• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Dysken said:
Ah vi får se vad jag bestämmer mig för. Alternativt hoppar jag ur som spelare helt ok hållet för att bara spela galna events och kanske eventuellt ta över USA el dyl.

:(
Nej, jag som vill vara allierat med Polen :(
Har du sett stora Sverige med massa inflation btw? :D

Dysken said:
Ah vi får se vad jag bestämmer mig för. Alternativt hoppar jag ur som spelare helt ok hållet för att bara spela galna events och kanske eventuellt ta över USA el dyl.
Jag tror fortfarande att ndu har en massa att ge som Polen. Det hade ju varit löjligt att ge upp bara för att det inte går som man vill, vilket det väldigt sällan gör i MP. Fortsätt kämpa istället, möjligtvis editera AIns klåperi. Alternativt kan du ju ta en annan slavisk nation, typ Novgorod, Moskva eller litauen. Det kan bli lite ensamt för OE annars.

KASTILLIEN AAR

Alfonso XII, kung över Kastillien föddes till tronen på europas starkaste land. Kastillien hade då erövrat nästan alla de rika provinserna i det nya landet amerika från infödingar. Kvar finns bara ett land i det som skulle komma kallas Centralamerika. Koloniseringen fortsatte och likaså förbättringarna i hemlandet. Inflationen motverkades och Alfonsos land kan du gå med vinst utan att behöva skapa stor inflation. Som största sockerimportör kommer den framtida Iberiska nationen att alltid ha en plats i solen.

(blev en kort AAR, trodde att jag redan gjort en)

Osmanernas AAR

År 1472 revolterar folket mot de styrande, trötta på Hans Majestät styrelse skick och
tillsätter en kommitté som ska granska Hans Majestäts sätt att styra riket.

Man avslutar fortast möjligt kriget mot grannlandet Ungern och avslutar kontrakten med de tusentals legosoldater i landets tjänst i ett f
örsök att få ordning på landets ekonomi. I detta reglerar man även statsfinanserna så att den årliga inflations ökning håller sig mellan 0.07 och 0.1 %.

Nu börjar en tid i fred, en fred som vara fram till 1489, då Ahmet I får tillstånd att försöka annektera Candar.
Med hjälp av vår nyblivna allierad Österrike går det enkelt och efter 7 år och två krig är Candar en del det ärorika Osmanska Riket.

Under dessa år har även infrastrukturen byggts upp runtom i riket och Banat och Aten konverterats till den enda rätta tron och tjänar nu Allah.

Freden efter kriget mot Candar blev inte långvarig, för den 24 augusti blev vi utan synbar anledning förrädiskt attackerade av vårat grannland Litauen.

Fortsättning följer...

Österrike AAR

Österrike led av politisk instabilitet under större delen av 1400-talet, som bara späddes på av krigen mot venedig. För att få landet på rätt köl beslutades giftermål med flera makter i och utanför tyskland, samt en återtagning av kejsartiteln. Allianser bildades med Kastilien, Brandenburg, Sicilien, Osmanska Riket, Baden, samt de två erövrade vasallstaterna Hessen och Genoa.
Tillsammans med Osmanska riket fördes även ett krig mot Candar, som kontrollerade Dalmatien.

Österrike fick även titeln "Kürfurst von Österreich", vilket gav dem en rättmätig plats bland elektorerna. En seger i nästa Kejsarval verkade ofrånkommlig när Kurfursten plötsligt avled, med endast en åttaårig spoling till son. Några mycket begåvadefurstar tog över styret över Kurfurstendömet, som nu diskvalificerats från kejsarvalet.

Snabbt därefter attackerades Osmanska riket av Litauen, och som den vänliga granne Österrike är hjälpte dem Osmanerna. Tyvärr ville inte örikena Naxos och Cypern förhandla med någon annan än sultanen, så planerna att annektera dem förintades.

Dock är Österrike en makt att räkna med, både i Tysk politik och i Medelhavet.

Sverige ARR

Härmed kan vi kungöra att vi har kvävt Danmark och Norge. Deras riken är snart ett minne blott. Sverige har även lyckats kväva den ryskabjörnen. Sverige har nu större delen av Östersjön i sin ägo. Och vi planerar att erövra de sista danska delarna för att säkra Östersjön från barbariska fiender.
Vi kan även meddela att vi har allierat oss med det givmilda England, som har med hjälp av svenkstrupp i Norge, intagit Island och Shettlandsöarna. Även Brandenburg och Portugal har visat sig vara pålitliga allierade, vilka uppskattas mycket av oss.
Vi har även kommit långt hos påven, med två svenska kardinaler:
paavehe6.png

Konungen av Sverige.

