• We have updated our Community Code of Conduct. Please read through the new rules for the forum that are an integral part of Paradox Interactive’s User Agreement.
Bara en fråga i mängden: Vad fasen är det där för uppdelning av norden? :D Götedansknorska Unionen mot Samerike? (Och nej, jag är inte så insatt i olika folkslag. :) )

Rent spontant tycker jag att du kanske borde introducera några mysko småländer i Europa/Asien/Afrika för att göra det mer trovärdigt, å andra sidan vet jag att småländer stryker med rätt fort i alla fall...

Som axis kanske du kan ha ett Frankrike som aldrig föll helt efter Napoleonkrigen?

Chaingun said:
Bara en fråga i mängden: Vad fasen är det där för uppdelning av norden? :D Götedansknorska Unionen mot Samerike? (Och nej, jag är inte så insatt i olika folkslag. :) )

Sverige och Finland.

Sverige into Köpenhamn 1658 och annekterade Danmark.

När Sverige ställde sig på Napoleons sida efter Englands attacker mot Stockholm, Köpenhamn, Älvsborg och Throndheim så fick vi fredsslutet gå med på ett mycket mer katastrofal fred än i verkligheten.

När sedan Finland blev självständigt lades Norrland & co under finsk kontroll, men att nya Finland är mycket mer svenskinfluerat än nuvarande Finland är.

Rent spontant tycker jag att du kanske borde introducera några mysko småländer i Europa/Asien/Afrika för att göra det mer trovärdigt, å andra sidan vet jag att småländer stryker med rätt fort i alla fall...

Vilka länder då ungefär? Skulle vara bättre med exempel. :)

Världen är baserat rätt mycket på 1800-tals bas och jag tror att det finns ungefär lika många länder i den här världen i Europa som det fanns i verkligheten i antal?

Som axis kanske du kan ha ett Frankrike som aldrig föll helt efter Napoleonkrigen?

Endera Österrike eller Frankrike tänkte jag skulle vara Axis, ja. :)

Kommunistiska Kina som Commintern.

Mexiko som Allierad.

Tar väl och spammar Småländer:
Luxemburg
Afghanistan (puppet till Indien aller självständigt offer)
Java
Makassar
Tannu Tuva (är till och med med i Armageddon-scenariot, kom igen! ;))
Tunisien (Buffert mellan (vad jag antar är) Frankrike och Spanien)
Lettland
Litauen
Baltisk Union (lettland och litauen, alternativ till att båda är självständiga var för sig)
Sicilien
Sardinien
Malta (kan tillhöra Sicilien)

Tror jag är snart klar med början av det hela..

Så jag undrar om någon skulle vilja testa första alphan och hjälpa mig med att bestämma resurser, IC och vart huvudstäderna ska vara?

Förstås första versionen kommer vara rätt tråkigt att spela, bara så ni vet. :eek:o

(Har inte lagt till några av de sista förslagen av länder hittils men planerar att lägga till två eller fler av de förslagna länderna i slutändan).

jag kan tänka mig att testa den, dock inte förrän nästa vecka eftersom jag ska till tyskland denna

Du skulle ju kunna typ klämma in Tyrolens om ett land, omfattande provisnerna Lech och Trento, kanske även Insbruck. Landet kan vara en puppet till antigen Schweiz eller Österrike, som båda länderna har cores på. Så skapar du en liten konflikt, om du känner för det. Dock bör du nog höja deras IC rätt ordentligt.

Landet i södra Afrika, är det någon form av Boerrepublik eller? Dom skulle kanske kunna ha en allians med Nederländerna eller dylikt?

Då jag behöver mer hjälp med IC, resurser osv än jag än fått så ladda gärna ner spelet själva:

http://www.box.net/shared/fiycuvm880

Lägg filerna i scenariofoldern. Scenarion heter "Globalwtf".

Krig ska ske helt okej om du spelar på Normal/Normal (alltså väldigt få krig och de som sker kommer vara förväntade).

Inga events finns.

Vet inte vilka färger de olika länderna kommer ha i ditt spel, så om du vill ha andra färger så kan du fixa det i db foldern.

Jag vill ha hjälp med:
- Resursfördelning
- Manpowerfördelning
- National provinces
- Teknologi
- Relationer
- IC
- Huvudstädsplacering

Så ge de tips du känner för när du spelar!

[I en nyare version som jag inte lagt upp är Tysklands, Frankrikes och Österrikes nationalcores är fixade. Rysslands huvudstad är flyttad till Novgorod]

Falck said:
Du skulle ju kunna typ klämma in Tyrolens om ett land, omfattande provisnerna Lech och Trento, kanske även Insbruck. Landet kan vara en puppet till antigen Schweiz eller Österrike, som båda länderna har cores på. Så skapar du en liten konflikt, om du känner för det. Dock bör du nog höja deras IC rätt ordentligt.

Finns inte som ingame länder vilket skulle göra det svårt att modda in nu då jag vill nu i alphastadiumet hålla mig så rent som möjligt.

Landet i södra Afrika, är det någon form av Boerrepublik eller? Dom skulle kanske kunna ha en allians med Nederländerna eller dylikt?

Sydafrika.

