• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Krapotkin said:
Göteborg röstar: För Lunds borttagning ;)

Känns konstigt att Halland är SydGötar.. Kungsbacka är ju så gott som göteborg, och västgötar känns iaf som de ner till varberg.. Under det kanske de räknar sig som "Sydgötar".. Men kan man inte ge Halland både Västgötar och Sydgötar som kultur, pga deras band till både skåne och göteborg.. och ändra kulturerna från kungsbacka till varberg till Västgötar som i verkligheten?
Sen märkte jag att värdet för handeln i södra norrland fortfarande är jävligt högt.. :( ?

hmm och Hylte som östgöting :rofl:

ne tänk dej istället att jorden lutar åt vänster :D

Last edited:
Gjord av Prinz Wilhelm

flagnorrbottenpx9.png

smallshieldnorrbottenxc9.png

Krapotkin said:
Göteborg röstar: För Lunds borttagning ;)

Känns konstigt att Halland är SydGötar.. Kungsbacka är ju så gott som göteborg, och västgötar känns iaf som de ner till varberg.. Under det kanske de räknar sig som "Sydgötar".. Men kan man inte ge Halland både Västgötar och Sydgötar som kultur, pga deras band till både skåne och göteborg.. och ändra kulturerna från kungsbacka till varberg till Västgötar som i verkligheten?
Sen märkte jag att värdet för handeln i södra norrland fortfarande är jävligt högt.. :( ?
Tja hallänningar är hallänningar... :) Och hallänningar faller i den här modden under kategorin sydgötingar. Dock är det ju sant att det skett en väldigt stor inflyttning till speciellt Kungsbacka, men även Varberg från bl a Göteborg. Sen är det väl en tolkningsfråga om kungsbacka och varberg som kulturellt mer göteborgskt än halländskt. Rent pendlingsmässigt och administriellt så är kungsbacka klart det. Jag hade tänkt skriva en event som låter kungsbacka och varberg bli västgötskt över tiden. Vilket är väl det man kan vänta sig.

Last edited:
Gathenhielm said:
Tja hallänningar är hallänningar... :) Och hallänningar faller i den här modden under kategorin sydgötingar. Dock är det ju sant att det skett en väldigt stor inflyttning till speciellt Kungsbacka, men även Varberg från bl a Göteborg. Sen är det väl en tolkningsfråga om kungsbacka och varberg som kulturellt mer göteborgskt än halländskt. Rent pendlingsmässigt och administriellt så är kungsbacka klart det. Jag hade tänkt skriva en event som låter kungsbacka och varberg bli västgötskt över tiden. Vilket är väl det man kan vänta sig.

hmm hylte då? Kan de få en event :D

Ja då. Tänkte slå ihop de två.

Edit:Eller jag ångrar mig.
Code:
event = {

id = 347300
	trigger = {
		owned = {
			province = 83
			data = -1
			}
		}
	random = no
	country = HAN
	name = "Erövringen av Kungsbacka"
	desc = "Sedan Kungsbacka föll i våra händer har massor med göteborgare strömmat till provinsen och den har blivit lika göteborgskt som feskekyrkan"
	style = 2

date = { day = 1 month = january year = 1419 }
	offset = 700
	deathdate = { day = 1 month = january year = 1820 }

action_a ={		
		name = "Underbart"
		command = { type = provincetax which = 83 value = 1 }
		command = { type = population which = 83 value = 10000 }
		command = { type = provinceculture which = 83 value = russian }
	}
}

event = {

id = 347301
	trigger = {
		owned = {
			province = 82
			data = -1
			}
		}
	random = no
	country = HAN
	name = "Erövringen av Varberg"
	desc = "Sedan Varberg föll i våra händer har massor med göteborgare strömmat till provinsen och den har blivit lika göteborgsk som Avenyn"
	style = 2

offset = 700

action_a ={		
		name = "Underbart"
		command = { type = provincetax which = 82 value = 1 }
		command = { type = population which = 82 value = 10000 }
		command = { type = provinceculture which = 82 value = russian }
	}
}
Vet inte riktigt vad jag ska göra med Hylte... Ska alla småländska län kunna konvertera den eller bara kronoberg?

Edit2: Här är en event för Varbergs fästning:
Code:
event = {

id = 348300
	trigger = {
		NOT = {
		owned = {
			province = 83
			data = -1
			}
			}
		}
	random = no
	country = RUS
	name = "Upprustningen av Varbergs fästning"
	desc = "Sedan kungsbackas fall är nu Varberg våran nordligaste provins och steg måste tas så att den inte också faller!"
	style = 2

offset = 100

action_a ={		
		name = "Bygg upp fästningen!"
		command = { type = fortress which = 82 value = 1 }
		command = { type = treasury value = -100 }
	}
	action_b ={		
		name = "Varberg står starkt utan fästningen!"
		command = { type = stability value = 1 }
	}
}

Last edited:
Ser vackert ut Patrik! :cool:

Ser väldigt fint ut. Plötsligt har du gjort detta projektet überambitiöst :D

Gathenheim said:
Tja hallänningar är hallänningar... Och hallänningar faller i den här modden under kategorin sydgötingar. Dock är det ju sant att det skett en väldigt stor inflyttning till speciellt Kungsbacka, men även Varberg från bl a Göteborg. Sen är det väl en tolkningsfråga om kungsbacka och varberg som kulturellt mer göteborgskt än halländskt. Rent pendlingsmässigt och administriellt så är kungsbacka klart det. Jag hade tänkt skriva en event som låter kungsbacka och varberg bli västgötskt över tiden. Vilket är väl det man kan vänta sig.
Tack tack tack! gråter när jag ser att de har samma kultur i malmö som kungsbacka..
Fan va snyggt det är Krantz!
Ps igen, hur blir det med göta kanal?

Krapotkin said:
Tack tack tack! gråter när jag ser att de har samma kultur i malmö som kungsbacka..
Fan va snyggt det är Krantz!
Ps igen, hur blir det med göta kanal?

Bättre så här kanske?

"Svea Rike" 6 eller 7
Botten: Västerbotten, Norrbotten
Lappland: Lappland (eller en del av Botten)
Norrland: Gästrikland, Hälsingland, Medelpad, Ångermanland
Västmanland: Västmanland, Dalarna
Södermanland: Närke, Södermanland
Uppland: Tiundaland, Fjädundaland, Attundaland, Åland
Värmland: Värmland
Trøndelag: Jämtland, Härjedalen

"Göta Rike" 6 eller 8
Skåne: Skåne
Småland: Finnveden, Värend, Njudung, Möre, Handbörd, Sevede, Tjust, Aspeland, Öland, Vedbo, Tveta, Vista, Mo
Västergötland: Västergötland, Dalsland
Gotland: Gotland
Östergötland: Östergötland
Blekinge: Blekinge (eller en del av Skåne)
Halland: Halland (eller splittra mellan Västergötland, Skåne, Småland?)
Østlandet: Bohuslän

"Danne Rige" 5 eller 6 (Fyn och Syd Jylland)
Nord Jylland
Midt Jylland
Syd Danmark
Sjælland
Hovedstaden

"Norr Rige" 5 eller 6 (Island)
Nord-Norge
Trøndelag
Vestlandet
Sørlandet
Østlandet

Inga planer på Göta kanal just nu.

Jag väljer helst 6 områden för varje rike

Last edited:
Varför inte Svea rige och Göta rige!? Om det ska vara konsekvent!? :p

Skulle va kul om all färdiga och halvfärdiga kartor, sköldar osv kunde läggas upp någonstans med en länk härifrån - så det blev lite mer lättöverskådligt!! Skulle vara kul att se allt på ett ställe som har byggts upp hitills....! :rolleyes:
Vilka krav jag kommer med..... :rofl:

Men allt ser jättefint ut än så länge - ska bli väldigt skoj att få spela detta när det är klart!!!

Last edited:
Krantz said:
Blekinge: Blekinge (eller en del av Skåne)
Halland: Halland (eller splittra mellan Västergötland, Skåne, Småland?)
Blekinge har väl aldrig nånsin varit så värst mycket annat än "Skåne"? iaf inte numera. Och Halland; Hulte till Småland, Varberg och uppåt till Västergötland och nedåt till skåningarna..? Rättvisast så..

Och i "Norr rige" har du Ostlandet, vilket du kallar bohuslän för också, ska de höra tillsammans eller bara samma namn?

Håller med Motherwar.. "lättöverskådligt" är alltid gött, iaf nån karta så man kan se hur går! ;)

Motherwar said:
Varför inte Svea rige och Göta rige!? Om det ska vara konsekvent!? :p

Skulle va kul om all färdiga och halvfärdiga kartor, sköldar osv kunde läggas upp någonstans med en länk härifrån - så det blev lite mer lättöverskådligt!! Skulle vara kul att se allt på ett ställe som har byggts upp hitills....! :rolleyes:
Vilka krav jag kommer med..... :rofl:

Men allt ser jättefint ut än så länge - ska bli väldigt skoj att få spela detta när det är klart!!!

Hmm rige är ju den Danska stavningen och rike den Svenska.

Hmm kartorna är lite svårt att lägga ihop men sköldar och flaggor kommer du att få. Jag har ändrat första sidan och kommer ladda upp fler vid tillfälle.

Krantz said:
Hmm rige är ju den Danska stavningen och rike den Svenska.

Hmm kartorna är lite svårt att lägga ihop men sköldar och flaggor kommer du att få. Jag har ändrat första sidan och kommer ladda upp fler vid tillfälle.

Så då menar du att det var en liten dansk som nässlade sig in i Sverige och bestämde att Sverige skulle heta precis Sverige (Svea Rige)!? :rofl:

Låter bra det!! Du gör ett kanonjobb, vi hejar alla på dig och din mod!!! :p

Motherwar said:
Så då menar du att det var en liten dansk som nässlade sig in i Sverige och bestämde att Sverige skulle heta precis Sverige (Svea Rige)!? :rofl:

Låter bra det!! Du gör ett kanonjobb, vi hejar alla på dig och din mod!!! :p

Det är bara att slå upp ordet på wikipedia så ser du att Danskarna skriver Rige och Svenskarna Rike. Sedan så finns ju spelet Svea Rike som är gjort av Paradox

Vi har ju haft Danska kungar så troligen därför landet stavas med ett g i modern tid.

Däremot så kanske jag skulle ändra Norge ifrån Norr rige till Norr riki eftersom det gamla ordet var riki på norska.

Engelskan gamla ord för rike är rice.

Danne Rige låter ju mycke bättre en Danmark, mark betyder ju gränsmark

Last edited:
Mark betyder ju även land. Vi har ju England, skottland etc. vilket är precis som danmark. Landet där ett folkslag bor.