Wetew said:
Regent: Alfonso XII Primero
Vafen, Alfonso den tolfte och den förste? :D ;)

Jag postar väl en AAR om jag itne dör av lästryck... Skulle inte latat mig i början av delkursen.

FJ! said:
Vafen, Alfonso den tolfte och den förste? :D ;)

Jag postar väl en AAR om jag itne dör av lästryck... Skulle inte latat mig i början av delkursen.
Blev lite fel där :D Hmm... ge mig ett bra tilläggsnamn :D

Gick på bounaparterna och deras tid i Spanien. Josef Bonaparte kallades José Primero.... Bland alla andra namn han kallades för som säkerliigen inte var lika fina. Jag måste ha förhastat mig en hel del...

Men han var den förste Alfonso för mig ock :D

jag gillar min kardinal i Lappland :cool:

Neapel AAR

Det forna kärn området för Romerska riket var ett minne blott, men det Italienska folket drömde fortfarande om ett enat rike för sig själva. Ett enande av Italien börjades inte fören år 1282 av Aragonien som då drog Sicilien in i den iberiska atmosfären. Aragonien fortsatte sedan med Sardinien år 1326, men det skulle dröja enda till år 1453 då Österrike och Venedig intog viktiga områden i centrala Italien. Men det Italienska folket ville inte bli enat av utomstående makter och beslutade sig för att ta upp kampen genom att alliera sig med varandra. Modena, Neapel och Mantua beslöt sig för att leda det Italienska folket och gav sig in i ett av de krig som Venedig och Österrike stred mot varandra år 1472. Det gick bra för den Italienska alliansen, men striden skulle komma att vände för de nordliga medlemsländerna när de började förlora mot Venedigs allierade i centrala Italien. Modena som var den ledande makten beslöt sig därför att förhandla fram ett freds fördrag som kom att gälla i flera år fram över. Men den Italienska alliansen hadde inte gett upp hoppet om ett enat Italien. Modena förklarade därför krig mot Venedig igen och det gick riktigt bra för alliansen som occuperade flera provinser i norra och centrala Italien (Romagna, Ancona). Alliansen kunde genom det andra Italienska kriget förena sina gränser till ett enhetligt makt område. Freden som slöts var bra för de Italienska länderna men skulle komma att gälla i några år till innan de skulle kunna anfalla igen. Under tiden närmade sig Frankrike från väst och slukade flera nordvästliga länder och Österrike fick makten över viktiga strategiska kustområden från Venedig. Neapel i södra Italien hadde flera anspråk på ön Sicilien som innehavdes av Aragonien men såg inte de Aragoniska herrarna som något framtida hot den närmaste tiden och beslöt sig för att låta dem vara. Italienarna var mycket stolta och det kändes som om deras dröm skulle kunna bli verklighet i snar framtid. De Italienska folket var också mycket tacksamma för det stöd de fått från Österrike och accepterade därför en allians mellan Neapel och Österrike. Österrike skickade en förfrågan om att sälja Italiens huvudstad till Neapel för 400 ducats men avslogs eftersom kassan var tom.
Men alliansen tyckte om erbjudandet och beslöt sig för att anfalla Venedig och deras allierade för att fylla på kassan och vinna ytterligare makt i norra Italien inför kommande Franskt hot i väst. I de tredje Italienska kriget vann den Italienska alliansen ännu en gång och occuperade Pisa medans Österrike intog resten av Balkans västra kust.

Fortsättning följer...

Wetew said:
Blev lite fel där :D Hmm... ge mig ett bra tilläggsnamn :D

Gick på bounaparterna och deras tid i Spanien. Josef Bonaparte kallades José Primero.... Bland alla andra namn han kallades för som säkerliigen inte var lika fina. Jag måste ha förhastat mig en hel del...

Men han var den förste Alfonso för mig ock :D
Det var nog eftersom han var den förste kungen vid namn José, alltså fick han tillägget (el) primero - den förste. Segundo, tercero, cuarto, quinto, sexto etc är logiska efterföljare :D.