Kanske det, ska fundera på det. :)

Jag kärde som Skottland för att se deras möjligheter, och de är väldigt små. Man kan antingen försöka bygga upp sig inför ett snabbt anfallskrig mot England och hoppas på att ta över "faslandet" (fastän det är en ö), vilket är snudd på omöjligt om man inte är en väldigt bra spelare (vilket jag inte är :eek:o), eller alliera sig med england och försöka göra sitt bästa i de eventuella krig de hamnar i, vilket innebär att man måste bygga både en flotta och en armé. Även om man räknar med att England dominerar haven har man nätt och jämnt råd att bygga en transport och en infanteridivision samtidigt, att bygga en pansardivision kostar lika mycket IC som man har totalt, och är således helt bortom skottlands räckhåll. När jag 1941 invaderade England som Skottland hade jag förberett mig ända sedan start, det jag hade lyckats samla ihop var 6 infanteridivisioner '41 3 bergsdivisioner '39 och 9 Milisdivisioner '36. Det tog england några dagar att krossa dem och erövra hela mitt skottland.
Jag försökte alliera mig med dem, men eftersom det inte blir några storkrig än var det ganska poänglöst :p

iaf. Jag skulle säga att de behöver nånstans 35-40 i IC, för att kunna bygga en armé som om inte annat åtminstone kan hålla England borta från högländerna även när AIn styr dem. Kanske ännu mer och sen en hemsk peacetime-modifier.

Ska testa sydamerika härnäst

Nu gör jag ett inlägg här så jag kan hålla mig uppdaterad...

Van der Gent said:
Nu gör jag ett inlägg här så jag kan hålla mig uppdaterad...

Du kanske kan ladda ner den och testa den själv så jag kan få kommentarer? :)

Tillexempel att få veta hur stor manpower som de afrikanska länderna bör ha per dag skulle vara hjärtligt välkommet! :)

Skarion said:
Tack så mycket Flooper! :D

Räcker 40? Jag tänkte mig mer mot 55-60 hållet när jag bara fundera över det hela?

Edit: När det gäller Sydamerika, kan du titta om du tycker att jag borde lägga till fler länder där, tex ett Storbolivia?
"Storbolivia" låter mer som om du skulle ta bort länder :p

Tja, har de 60 så har de lika mycket som England (120 och 50% bort pga peacetime mod.). Är kanske lite väl mycket, om du inte drar ner skottlands peacetime modifier

Skarion said:
Du kanske kan ladda ner den och testa den själv så jag kan få kommentarer? :)

Tillexempel att få veta hur stor manpower som de afrikanska länderna bör ha per dag skulle vara hjärtligt välkommet! :)

Jag kan väl göra det då... Var hittar jag länken?

Van der Gent said:
Jag kan väl göra det då... Var hittar jag länken?

http://www.box.net/shared/fiycuvm880

Flooper X said:
"Storbolivia" låter mer som om du skulle ta bort länder :p

Tja, har de 60 så har de lika mycket som England (120 och 50% bort pga peacetime mod.). Är kanske lite väl mycket, om du inte drar ner skottlands peacetime modifier

Låter som det, men tänkte alltså ta västra Brasilien och lägga ihop det med det gamla Bolivia så man får ett till land på det viset (då jag tycker att Brasilien ser tråkig ut).

Editerar in IC på Skottland.

När hela världen har gått igenom så lägger jag upp den nya versionen så får ni titta om något ytterligare saknas eller ska fixas, tex Skottland. :)

Gjort så här med Skottland:
De har nu en grund IC på 43.
Lagt till 10 mer rare materials i inkomst.
Lagt till 48 mer metal i inkomst.
Gett Glasgow en lvl 10 airbase.

Tror du att det är tillräckligt? :)

Edit: Också gett Skottland upp till medium i research för ubåtar.

Jag har lite gränsändringsförslag och förslag på nya nationer.

Bilder i zipfil:
http://rapidshare.com/files/137562934/Foerslag.zip.html

Europa:

Polen
Rumänien (OTT marionett)
Bägge Sicilierna
Vatikanstaten (FRA marionett)

Sen är det lite gränsändringar som jag tycker gör det hela lite mer naturligt.

Afrika:

Massa gränsändringar. Tyskland, vilket jag antar att det var i Södra delen av Västafrika, förlorar mycket men kompenseras med Tanz+Kenya. Spanien har gamla portugisiska kolonier. StorBritt får lite mer. Turkiet får mer av Libyen, vilket de antagligen aldrig förlorade. Spanien (Tag borde ändras till SPA) tog Afrika från väst, Frankrike från nord och syd. Det andra är väl logiskt, eller finn det frågor ställ dem.

Amerika1:

Louisian större, föreslår att Lousiana är en egen stat dock fransk marionett.

Det röda är Sibirien hade jag tänkt, Ryssarna expanderade innåt från Alaska..

Amerika2:

Ny nation är United States of Central America.
Sen lite andra trevliga ändringar. Uruguay var en gång en del av Brazilien, så det tillhör nu Brazilien, Argentina får Paraguay istället. Peru expanderas en gnutta. Jag tycker det ger lite roligare gränser i Syd Am iallafall..

Orkade inte röra Asien/Oceanien :p