• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Antar du vet hur man kommer in i advisor screen. Jag tror en marskalk måste ha militär utbildning, ifall du inte har någon courtier med det är du screwed.

Jo jag har en marskalk, men jag kan inte få honom att ta kommand över min existerande armé. Förresten tror jag att någon annan får ta över istället för mig, jag blir bara frustrerad. Mina grevar förklarar krig mot mig pga av min reputation och när jag sedan tvingar dem att svära trohet till mig igen får jag ännu sämre reputation vilket leder till att fler förklarar krig mot mig. Samtidigt förlorar jag pengar varje månad.

Tålamod är grundstenen i CK. Det kan vara en idé att låta vissa grevar vara fria ett tag så att ditt rykte går ner och senare ta hand om dem.

I princip förlorar du alltid pengar när du har mobiliserat dina trupper.

Edit: Men om du känner så kanske det är bättre att vi låter någon annan styra upp situationen. Inbördeskrig är aldrig roligt.

Tålamod är grundstenen i CK. Det kan vara en idé att låta vissa grevar vara fria ett tag så att ditt rykte går ner och senare ta hand om dem.

I princip förlorar du alltid pengar när du har mobiliserat dina trupper.

Edit: Men om du känner så kanske det är bättre att vi låter någon annan styra upp situationen. Inbördeskrig är aldrig roligt.

Prövade lite till och jag känner nu att någon annan definitivt borde ta över. Jag kan dock tänka mig att spela senare om jag inte behöver ta över i en liknande akut situation.

Jag kan testa, jag har blivit lite sugen nu faktiskt. Och jag är itne katastrofalt dålig egentligen, tror jag

EDIT: eller ja, jag laddar ner sparfilen och ser hur det går, men kan ju vara bra att ha någon mer erfaren på stand-by ;)

EDIT2: Åjävlar, vilken röra det var, men nu tror jag det är ganska stabilt. Jag kör vidare kungen ut, om ingen har något att invända?

Last edited:
Absolut inte. Att spelar rullar på är bara bra. :)

Eärendil said:
Prövade lite till och jag känner nu att någon annan definitivt borde ta över. Jag kan dock tänka mig att spela senare om jag inte behöver ta över i en liknande akut situation.
Ok. Vi sätter upp dig efter Flooper så får vi hoppas det är lugnare då. :)

Det finns en utväg till ifall folk stycker situationen efter mig är för jobbig; vi kan edita och ta bort lite BB och släppa lös några struntvassaler för att balansera.

Man skulle också kunna ha en regel om att edita ner BB med 20% eller så efter tronskifte. Jag tror det ursprungligen fanns en sådan mekanism i CK, men att den togs bort pga. de anti-world conquest paranoida.

Jag har spelat hela kung Olegs tid nu. Jag lyckades få badboyen under kontroll och skapa positiv lojalitetstillväxt, men det kostade mig en och annan titel och lite land. Nu tror jag att det till och emd finns lite utrymme för expansion i badboyen.

Mer kommer i AAr-en, det gick inte skitdåligt i alla fall (IMHO), fast mitt mål var framför allt att ge efterträdaren en bra grogrund, blev inte mycket till expansion.

EDIT: kungen dog oväntat i ett slag, därför blev det kanske en relativt kort omgång. Inte skitkort, men ganska

Last edited:
Jag har börjat spela nu, fred råder i riket och min krigsskuld har nu betalats. Väntar bara på att Stepan ska få en arvinge, och jag har ett problem. Han har nu sin fru som rival, betyder det att de inte kommer få barn?

Med nuvarande lagar kommer det ju så gott som alltid finnas en arvinge, så jag tror inte det är något att oroa sig för (så länge första arvingen har den lilla "är en del av släkten"-ikonen är det lugnt tror jag)

Just nu är den som ärver Stepans bror Matfei, som heller inte har någon son. Konstigt nog har han en muslimsk fru.

De är i alla fall båda väldigt unga tror jag, så det är ingen fara på taket än

Matfei har en son nu, så det känns bättre. Stepan är 32 nu, lika gammal som hans fru.

Stepan är nu död, nästa spelare för ta över med Matfei.

Om inte någon säger till så tar väl jag över igen eftersom ingen annan hittills har visat något direkt intresse.

Flooper X said:
Med nuvarande lagar kommer det ju så gott som alltid finnas en arvinge, så jag tror inte det är något att oroa sig för (så länge första arvingen har den lilla "är en del av släkten"-ikonen är det lugnt tror jag)
Med "salic" lagar kan man inte förlora p g a av att en annan släkt tar över. Mycket praktiskt.

Jag märkte att du gjort en liten innehållslista, och editat den nyss utan att lägga in min AAR, så jag kan ju nämna att jag faktiskt skrev en AAR idag :)

Om inte någon säger till så tar väl jag över igen eftersom ingen annan hittills har visat något direkt intresse.
Jo, det får väl rotera över "anmälda"-listan, tänker jag.

Med "salic" lagar kan man inte förlora p g a av att en annan släkt tar över. Mycket praktiskt.

Smart! Gäller det även de som inte splittar landet efter varje kung?

Jag märkte att du gjort en liten innehållslista, och editat den nyss utan att lägga in min AAR, så jag kan ju nämna att jag faktiskt skrev en AAR idag :)
Jo, jag fixar de i mån eftersom jag ska ge den gode Oleg titlar o dyl och länka till AAR:n.

Smart! Gäller det även de som inte splittar landet efter varje kung?
Eftersom salic innebär att män som är släkt genom män (son, bror, sonson, brorson osv) är de enda som räknas och alla dessa per automatik i spelet är av samma ätt så kan det inte gå fel..