Men vafan kör på el magnífico, el guapo, el inteligente, el justo, el macho, el stipudo, el loco, el timido, el franco, eller varför inte bara el Rey de Castilla y León :D! För tillfället orkar jag inte luska runt i halvglömt spanska :p.

Eller varför inte der Königs Spanien.

FJ! said:
Det var nog eftersom han var den förste kungen vid namn José, alltså fick han tillägget (el) primero - den förste. Segundo, tercero, cuarto, quinto, sexto etc är logiska efterföljare :D.

Men vafan kör på el magnífico, el guapo, el inteligente, el justo, el macho, el stipudo, el loco, el timido, el franco, eller varför inte bara el Rey de Castilla y León :D! För tillfället orkar jag inte luska runt i halvglömt spanska :p.
hmmm.... vad betyder el franco :D

det blev el Magnifico... ;)

Engelsk AAR

under Mary I leddning så har England fått herravälde över dom britiska öarna
under hennes strolande ledarskap så kom scottarna på den rätta täkandet och bad om att Mary I skulle bli deras herre och att dom fick svära in sig som vassaler.

strax efter denna lyckosama händelse så Följde vi svenskarna in i ett krig mot Norge och Danmark där engelska trupper segrade och som tack för besvären fick vi Island och Okney öarna. så nu är det ända som fortfarande inte erkänner våran rätt att härska är dom Hemska irländrna.

den 8 augusti 1488 så dog Mary I efter att varit våran monark under 21 års tid. hennes son Edmund I dog blev våran nya kung.

Dysken, när kommer krönikan? :(

ska här idkas diplomati?
jag tyckte jag läste något om avignon... :p

Krönikan är uppdaterad, jag föreslår att ni tar en titt innan spelet börjar.

Om det är någon som har RM med Sverige samt skriver en övertygande AAR och motiverar bra varför i AARen, kan de få ärva en stor del av Sveriges tillgångar, vad gäller land och sånt.

om man blivit illa behandlad av Sverige då? :D Kan ens folk bli lyckliga och ens stab höjas ?

ÖSTERRIKE AAR
Kurfursten Ludwig I inledde sin regeringsperiod på ett mycket lugnt sätt, till skillnad från sina företrädare fick han ett fullt fungerande skattesystem och ett av de största furstendömena i det Heliga Tysk-Romerska Riket.
Pengarna sparades i stället för framtida behov, och spenderades även på den valkampanj som hans far påbörjat under sina sista år.

Detta betalade sig år 1499, när den förre kejsaren, Wilhelm av Württemberg, avled stilla i sitt slott. Elektorerna samlades kort därefter i Stuttgart, och föga förvånande valdes Ludwig I. Han utlovade ett hårdare styre med mer centralmakt, och det var bara genom en slug röstningsmanöver där han gav sin röst till vasallen Wilhelm II av Hessen, som sedan gav tillbaka den, samt stödet från ärkebiskopen Konrad Wilhelm I av Würtzburg, som han blev vald.
Österrike hade nu gått från att vara ett viktigt Furstendöme till att vara den Kejserliga huvudstaden, och Ludwig I slutade helt använda titeln "Kürfurst von Österreich", och använde i stället titeln "Imperator Augustus" eller "Kaiser von der Helische Reich". Detta var första gången en kejsare hade använt kejsartiteln i stället för sin tidigare titel på mycket länge.

Kejsaren ville sedan etablera Österrike som en stormakt i Europa, inte bara i det Tysk-Romerska riket. Han gjorde det till sin uppgift att lägga sig i varje krig inom Riket, och själv ta eventuella krigsbyten efteråt.
Dessutom expanderade han sitt rike österut under det stora Osmansk-Ungerska kriget, som den ende egentliga vinnaren i det kriget.

När Ludwig I fick makten var han Kürfurste över en av det tysk-Romerska Rikets viktigaste stater men redan 1504 hade han etablerat Österrike som en av Europas ledande stater.
Men det skulle inte bli hans agerande på slagfältet, utan hans otroliga administrativa förmåga (adm 9) som skulle säkra hans plats i historieböckerna, för han otroliga satsningar för ekonomin under 1500-talets början skulle se till så att Österrike fick resurserna att bli en stormakt.

Vem kunde då ana, vad framtiden skulle föra med sig?

Last edited: