(Krantz) Glöm det, jag tar diskussionen här tills vidare, ok?
Alla andra: Bra info.
Alla andra: Bra info.
Wetew said:Jag kan fixa en hel del sägner om ni vill det. De är inte historiskt korrekta men är udnebara berättelser om fotrfikationer, svartsjuka fruar och även vender som anfaller.
Venderna skall för övrigt symboliseras starkt då dessa skapade panik i områderna på västkusten.
Jag skall nog rota fram mitt projektarbete om den tiden![]()
på elvahundratalet, runt 30-strecket om jag inte minns fel. Vad jag vet är att de lyckades bra med sitt plundringståg. Jag kanske kan hitta en udnerbar berättelse om deras ledare osv.Krantz said:intressant, vilken tid är det som Venderna skapade panik.
Wetew said:på elvahundratalet, runt 30-strecket om jag inte minns fel. Vad jag vet är att de lyckades bra med sitt plundringståg. Jag kanske kan hitta en udnerbar berättelse om deras ledare osv.
venderna kommer från norra tyskland unngefär där vorpommer? ligger.... Den östra pommern-provinsen i EUII...Krantz said:År 1153 anföll Venderna Kungahälla på västkusten
Frågan är var de kom ifrån och vad syftet var!
hinterpommernWetew said:venderna kommer från norra tyskland unngefär där vorpommer? ligger.... Den östra pommern-provinsen i EUII...
Erikskrönikan är skit värd om man skall tro på vad den skriver. Men den kan inte undslippa fakta att den är skriven av en person som vill höja sig själv till skyarna och samtidigt klanka ner på alla andra.... Gissa vem som inte gillas i texten ovanför...Flooper X said:hinterpommern![]()
erikskrönikan är visserligen inte allt för trovärdig, men lite historisk fakta är ju toppen
kanske man ska kunna bränna alla dokument som någon annan har skrivit också, för att radera dennes bonusar (kanske med risk för att släppa lös den stora hostanWetew said:Erikskrönikan är skit värd om man skall tro på vad den skriver. Men den kan inte undslippa fakta att den är skriven av en person som vill höja sig själv till skyarna och samtidigt klanka ner på alla andra.... Gissa vem som inte gillas i texten ovanför...
Men om man genom kritiskt granskande kan läsa genom den så finns det offantligt mycket historia i den.
Borde inte detta vara ett alternativ. Att skriva en "erikskrönika" för att få mer prestige eller att på nåt sätt visa att jag ägde det där landet först... Historien är full utav sådana "dokument"
se bra utWetew said:events...
Kommer fylla på dem, ge mig feedback:
Skapandet av historiska dokument som ger oss legitima skäl...
te.x: Cores, Prestige, negativ prestige för din fiende, casus belli.
Venderna attacker vår stad...
Gäller enbart de städer som venderna vill, dvs. spelar man venderna så måste man välja att antingen segla upp för väst- eller östkusten.... detta ger lite dukater men samtidigt så får varje land ett CB på en....
Landet som blir attackerat förlorar en viss summa, samt en del prestige då de inte klarade av vendernas attack...
En kung passerar på sin Eriksgata....
kostar kanske 20 dukater för varje landskap.
Den som blir vald till kung får välja hur hans eriksgata skall se ut.
te.x vill vi rida genom provinserna x eller y....
kommer nog på fler.... dessa ovanför ska finjusteras och när jag har tid så gör jag dem till riktiga events om det går
Flooper X said:kanske man ska kunna bränna alla dokument som någon annan har skrivit också, för att radera dennes bonusar (kanske med risk för att släppa lös den stora hostan)
Jag kommer lägga till digerdöden nu.... den är rätt så viktig känns det som....Flooper X said:kanske man ska kunna bränna alla dokument som någon annan har skrivit också, för att radera dennes bonusar (kanske med risk för att släppa lös den stora hostan)
EDIT:
se bra ut![]()
tja, det var mer en passning till Evert Taube än ett seriöst förslag (även om det var det också)Wetew said:alltså så länge som dokumenten finns så ger de en viss prestige alltså, men att dessa dokument inte blir särskilt långvariga.... Problemet är att jag inte tror att man förvarade Erikskrönikan på ett bibliotek eller liknande. Ett sånt verk var dyrt och förvarades nog rätt så säkert
Nåt sånt. Att överta någon annans "huvudstad" borde ge en den möjligheten. Eller så kan man bevara (ändra) den till eftervärlden...Flooper X said:tja, det var mer en passning till Evert Taube än ett seriöst förslag (även om det var det också)
kanske ett grovt prestigeövertag/landövertag skulle krävas?
Hitta på olika slags händelser. Som de jag postat i huvudtråden. Kanske att en ledare dör eller att det finns olika CB mot andra länder.Flisberg said:Jag blir helt vansinig över att jag inte kan åka till biblioteket, ska undivka folksamlingar just nu...Snälla ge mig nått jag kan göra hemma i soffan!