• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Showing developer posts only. Show all posts in this thread.
Varför är lilla Malmö (på den tiden) två provinser, och Lund en provins?

Jag tror provinserna speglar moderna Sverige (modden lär vara rätt pseudo-
realistisk i alla fall), och då är det ingen bra idé om Malmö är en provins. :)

Vad är mest "balanserat", att köra med län, landskap eller koloniserande städer?

Btw skulle vara lustigt med kulturer såsom "skåning" etc. :D

Sedan kan man ju undra om hela Sverige ska vara protestantiskt eller om man ska modda religionerna till att representera nåt annat, som politisk majoritet eller så.

Så vitt jag vet kommer manpower och taxation/production baseras på ekonomiska data, så jag tror inte region X missgynnas pga. färre provinser. Varje provins i region X blir dock viktigare (rikare) ekonomiskt sett, vilket ger den som äger region X högre techspeed. ;)

Jag tror det är enklast att bara använda moderna data och geografi. Sedan kan man väl blanda in lite historiska "obsoleta" provinser med om det förbättrar gameplayet, men då är det genast svårare att bestämma saker som tax value och manpower i jämförelse med modernare data. (Detta var mer riktat till tidigare diskussion om hur "historiskt" nånting är.)

Som jag sagt tidigare kallar jag modden "pseudorealistisk" vilket syftar på att den använder moderna data men utspelar sig från 1419 framåt. :D Att jag föredrar detta beror på att 1) att Sverige skulle ligga i en länsinbördeskrig är inte speciellt troligt i alla fall, och 2) att detta dessutom skulle ske utan internationell inblandning är ännu mindre troligt. Summa summarum tycker jag det är roligare med moderna län, beskattning och manpower som jag faktiskt kan relatera till.

Last edited:
Okej var har jag sakt att vi ska köra med 1419???

Jag antog det, har inte sett dig säga det explicit. Vet att det finns no time limit mod, men skulle det vara nån mening i att köra nåt annat än normaldatum pga. ahead of time penalties etc? Kör vi moddat datum till 1997 är spelet ändå en simulation för 1419-1820, och ditt scenario av 1997s ekonomiska förhållanden. Därför kallade jag pseudorealiskt (inte negativt). Mig veterligen spelar ingen roll i själva spelet om datumet är 1419 eller 1997 förutom att man måste krångla med time limiten och ändra ahead of time modifiers.

Inlägget som du citerar var i övrigt inte riktat till dig. Det var ingen anklagelse, och inget försök att ändra/påverka vad du gör. Min post var en förklaring av det inttryck jag fått av att hur modden är tänkt att vara. Mycket möjligt att jag har fel i en del.

Skit? Kanske det. Jag har inget mer konstruktivt att komma med tills modden är klar och kan spelas är jag rädd.

Edit: Ändrade pga. din edit. :p

Jag är typ mer så att jag byter dygnsrytm när jag får chansen efter tentamen... (Wee vaknade 17.00) Tur att man ska jobba i en kolgruva 25 timmar om dagen hädanefter så man får lite fason på sig. (Nja men "nästan".)

Varför förklarar jag detta? Troligtvis pga. dåligt samvete av att posta 4 på morgonen/natten. :rolleyes:

Last edited:
Faaan har internetproblem ikväll. Blev disconnected. Borde inte köra vidare ikväll, samma sak kan hända igen.

Trots detta: Väldig snygg karta. Ska bli kul att köra en hel kampanj (internet brukar vara stabilt för mig).

Infraröd = optisk mus. :) Bra investering (möss med kulor = strul), förutsatt att Microsoft har förbättrat sina möss sedan jag svor att aldrig mer köpa dem för många år sedan. :D

En mus är mycket personlig, det gäller att skaffa en man verkligen gillar och hålla i den hårt (eh försöker inte låta pervers :eek: ).

Hmm, börjar närma sig början på nästa termin. Är inte säker på om jag kommer kunna spela i kampanjen (var tänkt att vara en sommarkampanj). Vi får se längre fram.