BB:n är borta och att Ungern är neutraliserat och kommer förhoppningsvis aldrig störa oss mer.

Mailar den då.

Edit: Om någon undrar varför jag lekt grunt med "grenar" (finns det något bättre ord) så är det så att Olegs båda söner inte fick någon legitim avkomma, det är numera en avlägsen släkting och ättling till prinsen av Novgorod som är prins.

Oleg gifte sig inte med sin kusin, va? :p

Nej, men en av sönerna gifte sig med en 20 år äldre kvinna.. :p

...som var hans farmor :D (eller gifte han sig med en till äldre kvinna?)

Går det att vara med fast man har ett modifierat spel? Eller fuckar det savet? :(

^ Det beror på vad du modifierat. Är det bara grafik/ljud och scenariomoddar borde det vara okej, men är det någonting som modifierat spelreglerna (dvs. framför allt filerna i underkatalogen 'db') måste du installera en fräsch kopia av CK (dock kan du spara din gamla kopia).

----

Kan någon annan ta över istället? Jag fick ingen tid idag och har ingen de närmsta dagarna kom jag på...

Sparfilen: http://www.sendspace.com/file/33rqwm