• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
"Religion":

Götaland
Svealand
Danmark
Norge
Finland
Ryssland
Baltikum
Tyskland

Techgroup:
Tysk (1.0)
Baltisk (0.8)
Dansk (0.7)
Svensk (0.6)
Norsk (0.6) #Kan vara samma som svensk
Rysk (0.5)
Finsk (0.4)
Samisk (0.3)

OK?

Tayya said:
"Religion":

Götaland
Svealand
Danmark
Norge
Finland
Ryssland
Baltikum
Tyskland

Techgroup:
Tysk (1.0)
Baltisk (0.8)
Dansk (0.7)
Svensk (0.6)
Norsk (0.6) #Kan vara samma som svensk
Rysk (0.5)
Finsk (0.4)
Samisk (0.3)

OK?
jag skulle nog vilja ha det lite mer uppdelat, tex två eller tre inom Sverige och två inom Norge.... minst

I techgroupen borde danmark vara lika mycket som batlikum

Tänkte regga, ett problem: måste validera e-posten. Sorry, då vägrar jag regga. Ingen diskussion. Flytta gärna min angivna mejl så jag kan fixat.

Det känns som nåt som borde bestämmas nu

Krantz said:
ne föresten de låter dumt, kanske tvärt om istället
nu förvillar du mig:D hur är Narryas post?

Krantz said:
Wetew du är toppen, vi tar tech och religion för nationer
nu hänger jag inte alls med? skall det vara positivt :D

Krantz said:
kan ni hitta historiska händelser i skåne?
kan ni komma på hur kulturerna ska vara?
det gäller att alla ska vara överens också eller... och jag trodde att kulturerna var klara... men jag kan komma på en massa händelser för skåne men som fungerar för alla länder, tex jordras, översvämning och lite sånt... Även brutna giftermål

Wetew said:
det gäller att alla ska vara överens också eller... och jag trodde att kulturerna var klara... men jag kan komma på en massa händelser för skåne men som fungerar för alla länder, tex jordras, översvämning och lite sånt... Även brutna giftermål

precis, men de blir ju perfekt

föresten har uppdatet på mitt forum

Krantz said:
precis, men de blir ju perfekt

föresten har uppdatet på mitt forum
men ge mig sidan då....

JAg har ett par till på lager, men jag kan säkert göra ordning dem helt innan jag postar dme

ungefär sådant här letar jag efter!

Under 1100 och 1200 talen så gjordes många reformer i Skandinavien!

1200.1.10 = { owner = SKA controller = SKA } #Skåneland

Skånelagen: (på Danska, Skånske lov) Den första nedskriften anses vara från början av 1200-talet. Lagen tillämpades inte bara i Skåne, utan i hela Skåneland, d.v.s. förutom Skåne också i Blekinge, Bornholm och Halland.

1329.1.10 = { religion = Sachsen }

År 1329 pantsattes Skåne till den Holsteinske greven Johan III.

1332.1.10 = { religion = Svealand }

År 1332 övertog Sverige panten för 34000 mark silver.

1344.1.10 = { religion = Götaland }

År 1344 valdes Erik Magnusson till kung och han erhöll Skåne, Blekinge, Södra Halland, Småland utom Finnveden, Östergötland och Finland.

År 1350 missade Skåneland reformen av Magnus Eriksson!

1360.1.10 = { religion = Danmark }

Valdemar Attedag återtog Skåneland

År 1442 gjorde Kristofer en reform, om den drabbade Skåneland är jag inte medveten om.

1658.1.10 = { religion = Svealand }

I freden i Roskilde 1658 avträddes Skåneland till Sverige.
Från att ha varit en central dansk riksdel blev Skåne nu en periferi inom Sverige.

1720.1.10 = { owner = MAL controller = MAL } #Malmöhus Län
Det moderna länsbegreppet tillkom vid reformeringen av den statliga förvaltningen på 1630-talet. Innan dess fanns feodala län och länsliknande indelningar (lagsagor) men 1634 års regeringsform gjorde förvaltningen mer enhetlig i hela landet. Men Skåneland missade denna reformation eftersom det tillhörde Danmark vid denna tid.
Till följd av upprepade krig och erövringar samt interna stridigheter mellan kungamakten och adeln justerades länsindelningen under 1600-talet ett otal gånger och landshövdingarna flyttade till nya residensstäder och Skåneland fick vara med på 1720 års reform.

1101:
Gränserna mellan Sverige, Norge och Danmark bestäms efter ett möte mellan de tre ländernas monarker vid Kungahälla (nuvarande Kungälv).

Norske kungen Magnus Barfot och Inge d.ä:s (förra svenska kungen) dotter Margareta Fredkulla gifter sig.

Magnus Barfot dör och drottning Margareta blir änka och gifter sig med den danska kungen Nils.

Svenska kungen heter Filip och är den förra svenska kungens bror Hallstens son.

1103:
Det danskstyrda Lund (Skåne alltså) blir ärkebiskopsdöme. Lund blir nordens viktigaste kyrkliga centrum under medeltiden. Mer än 150 år frammåt lyder det svenska prästerskapet under Lunds ärkebiskopar.

1118:
Filip avlider enligt isländska källor. Filips bror Inge d.y. tar över makten under omkring två år. I västgötska källor mördades Inge d.y. någon gång runt 1120 i Östergötland.

1220 - talet:
Magnus Nilsson (Margareta Fredkulla Ingesdottersson), som tillhör den Stenkilska släkten, väljs till kung av götarna.

Ragnvald Knaphövde blir kung över svearna.

På norra Gotland uppförs en väldig träplattform (ca 25000 träd användes) vilket byggs om till en flytande by/stad - överges 1130.

Mindre krig sker. Magnus Nilsson störtas då han var upptagen med strider om den danska tronen (troligtvis också mördas).

Stenkilska ätten dör ut med Magnus Nilsson. En hundraårigt kamp om makten över Sverige startar. Rivaliteten sker mellan den sverkerska släkten (med maktcentrum i Östergötland) och den erikska släkten (maktcentrum i Västergötland). Dessa är släkt med de kommande Sverker d.ä. och Erik den helige.

Norge och Danmark följer ungefär liknande linjer och har extremt blodiga tronstrider.

Kungliga borgar börjar byggas runt om i norden. I Sverige blir de militära och administriva centrum för lång tid framöver. Deras positioner är som två linjer. Ett från Kalmar till Stockholm och ett från från Mälardalen till Viborg.

Dessa borgar utvecklas till så kallade "Slottslän" vilket är ett nytt led i kungamaktens utvekling mot en riktig statsmakt i Sverige.

--------

Jag vet inte exakt hur det hela ska beskrivas (hur events ska ske och sånt) men här är åtminstone historien de två första 20 åren från ett svenskt perspektiv.