• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Varför har småland två huvudstäder, en i jönköping och en i kalmar?

EDIT: sedan så tror jag inte alla Blekingebor gillar att ha kulturen Skåning. De blekingebor jag mött nynnar oftast på "förena Skåne med Danmark".

Krantz said:
gjorde jag inte de? :D
Inte det där med 1.09. Plötsligt var det så mycket lättare :D

Försök inte edita i efterhand! Ta hand om huvudstäderna eller förklara det för mig åtminstonde

Wetew said:
Varför har småland två huvudstäder, en i jönköping och en i kalmar?

EDIT: sedan så tror jag inte alla Blekingebor gillar att ha kulturen Skåning. De blekingebor jag mött nynnar oftast på "förena Skåne med Danmark".

Tackar kommer att vara ändrat till nästa version! Jag visste inte om de felet

sdfgh.jpg

Varför är Nederländerna med? Och Kristianstad? Och varför är mitt namn Patrik, vi vet ju alla att det är ditt :eek: :)

Och sen undrar man ju varför alla länder utom Blekinge har samma vapensköld :p

Tipsa Fredrik då, han är super på att svara på PM :)

Så du menar att du inte vill att det skall vara så. Jag kan acceptera namn och sånt, det kan man ju ändra själv. Men det är lite tråkigt med Nederländerna och sköldarna

Jag tror det är enklast att bara använda moderna data och geografi. Sedan kan man väl blanda in lite historiska "obsoleta" provinser med om det förbättrar gameplayet, men då är det genast svårare att bestämma saker som tax value och manpower i jämförelse med modernare data. (Detta var mer riktat till tidigare diskussion om hur "historiskt" nånting är.)

Som jag sagt tidigare kallar jag modden "pseudorealistisk" vilket syftar på att den använder moderna data men utspelar sig från 1419 framåt. :D Att jag föredrar detta beror på att 1) att Sverige skulle ligga i en länsinbördeskrig är inte speciellt troligt i alla fall, och 2) att detta dessutom skulle ske utan internationell inblandning är ännu mindre troligt. Summa summarum tycker jag det är roligare med moderna län, beskattning och manpower som jag faktiskt kan relatera till.

Last edited:
Chaingun said:
Jag tror det är enklast att bara använda moderna data och geografi. Sedan kan man väl blanda in lite historiska "obsoleta" provinser med om det förbättrar gameplayet, men då är det genast svårare att bestämma saker som tax value och manpower i jämförelse med modernare data. (Detta var mer riktat till tidigare diskussion om hur "historiskt" nånting är.)

Som jag sagt tidigare kallar jag modden "pseudorealistisk" vilket syftar på att den använder moderna data men utspelar sig från 1419 framåt. :D Att jag föredrar detta beror på att 1) att Sverige skulle ligga i en länsinbördeskrig är inte speciellt troligt i alla fall, och 2) att detta dessutom skulle ske utan internationell inblandning är ännu mindre troligt. Summa summarum tycker jag det är roligare med moderna län, beskattning och manpower som jag faktiskt kan relatera till.

Okej var har jag sakt att vi ska köra med 1419???
Ni tar för snabba slutsattser hela tiden!

Edt:tog bort mitt raseri infall.
Jag behöver inte vara arg för ni kommer känna er riktigt dum efter allt 1419 snack som hela din post är full av. När du läser årtalet som står på första sidan och även på andra ställen. all uträkning kommer även från Nationalencyklopedin i min dator från 1997 ;)

Last edited:
Okej var har jag sakt att vi ska köra med 1419???

Jag antog det, har inte sett dig säga det explicit. Vet att det finns no time limit mod, men skulle det vara nån mening i att köra nåt annat än normaldatum pga. ahead of time penalties etc? Kör vi moddat datum till 1997 är spelet ändå en simulation för 1419-1820, och ditt scenario av 1997s ekonomiska förhållanden. Därför kallade jag pseudorealiskt (inte negativt). Mig veterligen spelar ingen roll i själva spelet om datumet är 1419 eller 1997 förutom att man måste krångla med time limiten och ändra ahead of time modifiers.

Inlägget som du citerar var i övrigt inte riktat till dig. Det var ingen anklagelse, och inget försök att ändra/påverka vad du gör. Min post var en förklaring av det inttryck jag fått av att hur modden är tänkt att vara. Mycket möjligt att jag har fel i en del.

Skit? Kanske det. Jag har inget mer konstruktivt att komma med tills modden är klar och kan spelas är jag rädd.

Edit: Ändrade pga. din edit. :p

Chaingun said:
Jag antog det, har inte sett dig säga det explicit. Vet att det finns no time limit mod, men skulle det vara nån mening i att köra nåt annat än normaldatum pga. ahead of time penalties etc? Kör vi moddat datum till 1997 är spelet ändå en simulation för 1419-1820, och ditt scenario av 1997s ekonomiska förhållanden. Därför kallade jag pseudorealiskt (inte negativt). Mig veterligen spelar ingen roll i själva spelet om datumet är 1419 eller 1997 förutom att man måste krångla med time limiten och ändra ahead of time modifiers.

Inlägget som du citerar var i övrigt inte riktat till dig. Det var ingen anklagelse, och inget försök att ändra/påverka vad du gör. Min post var en förklaring av det inttryck jag fått av att hur modden är tänkt att vara. Mycket möjligt att jag har fel i en del.

Skit? Kanske det. Jag har inget mer konstruktivt att komma med tills modden är klar och kan spelas är jag rädd.

Edit: Ändrade pga. din edit. :p

Tackar, däremot ett slut datum är inte satt. och en time limit mod är inte använd för jag har inte sett det som något stort kliv, medans allt annat tar två veckor. Istället för de två små versioner ni sett så håller jag på med hela kartan på en gång nu och därför kommer det ingen ny version fören om två veckor. Har fullt upp med Stockholms området på kartan nu!
kör arbets pass
1645-1800
1900-2200
0300-0630 på denna mod dagligen. (om jag inte jobbar över ;) för då slappar jag hela kvällen sen)

Varför så tidigt? Är morgon människa och tänker bättre vid den tiden.

Last edited:
Jag är typ mer så att jag byter dygnsrytm när jag får chansen efter tentamen... (Wee vaknade 17.00) Tur att man ska jobba i en kolgruva 25 timmar om dagen hädanefter så man får lite fason på sig. (Nja men "nästan".)

Varför förklarar jag detta? Troligtvis pga. dåligt samvete av att posta 4 på morgonen/natten. :rolleyes:

Last edited:
Jag röstar på Åsele som nation där uppe i lappland :D kanske kommunerna i lappland som ligger i västerbottens län kan styras från Åsele ... :D ok, blir ett jävligt fattigt land då de inte finns nå folk här. men ändå.

Sydlänsk