• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.

Skarion

Field Marshal
23 Badges
Jul 3, 2004
3.436
2
  • Heir to the Throne
  • Crusader Kings III
  • Crusader Kings II: Holy Fury
  • Stellaris: Distant Stars
  • Age of Wonders III
  • Stellaris - Path to Destruction bundle
  • Stellaris
  • Pillars of Eternity
  • Crusader Kings II: Way of Life
  • 500k Club
  • 200k Club
  • Magicka
  • Crusader Kings II
  • Europa Universalis IV
  • Divine Wind
  • Europa Universalis III: Chronicles
  • Europa Universalis III
  • Crusader Kings II: Sword of Islam
  • Crusader Kings II: Sons of Abraham
  • Crusader Kings II: The Republic
  • Crusader Kings II: The Old Gods
  • Crusader Kings II: Legacy of Rome
  • Crusader Kings II: Charlemagne
The world is divided.

Bara lekt med en mod till HoI: 2 ARM...

Världen är uppdelade med tre länder som huvudländer:
Mexiko (Allies, demokrati), Kina (Commintern, kommunist) och sedan ett land i Europa som Axis. Väljer mellan Österrike, Frankrike eller Tyskland.

Huvudidéen är ett verkligen ändrad värld (men som ändå är historiskt anknyten).

mehjpgox5.jpg

Ryssland har ramlat sönder i ett inbördeskrig, Finland som har kontrol runt baltiska staterna, Tzarryssland i väst, Soviet runt Moskva, Ukraina, Sibirien, Turkmenistan och ett förflyttat Mongoliet.

England har krossats i flera olika olyckor, allt från en ökad inflation, inbördeskrig och invasioner. Japan har lyckats karva ut en del medan andra delar har splittrats upp under nya europeiska imperialstater (Indien, USA med mera).

Spanien är fortfarande stark, Napoleonska Stornederländerna finns kvar, Österrike och Osmanska riket finns kvar, Frankrike har expanderat rejält med mera.

Vad sägs om kartan, tror ni att den kan vara rolig att spela? :cool:

######### Idèer ##########

Nuklära makter - Nationer jag tänkte skulle försöka skaffa kärnvapen om de får tid:
- Kina
- Japan
- Tyskland
- Österrike
- USSR
- Ryssland
- Australien
- Frankrike
- Mexiko
- Indien
- Skottland
- England
- Thailand

Stormakter:
- Frankrike (kolonial/sup firepower/sealane interdiction/IC/monarki)
- Spanien (kolonial/grand battle/fleet-in-being/manpower/demokrati)
- Tyskland (landfixerad/spearhead/fleet-in-being/IC/fascist)
- Nederländerna (landfixerad/spearhead/sealane interdiction/IC/fascist)
- Österrike (landfixerad/grand battle/fleet-in-being/manpower/monarki)
- Osmanska riket (landfixerat/human wave/base strike/manpower/monarki)
- Kina (landfixerat/human wave/base strike/manpower/kommunist)
- Indien (landfixerat/grand battle/fleet-in-being/manpower/demokrati)
- Mexiko (landfixerat/spearhead/base strike/IC/demokrati)
- Brasilien (naval/grand battle/base strike/IC/demokrati)
- Japan (naval/grand battle/base strike/IC/fascist)
- Australien (naval/sup firepower/fleet-in-being/IC/demokrati)
- Thailand (naval/spearhead/sealane interdiction/manpower/fascist)
- Ethiopien (landfixerat/human wave/sealane interdiction/manpower/demokrati)
- Det centralafrikanska landet (landfixerat/spearhead/fleet-in-being/IC/kommunist)

Last edited:
######### Frågor ##########

Vilken ideologi borde Mongoliet och Turkmenistan ha?

Vilket IC mängd borde CSA och USA börja med?

Bör småstater läggas till? Kan ni ordbajsa olika länder så kan jag fundera om jag bör lägga till dem?

