• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Måste säga att EU3 är väldigt kul. Bildade Ryssland som Muskoviet och försöker nu expandera så mycket som möjligt. Har spöat Polen, Litauen, Teutonic Order, Sverige och Golden Horde.

Tror inte riktigt jag bemästrat krigsdelen riktigt än, någon som kan hjälpa? Var i krig mot Polen och dess allierade (några lite mindra länder) och hade två 9 cavalry stacks och flera mindre infantry stacks. Skickade kavalleriet mot deras huvudstyrka och lät infanteriet belägra flera provinser.

Kriget gick bra ibörjan, mitt kavalleri besegrade deras huvudstyrka och jagade den genom deras land, och vann gång på gång. Efter ett tag hade attrition reducerat min kavalleristyrka till mindre än deras och helt plötsligt var jag i underläge. Då var jag tvungen att retirera med mitt kavalleri till mina egna provinser och helt plötsligt hade Polen övertaget och belägrade mina provinser. Trodde jag skulle förlora kriget, men efter ett tag var mitt kavalleri tillbaka i full styrka och jag bestämde mig för att göra ett nytt försök mot deras huvudarmé. Konstigt nog gick det mycket bättre denna gången och efter tre slag var den helt eliminerad. Sedan var resten av kriget en promenad i parken och jag fick en bra peace deal.

Vad jag undrar är, vad gjorde jag för fel först? Hade jag för stor armé (18 kavalleri enheter)? Är det bättre att låta dem attackera dig och försöka slå ut deras huvudarmé på egen mark?

Misstänker att 18 kavalleriregementen ger dig rätt mycket utnötning, särskilt om polackerna väljer att använda brända jordens taktik.

Sjukt irriterande bugg när ens armé kommer till en provins där fienden slåss mot rebeller. Min armé stod där och väntade tills rebellerna var besegrade och sen försvann mina 10 kavalleriregementen ut i tomma intet.

eu3mappru164610182.png

Har fastnat för EUIII rejält nu, riktigt roligt spel. Går rätt så bra med Preussen nu, erövrade Schweiz och andra delar av Österrike nyligen. Dessutom så är de få kvarvarande Tyska staterna mina vasaller nu så de ska snart vara annekterade. Jag har några kolonier också, ett par i Karibien och några i Västafrika. Tanken är att jag ska nå Australien snart...

Just nu domineras Europa av Preussen, Österrike, Frankrike, Skandinavien och Storbrittanien. Britterna är rätt ofarliga då de ligger efter lite i teknologin. Österrike är lite jobbiga då de satsar stenhårt på sin armé. Frankrike och Skandinavien är jag allierade med så jag behöver nog inte vara rädd för att få ta hand om Österrike ensam.

eu3mappru164610182.png

Har fastnat för EUIII rejält nu, riktigt roligt spel. Går rätt så bra med Preussen nu, erövrade Schweiz och andra delar av Österrike nyligen. Dessutom så är de få kvarvarande Tyska staterna mina vasaller nu så de ska snart vara annekterade. Jag har några kolonier också, ett par i Karibien och några i Västafrika. Tanken är att jag ska nå Australien snart...

Just nu domineras Europa av Preussen, Österrike, Frankrike, Skandinavien och Storbrittanien. Britterna är rätt ofarliga då de ligger efter lite i teknologin. Österrike är lite jobbiga då de satsar stenhårt på sin armé. Frankrike och Skandinavien är jag allierade med så jag behöver nog inte vara rädd för att få ta hand om Österrike ensam.

År?

1640.