Last edited:
Jag borde skaffa hoi2 tror jag...

ser ganska intressant/kul ut, men man ska aldrig underskatta vikten av minors, det är lätt att dela upp världen mellan ett antal stora majors när man gör något i denna stilen. Framför allt afrika tycker jag ser lite väl "majoriserat" ut, samtidigt finns det ju många minors i amerikanska östkusten och GBR.

Men spontana förslag är:
Förvandla den arabiska staten till en allians mellan Najd/saudiarabien, Oman och Yemen. Vill du att de ska vara extra starka, öka IC i provinserna istället.
samma sak med Nya zeeland, Nya Guinea och Australien, förslagsvis kan ju Nya Guinea förvandlas till en mer européisk stat genom flyktingar från katastroferna i England, til exempel.
Bryt även upp det stor-etiopiska riket till åtminstone Zanzibar och Etiopien/Abyssinien, möjligen även somalia, på samma vis.
I alla dessa fallen bör ökad IC och liknande snarare än terriotirriell expansion vara det som gör länderna starkare.
Centralamerika borde delas upp i antingen de historiska eller alternativa ahistoriska länder, istället för att bara vara en colombiansk plump. De kan också fungera som en konfliktpunkt mellan Colombia och Mexico.
Skapa afghanistan
Skapa Burma
Skapa Annam eller Filipinerna
Skapa Borneo, makassar och Java (möjlgen som sateliter till Thailand)
Lägg till små enprovinskolonier tillhörande mindre européiska länder i afrika (Nederländerna, framför allt)

Nu känner jag visserligen inte till bakgrundshistorien, men överlag känns det bättre att länderna blivit starkare genom inrikes snarare än utrikespolitik, och att de väljer att dominera sina grannar diplomatiskt snarare än genom ockupation. Det ger dessutom en mer levande och realistisk värld med fler små länder.
Det är dessutom alltid en kul utmaning att spela minors :p

Mycket som är emot de grunder jag hade tänkt mig, men:

Förvandla den arabiska staten till en allians mellan Najd/saudiarabien, Oman och Yemen. Vill du att de ska vara extra starka, öka IC i provinserna istället.

Bra idé!

Centralamerika borde delas upp i antingen de historiska eller alternativa ahistoriska länder, istället för att bara vara en colombiansk plump. De kan också fungera som en konfliktpunkt mellan Colombia och Mexico.

Centralamerika och sydamerika är uppdelade enligt spansk administration ungefär runt slutet av 1600-talet. :cool:

Skarion said:
Den centralafrikanska nationen (lila), vilket land bör den vara?
Jagtrodde det var en Indisk koloni :eek:o
Logiskt sett borde den vara Kongo, men självklart tycker jag att den, om den inte är en koloni borde vara uppdelad i en del centrerad kring Kongodeltat och en del bestående av de Sydöstra delarna. ;)

Skarion said:
Bör de ryska staterna börja i krig eller i fred med varandra?
De stater som gör anspråk på att vara det "riktiga" ryssland (USSR och ryssland antar jag) borde vara i krig med varandra, medan utbrytarstaterna inte borde vara det. När en av de två ryska staterna lyckats besegra den andra bör de istället börja försöka återta det gamla rysslands områden.

Flooper X said:
Jagtrodde det var en Indisk koloni :eek:o
Logiskt sett borde den vara Kongo, men självklart tycker jag att den, om den inte är en koloni borde vara uppdelad i en del centrerad kring Kongodeltat och en del bestående av de Sydöstra delarna. ;)

Tänker inte dela upp den. Den och Ethiopien ska tävla om Afrika (eller alliera sig och slåss tillsammans) och sedan skapa en ny sida i en större världskonflikt där Amerika, Asien och Europa står enade mot varandra efter åratal av krig. Om jag bara kan få till AIn tror jag att det kan bli riktigt häftigt i Drakan style. :D

De stater som gör anspråk på att vara det "riktiga" ryssland (USSR och ryssland antar jag) borde vara i krig med varandra, medan utbrytarstaterna inte borde vara det. När en av de två ryska staterna lyckats besegra den andra bör de istället börja försöka återta det gamla rysslands områden.

Håller nog med dig. :eek:o

Skarion said:
Tänker inte dela upp den.
tänkte nästan det :p
Fast Kongo är ändå det mest logiska, möjligen något lokalt namn för kongo om nu kongo inte är det

din plan låter onekligen väldigt bra, men den förhindras inte av att man delar upp länderna ;) (du kan ju skippa att göra dem till en allians och låte dem bli tidiga offer om det är där skon klämmer, eller bara ignorera min decentraliseringsvurm :p)

De ryska staterna (Allså inte de 2 stora) Kan älja sida i events kanske efter ngn månad?

Davisx3m said:
De ryska staterna (Allså inte de 2 stora) Kan älja sida i events kanske efter ngn månad?
Om de söker självständighet tycker jag det verkar ganska ologiskt. Möjligen att de startar krig mot den sida som håller på att vinna, men annars borde de bara hålla sig undan IMO.

hoppas f.ö. att denna modden inte är död :)

Flooper X said:
Om de söker självständighet tycker jag det verkar ganska ologiskt. Möjligen att de startar krig mot den sida som håller på att vinna, men annars borde de bara hålla sig undan IMO.

hoppas f.ö. att denna modden inte är död :)

Kom precis hem igen och är lite upptagen, får se när jag har tid igen, hoppas att jag får tid nästa vecka. I helgen har jag nu fullt upp konstant. :eek:o

Skulle man kunna få några svar på de här frågorna så jag kan arbeta vidare? :)

Bör småstater läggas till? Kan ni ordbajsa olika länder så kan jag fundera om jag bör lägga till dem?

Hade fr mig att jag svarade på frågorna, nåväl, här kör vi:

Vet inte exakt hur de ligger till eftersom de bara sysn i periferin av ett sceenshot över Kina, men jag antar att de bör vara någon form av Auktoritära konservativa stater, om de brutit sig loss från Ryssen- (En lokal nationalistisk ledare som tar makten) INget krångel med Demokrati, Nazism eller Kommunism.

Vilka lände rär USA och CSA?

JA!
Zanzibar - i södra etiopien, kan snabbt annekteras av Etiopien för att ge något att göra i början av spelet
Afrikaanse Bedrijf van Handel - Nederländsk Puppet, Kontrollerar Kamerun, den IRL angolanska exklaven, samt de blåa afrikanernas Ostkust i början. Samma roll som Zanzibar fast för de blåa afrikanerna.
(ge etiopien och de blåa afrikanerna cores på respektive land, du kommer ju dock antagligen inte lägga till dem :p)

Undantaget de två ganska (väldigt) artificella och onaturliga länderna i afrika tycker jag att det ser mycket bättre ut i spelet än på den där kartan :)
ser fram emot att spela detta

Flooper X said:
Vilka lände rär USA och CSA?

Mörkblå och ljusbrun på östkusten i Amerika. Väldigt små stater.

Jag funderar att endera att de ska ha lite IC och göra dem som roliga stater att spela om man vill ha lite utmaning, om man ska ge både mycket IC så att de har möjlighet att slakta de större staterna eller om man ska ge dem olika mycket IC?

Undantaget de två ganska (väldigt) artificella och onaturliga länderna i afrika tycker jag att det ser mycket bättre ut i spelet än på den där kartan :)
ser fram emot att spela detta

Tack, hoppas kunna lägga upp en Alfaversion som ska vara spelbar inom några dagar. Redan fått upp en rätt stabil värld.

Skarion said:
Mörkblå och ljusbrun på östkusten i Amerika. Väldigt små stater.

Jag funderar att endera att de ska ha lite IC och göra dem som roliga stater att spela om man vill ha lite utmaning, om man ska ge både mycket IC så att de har möjlighet att slakta de större staterna eller om man ska ge dem olika mycket IC?
ÄR det england och frankrike också i nordamerika?
I så fall tycker jag att de ska ha IC nog att kunna hantera dem när/om de är involverade i krig i Europa, men inte tillräckligt för att kunna vinna om England/frankrike bara är i krig med dem. Eller om man säger det såhär: tillräckligt för att göra det möjligt, men inte troligt